REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11252
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKarpińska, Anna-
dc.date.accessioned2021-07-09T08:23:37Z-
dc.date.available2021-07-09T08:23:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationEdukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarc, Białystok 2021, s. 49-62pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-660-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11252-
dc.description.abstractThe aim of the article is to present three currents of thinking about didactics: 1) as a science, 2) as art and 3) as an academic subject. The position of didactics as one of the basic subdisciplines of pedagogy in systematic science was presented. The question whether didactics be long to social sciences was raised. The need to rebuild and reconstruct didactics was emphasized, remembering about its permanent foun dations, complexity, and diversity. Directions of development and va rieties of didactics were recalled. Attention was paid to the problem of marginalizing general didactics as an academic subject in the curricula of pedagogical studies. The narrative was given a tripartite structure complemented with examples of didactic thinking and action, which is part of the systematics of problems proposed by Stanisław Palka.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleNurty myślenia o dydaktycepl
dc.title.alternativeWays of thinking about teachingpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/ewpspz.2021.04-
dc.description.BiographicalnoteAnna Karpińska – dr hab., prof. UwB, Uniwersytet w Białymstoku-
dc.description.referencesAndrukowicz W., Dydaktyka wartości, faktów i sposobów działania, Instytut Studiów nad Rodziną ATK, Szczecin 1995.pl
dc.description.referencesAndrukowicz W., Status dydaktyki uniwersyteckiej, „Toruńskie Studia Dydaktyczne” 1989, nr 13/14.pl
dc.description.referencesDenek K., Dyskusja wokół dydaktyki, „Nowa Szkoła” 2014, nr 2.pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T. (red.), Racjonalność pedagogiki, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1995.pl
dc.description.referencesJoyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska D., Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita, [w:] L. Hurlo, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska D., Teorie kształcenia, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesKrajewska A., Współdziałanie dydaktyczne nauczycieli akademickich i studentów a jakość kształcenia na przykładzie studiów pedagogicznych, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2016pl
dc.description.referencesLewowicki T., Tradycje i współczesne przemiany dydaktyki, „Rocznik Pedagogiczny” 1995, nr 18.pl
dc.description.referencesNiemiec J., Intencje przemian w dydaktyce, [w:] K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku, Agencja Wydawnicza Kwadra, Szczecin 2000.pl
dc.description.referencesPalka S., Badania z pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, [w:] S. Palka (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesPalka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesPółturzycki J., Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa – Radom 2014.pl
dc.description.referencesSchunk D.H., Learning theories: An educational perspective, Paperback – International Edition, Columbus 2008.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Pedagogika jako nauka, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesWenta K., Fraktalność zaufania wśród dydaktyków ogólnych i metodyków edukacji przedmiotowej, „Labor et Educatia” 2014, nr 2pl
dc.description.referencesWitkowski L., Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywy epistemologii krytycznej), „Rocznik Pedagogiczny” 2010, t. 33.pl
dc.description.referencesKrommer A., Paradigmen und palliative Didaktik, Oder: Wie Medien Wissen und Lernen prägen, 2019, https://axelkrommer.com/2019/04/12/paradigmen-und-palliative-didaktik-oder-wie medien-wissen-und-lernen-praegen/pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Dydaktyka paliatywna to nie tanatopedagogika, https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2020/04/dydaktyka-paliatywna-tonie.html.pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage62pl
dc.identifier.citation2Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, redakcja naukowa Anna Karpińska, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alina Szwarcpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6579-5703-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Karpinska_Nurty_myslenia_o_dydaktyce.pdf789,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)