REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11247
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPotoniec, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-07-09T07:22:18Z-
dc.date.available2021-07-09T07:22:18Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationKultura i Edukacja, nr 3 (129), 2020, s. 154-167pl
dc.identifier.issn1230-266X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11247-
dc.description.abstractNa przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza od 2014 roku, obserwujemy bezprecedensowy wzrost liczby migrantów w Polsce, co ma swoje odzwierciedlenie także w szkolnej społeczności. Z roku na rok liczba uczniów z doświadczeniem migracyjnym rośnie a wraz z nią wyzwania, przed którymi stoją polskie szkoły. Jedną z odpowiedzi ustawodawstwa polskiego na te trudności są asystenci międzykulturowi, którzy pracując w szkołach wspierają uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców oraz nauczycieli. Są też swoistym pomostem łączącym społeczność polską z migrancką. W niniejszym artykule odnoszę się do koncepcji otwarcia międzykulturowego, która mówi o budowaniu włączających społeczności i instytucji (także szkół) dla wszystkich, bez względu na pochodzenie, narodowość czy język komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie koncepcji otwarcia międzykulturowego jako jednego z antidotum na wyzwania związane ze zwiększającą się liczbą migrantów i różnorodnością kulturową oraz roli asystentów międzykulturowych w procesie międzykulturowego otwierania się szkół. W pierwszej części artykułu przedstawiam sytuację dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Odnoszę się do danych statystycznych oraz ram prawnych warunkujących system edukacji dzieci cudzoziemskich w Polsce. W części drugiej zawarta jest koncepcja międzykulturowego otwarcia szkoły i jej charakterystyczne cechy, kolejna zaś, trzecia, prezentuje rolę i zadania asystenta międzykulturowego w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Ostatnią część artykułu stanowi podsumowanie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Adam Marszałekpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectotwarcie międzykulturowe szkołypl
dc.subjectuczeń z doświadczeniem migracyjnympl
dc.subjectasystent międzykulturowypl
dc.subjectmigracjepl
dc.titleAsystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkołypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL);-
dc.identifier.doi10.15804/kie.2020.03.09-
dc.description.Emailk.potoniec@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationSzkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytet w Białymstoku, Polskapl
dc.description.referencesAuernheimer, G. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki międzykulturowej. Pruszków: Oficyna Wydawnicza LEKSEM.pl
dc.description.referencesBiałek, K. (red.). (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl
dc.description.referencesBłeszyńska, K.M. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl
dc.description.referencesHandschuck, S., Schröer, H. (2002). Interkulturelle Orientierung und Öffnung von Organisationen. Strategische Ansätze und Beispiele der Umsetzung. Neue Praxis, 5, s. 511–521.pl
dc.description.referencesHerre, P. (2013). Inclusive education and intercultural opening. ELM Magazine, 3. Pobrane z: https://elmmagazine.eu/articles/inclusiveeducationandinterculturalopening/.pl
dc.description.referencesJanuszewska, E. (2017). Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją. Studia Edukacyjne, 43, s. 129–152.pl
dc.description.referencesJanuszewska, E., Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesJurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dzieci i młodzieży. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym (s. 27–61). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesKlorek, N. (2012). Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący. Przykład warszawskiego Targówka. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne (s. 203–216). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesKlorek, N., Kubin, K. (red.). (2012). Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.pl
dc.description.referencesKozakoszczuk, A. (2015). Asystentka międzykulturowa / asystent międzykulturowy w szkole – doświadczenia, wnioski, rekomendacje. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesKubin K., Świerszcz J. (2011). Wyzwania dla szkoły różnorodnej. Wstępna analiza mechanizmów wykluczania dzieci i rodzin migranckich w strukturach szkoły w Polsce. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań (s. 127–150). Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza.pl
dc.description.referencesLachowicz, B. (2012). Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązania starych problemów. Przykład z Coniewa. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne (s. 185–201). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, A. (2016). Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 149–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.pl
dc.description.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2020). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Informacja o wynikach kontroli. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf.pl
dc.description.referencesPawlic-Rafałowska, E. (red.). (2010). Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z dziećmi cudzoziemskimi. Warszawa: Miasto Stołeczne Warszawa.pl
dc.description.referencesPotoniec, K. (2015). Integracja uczniów uchodźców w polskiej szkole. Białystok: Fundacja Dialog.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.pl
dc.description.referencesSchanz, C. (2006). Visionen brauchen Wege – Die interkulturelle Öffnung der Schule. W: R. Leiprecht, A. Kerber (red.), Schule in der Einwanderungsgesellschaft. Ein Handbuch (s. 110–125). Schwalbach am Taunus: Wochenschau.pl
dc.description.referencesSprung, A. (2004). Intercultural competence in public administration, challenges in politics and education in multicultural environments. Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften. Pobrane z: http://www.inst.at/trans/15Nr/08_1/sprung15.htm.pl
dc.description.referencesStankiewicz, K. (2019). Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych. Kultura i Edukacja, 1(123), s. 248–262.pl
dc.description.referencesSzydłowska, P., Durlik, J. (2018). Psychologiczne aspekty pracy z uczeniem z doświadczeniem migracyjnym. Postscriptum Polonistyczne, 2(22), s. 157–169.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe.pl
dc.description.referenceshttps://migracje.gov.pl/ (2020).pl
dc.description.referenceshttps://udsc.gov.pl/cudzoziemcy/ (2020).pl
dc.description.number3 (129)pl
dc.description.firstpage154pl
dc.description.lastpage167pl
dc.identifier.citation2Kultura i Edukacjapl
dc.identifier.orcid0000-0002-0536-9398-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SzkDokt)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Potoniec_Asystent_miedzykulturowy_w_procesie_miedzykulturowego_otwierania_sie_szkoly.pdfK.Potoniec, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły200,22 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons