REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11296
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOtapowicz, Dorota-
dc.date.accessioned2021-07-15T06:24:41Z-
dc.date.available2021-07-15T06:24:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remża, Białystok 2021, s. 255-269pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-659-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11296-
dc.description.abstractEducation of adults with autism creates great opportunities for further individual development of these people and their involvement in social and professional life. The aim of the study was to recognize the educational situation of adults with autism, identify the barriers experienced by them, and their needs in terms of social and educational support. The study involved 13 adults with autism who continued their education after high school. The research material was obtained using a structured interview conducted with individuals with autism or their guardians. The study presents the results of the research, showing a number of barriers faced by the subjects and their resultant needs in terms of support.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleBariery w edukacji osób z autyzmempl
dc.title.alternativeBarriers in the education of people with autismpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/eznuis.2021.15-
dc.description.BiographicalnoteDorota Otapowicz – dr, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAutyzm – Sytuacja Dorosłych. Raport 2013, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Fundacja SYNAPSIS, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.pl
dc.description.referencesKruk-Lasocka J., Autyzm czy zespól Aspergera? Wpływ rozbieżności diagnostycznych na oddziaływania terapeutyczne, [w:] T. Gałkowski, J. Kossewska (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesLindyberg I., Woynarowska A., Wsparcie dorosłości osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń w Polsce. Rozwiązania systemowe, możliwości i ograniczenia, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 24.pl
dc.description.referencesNowakowska I., Pisula E., Wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2018, nr 2.pl
dc.description.referencesPłusa A., Wsparcie edukacyjne dziecka z autyzmem, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2017, t. 30.pl
dc.description.referencesRybakowski F. i in., Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność, rozpoznawanie, „Psychiatria Polska” 2014, nr 48(4).pl
dc.description.referencesRzepkowska A., Zespół Aspergera – społeczno-kulturowe konsekwencje diagnozy, „Zeszyty Wiejskie” 2014, nr 19.pl
dc.description.referencesStefańska-Klar R., Studenci z autyzmem i zespołem Aspergera. Funkcjonowanie, przyczyny sukcesów i porażek, warunki skutecznego wspierania, [w:] I. Bieńkowska (red.), W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień rozwoju oraz funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Scriptum, Gliwice – Kraków 2010.pl
dc.description.referencesStefańska-Klar R., Uczniowie z zespołem Aspergera i pokrewnymi kondycjami w systemie edukacji. Jak wyrównać szanse edukacyjne uczniów, którzy są „specyficznie inni”, [w:] J. Wojtaś (red.), Społeczne konteksty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica 2013.pl
dc.description.referencesSzmania L., Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnych wizji dorosłości, Studia Edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016.pl
dc.description.referencesUchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r., Karta Praw Osób z Autyzmem, M.P. 2013, poz. 682.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, nr 164, poz. 1365 z późn. zm.pl
dc.description.referencesWaś A. i in., Czy to autyzm? Trudności w diagnozie. „Neurologia Dziecięca” 2011, t. 20, nr 41.pl
dc.description.referencesZasada równego traktowania – prawo i praktyka. Dostępność infrastruktury publicznej dla osób z niepełnosprawnością. Analiza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich” 2015, nr 5.pl
dc.description.referencesZemło M. i in., W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Białystok – Gdańsk 2018.pl
dc.description.referencesPrzykładowy katalog wydatków z dotacji na wsparcie procesu kształcenia i prowadzenia badań osób z niepełnosprawnościami, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, www.gov.pl (dostęp: 29.11.2019).pl
dc.description.firstpage255pl
dc.description.lastpage269pl
dc.identifier.citation2Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remżapl
dc.identifier.orcid0000-0002-8036-1273-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Otapowicz_Bariery_w_edukacji_osob_z_autyzmem.pdf98,67 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)