Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11247
Tytuł: | Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły |
Autorzy: | Potoniec, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | otwarcie międzykulturowe szkoły uczeń z doświadczeniem migracyjnym asystent międzykulturowy migracje |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 9-lip-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Adam Marszałek |
Źródło: | Kultura i Edukacja, nr 3 (129), 2020, s. 154-167 |
Abstrakt: | Na przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza od 2014 roku, obserwujemy bezprecedensowy wzrost liczby migrantów w Polsce, co ma swoje odzwierciedlenie także w szkolnej społeczności. Z roku na rok liczba uczniów z doświadczeniem migracyjnym rośnie a wraz z nią wyzwania, przed którymi stoją polskie szkoły. Jedną z odpowiedzi ustawodawstwa polskiego na te trudności są asystenci międzykulturowi, którzy pracując w szkołach wspierają uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców oraz nauczycieli. Są też swoistym pomostem łączącym społeczność polską z migrancką. W niniejszym artykule odnoszę się do koncepcji otwarcia międzykulturowego, która mówi o budowaniu włączających społeczności i instytucji (także szkół) dla wszystkich, bez względu na pochodzenie, narodowość czy język komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie koncepcji otwarcia międzykulturowego jako jednego z antidotum na wyzwania związane ze zwiększającą się liczbą migrantów i różnorodnością kulturową oraz roli asystentów międzykulturowych w procesie międzykulturowego otwierania się szkół. W pierwszej części artykułu przedstawiam sytuację dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Odnoszę się do danych statystycznych oraz ram prawnych warunkujących system edukacji dzieci cudzoziemskich w Polsce. W części drugiej zawarta jest koncepcja międzykulturowego otwarcia szkoły i jej charakterystyczne cechy, kolejna zaś, trzecia, prezentuje rolę i zadania asystenta międzykulturowego w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Ostatnią część artykułu stanowi podsumowanie. |
Afiliacja: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytet w Białymstoku, Polska |
E-mail: | k.potoniec@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11247 |
DOI: | 10.15804/kie.2020.03.09 |
ISSN: | 1230-266X |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-0536-9398 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL); |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (SzkDokt) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Potoniec_Asystent_miedzykulturowy_w_procesie_miedzykulturowego_otwierania_sie_szkoly.pdf | K.Potoniec, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły | 200,22 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL