REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11282
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawiak, Anna-
dc.date.accessioned2021-07-13T09:54:34Z-
dc.date.available2021-07-13T09:54:34Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remża, Białystok 2021, s. 129-144pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-659-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11282-
dc.description.abstractThe article aims at drawing attention to opportunities of reputation management by researchers using new media, considering the importance of internet tools for image creation and identifying opportunities and threats. The research problem of the article focuses on answers to the question formulated as follows: What might the possible importance of the Internet for reputation building be? The problem relates to the issue of researchers’ active participation in creating and shaping their reputation online. The presented considerations have been based on literature and studies on the subject. The article attempts to clarify the distinction between the concepts of identity, image, and reputation. It discusses image-creating factors and refers to the question of immanent credibility and guise in research. The author describes examples of internet tools and points to their importance for reputation management, which concerns the sum of partial images accumulating over time. Communication plays an important role in building reputation. Owing to its availability, interactivity and variety of forms, as well as the speed of information transfer, the Internet has become an indispensable channel of communication. All researchers should recognise the fact in order to build their reputation thoughtfully. Their reputation involves a multitude of accumulated images formed as a result of interactions between factors associated with the subjects themselves, information the recipients obtain, and factors relating to the recipients. The conclusions of the study point to the necessity of reputation management by planned and deliberate actions taking advantage of internet tools. Thus, every effort should be made to prevent a situation where reputation is shaped irrespective of the interested person’s participation.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleZnaczenie Internetu dla zarządzania reputacją naukowcapl
dc.title.alternativeImportance of the Internet for researcher reputation managementpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/eznuis.2021.08-
dc.description.BiographicalnoteAnna Pawiak – dr, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesAltkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesBezwińska-Hejnicka T., Laudacja z okazji nadania profesorowi doktorowi habilitowanemu Bogusławowi Śliwerskiemu tytułu Doktora Honoris Causa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, „Acta Universitatis Casimiri Magni Doctores Honoris Causa”, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2016.pl
dc.description.referencesBritt S.H., Psychological Principles of the Corporate Imagery Mix, „Business Horizons” 1971, 14/1.pl
dc.description.referencesDąbrowski T., Rola mediów w kształtowaniu wizerunku, „Marketing i Rynek” 2013, nr 9.pl
dc.description.referencesGoćkowski J., Ethos nauki i role uczonych, Wydawnictwo i Drukarnia Secesja, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesGłuszek E., Kreowanie reputacji przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych – szanse i zagrożenia, „Zarządzanie i Finanse” 2013, nr 4/1.pl
dc.description.referencesGłuszek E., Kreowanie reputacji przedsiębiorstwa w sieci-nowe możliwości komunikowania z interesariuszami. [w:] J. Skalik, A. Wierzbic, M. Wąsowicz (red.), Trendy transformacji modelu organizacyjnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2012.pl
dc.description.referencesHardin R., Zaufanie, przekł. A. Gruba, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesMajchrzak K., Zarządzanie reputacją korporacyjna we współczesnej gospodarce, [w:] R. Maćkowska, H. Przybylski (red.), Public relations – aktualne zagadnienia sztuki komunikowania w teorii i praktyce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2009.pl
dc.description.referencesPawiak A., Cyberprzestrzeń jako „forum” oddziałujące na młode pokolenia w refleksji Jana Pawła II, „Rozprawy Społeczne” 2015, nr 9/4.pl
dc.description.referencesPiekarski J., Dlaczego pytamy o wiarygodność? Pogranicza dyscyplinarne w praktyce akademickiej. [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.pl
dc.description.referencesPromocja w nauce. Poradnik dobrych praktyk, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPruchnicka J., Media Relations – promocja nauki i instytucji badawczych w mediach w Polsce i Europie, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2012, nr 1(2).pl
dc.description.referencesSampson E., Jak tworzyć własny wizerunek, przekł. A. Białkowska-Gużyńska, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesSztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesWieseneder S., Cerny T., Skuteczne zarządzanie reputacją i spójny image, Wydawnictwo BestPress, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesWitkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage144pl
dc.identifier.citation2Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, red. nauk. Anna Karpińska, Walentyna Wróblewska, Piotr Remżapl
dc.identifier.orcid0000-0002-0104-190X-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Pawiak_Znaczenie_Internetu_dla_zarzadzania_reputacja_naukowca.pdf104,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)