REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11308
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTomczyk, Anna-
dc.date.accessioned2021-07-15T10:52:32Z-
dc.date.available2021-07-15T10:52:32Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationWspółczesne wyzwania rozwoju gospodarczego: polityka i kreacja potencjału. Cz. 2, Struktura gospodarki, rynek pracy, środowisko i jakość życia, red. Anna Cudowska-Sojko, Białystok 2015, s. 130-145pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-476-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11308-
dc.description.abstractWzrost gospodarczy, a dokładniej jego stabilizacja na odpowiednio wysokim poziomie, jest jednym z najistotniejszych problemów ekonomicznych, także w odniesieniu do Polski. Dynamika produktu krajowego brutto w polskiej gospodarce w XXI wieku, choć dodatnia, jest wciąż niewystarczająca w porównaniu z gospodarkami rozwiniętymi. Skracanie istniejącego dystansu rozwojowego jest możliwe tylko przy wyższej niż w tych krajach dynamice wzrostu. Istotne wydaje się zatem zwrócenie uwagi na poszczególne czynniki wzrostu gospodarczego, wśród których wyróżnić można infrastrukturę – faktor stwarzający warunki dla działalności produkcyjnej. Wyodrębnić można kilka jej rodzajów, jednak w niniejszym opracowaniu nacisk położony został na transport. Celem artykułu jest zatem weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą jakość infrastruktury transportu wpływa na dynamikę wzrostu gospodarczego w Polsce. Infrastruktura transportu i jej poziom, mimo iż nie ma bezpośredniego wpływu na wzrost gospodarczy, jest niezbędnym warunkiem zwiększenia jego dynamiki. Szczególne znaczenie odgrywa zarówno w zakresie zwiększenia dostępności do zasobów, jak i poprzez rozszerzenie produktywności już istniejących. Warto podkreślić też, że brak odpowiednich inwestycji infrastrukturalnych może spowodować wyłączenie danych obszarów z procesów rozwojowych, co przekłada się na poziom życia ich mieszkańców.pl
dc.description.abstractEconomic growth, and more specifically its stabilization at a sufficiently high level, is one of the most important economic problems, also in relation to Poland. Dynamics of Gross Domestic Product in the Polish economy in the twenty-first century, although positive, is still insufficient compared to the developed economies. Shortening the existing development gap is only possible at higher growth rates than the growth rates of these countries. Therefore, it seems important to pay attention to the various factors of economic growth, among which can be distinguished the infrastructure – a factor which creates conditions for manufacturing. It is possible to distinguish several of its types, but in this study the focus is put on transport. The purpose of this article is therefore to verify the hypothesis, according to which the quality of transport infrastructure affects the dynamics of economic growth in Poland. Transport infrastructure and its level – although there is no direct impact on economic growth – is a necessary condition for increasing its dynamics. However, a particular importance is in terms of increasing the availability of resources and by raising the productivity of those already existing. On the other hand, the lack of appropriate infrastructural in vestments may exclude the certain areas of development processes, which reflects on quality of life of their residents.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectinfrastrukturapl
dc.subjectwzrost gospodarczypl
dc.subjectinfrastruktura technicznapl
dc.subjectinfrastructurepl
dc.subjecteconomic growthpl
dc.subjectinfrastructure of transportpl
dc.titleZnaczenie infrastruktury transportu dla wzrostu gospodarczego Polskipl
dc.title.alternativeThe importance of infrastructure of transport for economic growth in Polandpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015;-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Katedra Ekonomii Politycznejpl
dc.description.referencesAschauer D. A., Is public expenditure productive?, “Journal of Monetary Economics” 1989, Vol. 23.pl
dc.description.referencesBurnewicz J., Nowoczesna infrastruktura transportowa jako podstawowy element intensyfikacji procesów rozwojowych w projektowanych dokumentach strategicznych, ekspertyza wykonana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesCalderón C., Servén L., The Effects of Infrastructure Development on Growth and Income Distribution, “World Bank Policy Research Working Paper” 2004, No. 3400.pl
dc.description.referencesEasterly W., Rebelo S., Policy, Technology Adoption and Growth, “National Beureau of Economic Research Working Papers” 1993, No. 4681.pl
dc.description.referencesGarcia-Mila T., McGuire T., Porter R., The effect of public capital in state level production functions considered, “Review of Economics and Statistics” 1996, Vol. 78.pl
dc.description.referencesGoczek Ł., Rola infrastruktury we wzroście gospodarczym – badanie empiryczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 176, Poznań 2011.pl
