REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11294
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKutek-Sładek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:52:21Z-
dc.date.available2021-07-14T10:52:21Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remża, Białystok 2021, s. 237-253pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-659-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11294-
dc.description.abstractThe right to education is one of the fundamental human rights which enables personal development, independence, and full participation in all spheres of life. Article 70 of the Polish Constitution grants everyone the right to education and obliges public authorities to ensure universal and equal access to education for all citizens. By ratifying the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Poland recognized the right of this group of people to education and committed itself to ensuring an inclusive education system enabling integration at all levels of education. Poland has also ensured that these people will have access to universal higher education without discrimination, based on the principle of equality. Since 2008 the Office of Persons with Disabilities has been functioning in the Pontifical University of John Paul II in Krakow, which supports disabled students and PhD students of our University. The development of the Office over the period of more than ten years, applied procedures, and support systems are described in the article. Additionally, selected programmes and projects of the Institution and external organizations will be presented alongside the Office of Persons with Disabilities as the leading and supportive institution.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleWyrównywanie szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami – 10 lat doświadczeń w Uniwersytecie Papieskim JanaPawła II w Krakowiepl
dc.title.alternativeEqual educational opportunities for students with disabilities – 10 years of experience in the Pontifical University of John Paul II in Krakowpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/eznuis.2021.14-
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Kutek-Sładek – dr, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.referencesByra S., Parchomiuk M., Osobowościowe i społeczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem przez studentów pierwszego roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesByra S., Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych, [w:] S. Byra, M. Parchomiuk (red.), Student niepełnosprawny – wybrane konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.pl
dc.description.referencesDostępność polskich wyższych uczelni dla osób niepełnosprawnych, raport Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków 2007, [w:] Zasada równego traktowania – prawo i praktyka. Dostępność infrastruktury publicznej dla osób z niepełnosprawnością. Analiza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich” Warszawa 2015, nr 5.pl
dc.description.referencesFilek J., Rozważania wokół fenomenu pomocy, „Ekonomia Społeczna” 2011, nr 2.pl
dc.description.referencesFilek J., Rozważania wokół form wsparcia studentów niepełnosprawnych, [w:] B. Szczupał, K. Kutek-Sładek (red.), Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie – Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesGiermanowska E., Kumaniecka-Wiśniewska A., Racław M., Zakrzewska-Manterys E., Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 48.pl
dc.description.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Prezydenta RP 6 września 2012 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.pl
dc.description.referencesOkoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSowa J., Bezradność osoby niepełnosprawnej na tle przestrzeni życiowej. [w:] Z. Gajdzica, M. Rembierz (red.), Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.pl
dc.description.referencesStruck-Peregończyk M., Podstawy kadry akademickiej wobec studentów niepełnosprawnych. Studium przypadku Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, [w:] B. Gąciarz (red.) Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSzczupał B., Młodzież niepełnosprawna wobec edukacyjno-zawodowej przyszłości, [w:] T. Żółkowska (red.) Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Konteksty pedagogiki specjalnej, t. 2, Wydawnictwo Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2007.pl
dc.description.referencesSzempruch J., Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości: strategie rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.pl
dc.description.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz J., Formy wspierania studentów z niepełnosprawnościami w szkołach wyższych w Polsce. Raport z badania polskich uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, nr 164, poz. 1365.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 18 marca 2011 r., Dz.U. 2011, nr 84, poz. 455.pl
dc.description.referencesŻuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesEducation at a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2012-en (dostęp: 23.12.2019).pl
dc.description.referenceswww.unesco.pl/…/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf (dostęp: 23.06.2018).pl
dc.description.firstpage237pl
dc.description.lastpage253pl
dc.identifier.citation2Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remżapl
dc.identifier.orcid0000-0003-0374-813X-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Kutek_Sladek_Wyrownywanie_szans_edukacyjnych_studentow_z_niepelnosprawnosciami.pdf108,3 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)