dc.description.referencesGospodarka lokalna, R. Brol (red.), Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1995.pl
dc.description.referencesHoltz-Eakin D., Shwartz A. E., Infrastructure in a structural model of economic growth, “Regional Science and Urban Economics” 1995, Vol. 25.pl
dc.description.referencesKocur-Bera K., Rozwój infrastruktury na przykładzie wybranych gmin wiejskich, „Infrastruktura i Rozwój Terenów Wiejskich” 2011, nr 1pl
dc.description.referencesKoziarski S., Przekształcenia infrastruktury transportu w Polsce, Studia i Monografie, nr 440, Opole 2010.pl
dc.description.referencesKupiec L., Gospodarka przestrzenna, t. 7. Infrastruktura techniczna, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesLogistyka. Infrastruktura techniczna na świecie. Zarys teorii i praktyki, M. Mindur (red.), Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa – Radom 2012.pl
dc.description.referencesMackiewicz-Łyziak J., Wpływ infrastruktury na produktywność w gospodarce Polski, „Gospodarka Narodowa” 2010, nr 3.pl
dc.description.referencesMalaga K., Dylematy wzrostu gospodarczego, [w:] Społeczeństwo informacyjne. Wybrane zagadnienia i problemy, W. Kaczocha (red.), Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania w Poznaniu, nr 16, Poznań 2009.pl
dc.description.referencesMucha-Leszko B., Kąkol M., Rozwój infrastruktury a proces konwergencji gospodarczej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2010, z 16.pl
dc.description.referencesOkniańska M., Wpływ infrastruktury technicznej na rozwój regionu łódzkiego, [w:] Wybrane problemy nowoczesnej infrastruktury transportu drogowego, R. Kozłowski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.pl
dc.description.referencesPolska 2013. Raport o stanie gospodarki, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesPolska 2014. Raport o stanie gospodarki, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesRatajczak M., Infrastruktura a wzrost i rozwój gospodarczy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2000, nr 4.pl
dc.description.referencesRatajczak M., Infrastruktura w gospodarce rynkowej, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesRolbiecki R., Infrastruktura transportu jako czynnik kształtujący warunki rozwoju przedsiębiorstw w otoczeniu społeczno-gospodarczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.pl
dc.description.referencesRolbiecki R., Stan infrastruktury w Polsce jako czynnik ograniczający rozwój społeczno-gospodarczy, „Infrastruktura Transportu” 2008, nr 5.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. nowelizujące przepisy kwalifikujące drogi wodne do żeglugi śródlądowej, Dz. U. 2002, nr 77, poz. 695.pl
dc.description.referencesRydzkowski W., Transport w gospodarce narodowej, [w:] Transport, W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesShanks S., Barnes P., Econometric modeling of infrastructure and Australia’s productivity, “Internal Research Memorandum” 2008, No. 08-01.pl
dc.description.referencesSobiech K., Luka infrastrukturalna w Polsce na tle wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej, „Zeszyty Studiów Doktoranckich” 2006, nr 26.pl
dc.description.referencesSystem logistyczny Polski. Uwarunkowania techniczno-technologiczne komodalności transportu, M. Jacyna (red.), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesTarka D., Infrastruktura transportowa w wybranych krajach Unii Europejskiej – analiza taksonomiczna, “Economics and Management” 2012, No. 4.pl
dc.description.referencesTatom J. A., Public capital and private sector performance, Federal Reserve Bank of St. Louis, Working Paper, St. Luis 1991.pl
dc.description.referencesTransport. Wyniki działalności w 2013 r., GUS, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesWojewódzka-Król K., Infrastruktura transportowa Polski w świetle integracji z UE, [w:] Rozwój elementów infrastruktury życia społeczno-gospodarczego, J. Brdulak (red.), Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesWojewódzka-Król K., Podstawy teoretyczne rozwoju i finansowania infrastruktury transportu, [w:] Rozwój infrastruktury transportu, K. Wojewódzka-Król (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.pl
dc.description.firstpage130pl
dc.description.lastpage145pl
dc.identifier.citation2Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego: polityka i kreacja potencjału. Cz. 2, Struktura gospodarki, rynek pracy, środowisko i jakość życia, red. Anna Cudowska-Sojkopl
dc.conferenceMiędzynarodowa konferencja naukowa "Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego. Polityka i kreacja potencjału", Białystok-Augustów-Wilno 22-24 maja 2014pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WEiF)
Międzynarodowa konferencja naukowa "Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego. Polityka i kreacja potencjału", 22-24 maja 2014

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Tomczyk_Znaczenie_infrastruktury_transportu.pdf382,37 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)