Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11247
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Potoniec, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2021-07-09T07:22:18Z | - |
dc.date.available | 2021-07-09T07:22:18Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Kultura i Edukacja, nr 3 (129), 2020, s. 154-167 | pl |
dc.identifier.issn | 1230-266X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11247 | - |
dc.description.abstract | Na przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza od 2014 roku, obserwujemy bezprecedensowy wzrost liczby migrantów w Polsce, co ma swoje odzwierciedlenie także w szkolnej społeczności. Z roku na rok liczba uczniów z doświadczeniem migracyjnym rośnie a wraz z nią wyzwania, przed którymi stoją polskie szkoły. Jedną z odpowiedzi ustawodawstwa polskiego na te trudności są asystenci międzykulturowi, którzy pracując w szkołach wspierają uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców oraz nauczycieli. Są też swoistym pomostem łączącym społeczność polską z migrancką. W niniejszym artykule odnoszę się do koncepcji otwarcia międzykulturowego, która mówi o budowaniu włączających społeczności i instytucji (także szkół) dla wszystkich, bez względu na pochodzenie, narodowość czy język komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie koncepcji otwarcia międzykulturowego jako jednego z antidotum na wyzwania związane ze zwiększającą się liczbą migrantów i różnorodnością kulturową oraz roli asystentów międzykulturowych w procesie międzykulturowego otwierania się szkół. W pierwszej części artykułu przedstawiam sytuację dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Odnoszę się do danych statystycznych oraz ram prawnych warunkujących system edukacji dzieci cudzoziemskich w Polsce. W części drugiej zawarta jest koncepcja międzykulturowego otwarcia szkoły i jej charakterystyczne cechy, kolejna zaś, trzecia, prezentuje rolę i zadania asystenta międzykulturowego w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Ostatnią część artykułu stanowi podsumowanie. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Adam Marszałek | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | otwarcie międzykulturowe szkoły | pl |
dc.subject | uczeń z doświadczeniem migracyjnym | pl |
dc.subject | asystent międzykulturowy | pl |
dc.subject | migracje | pl |
dc.title | Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL); | - |
dc.identifier.doi | 10.15804/kie.2020.03.09 | - |
dc.description.Email | k.potoniec@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytet w Białymstoku, Polska | pl |
dc.description.references | Auernheimer, G. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki międzykulturowej. Pruszków: Oficyna Wydawnicza LEKSEM. | pl |
dc.description.references | Białek, K. (red.). (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Błeszyńska, K.M. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Handschuck, S., Schröer, H. (2002). Interkulturelle Orientierung und Öffnung von Organisationen. Strategische Ansätze und Beispiele der Umsetzung. Neue Praxis, 5, s. 511–521. | pl |
dc.description.references | Herre, P. (2013). Inclusive education and intercultural opening. ELM Magazine, 3. Pobrane z: https://elmmagazine.eu/articles/inclusiveeducationandinterculturalopening/. | pl |
dc.description.references | Januszewska, E. (2017). Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją. Studia Edukacyjne, 43, s. 129–152. | pl |
dc.description.references | Januszewska, E., Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl |
dc.description.references | Jurek, A. (2015). Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dzieci i młodzieży. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym (s. 27–61). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Klorek, N. (2012). Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący. Przykład warszawskiego Targówka. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne (s. 203–216). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Klorek, N., Kubin, K. (red.). (2012). Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku. | pl |
dc.description.references | Kozakoszczuk, A. (2015). Asystentka międzykulturowa / asystent międzykulturowy w szkole – doświadczenia, wnioski, rekomendacje. Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Kubin K., Świerszcz J. (2011). Wyzwania dla szkoły różnorodnej. Wstępna analiza mechanizmów wykluczania dzieci i rodzin migranckich w strukturach szkoły w Polsce. W: A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań (s. 127–150). Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza. | pl |
dc.description.references | Lachowicz, B. (2012). Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązania starych problemów. Przykład z Coniewa. W: N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne (s. 185–201). Warszawa: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska, A., Szostak-Król, A. (2016). Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych (s. 149–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. | pl |
dc.description.references | Najwyższa Izba Kontroli (2020). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Informacja o wynikach kontroli. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf. | pl |
dc.description.references | Pawlic-Rafałowska, E. (red.). (2010). Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z dziećmi cudzoziemskimi. Warszawa: Miasto Stołeczne Warszawa. | pl |
dc.description.references | Potoniec, K. (2015). Integracja uczniów uchodźców w polskiej szkole. Białystok: Fundacja Dialog. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. | pl |
dc.description.references | Schanz, C. (2006). Visionen brauchen Wege – Die interkulturelle Öffnung der Schule. W: R. Leiprecht, A. Kerber (red.), Schule in der Einwanderungsgesellschaft. Ein Handbuch (s. 110–125). Schwalbach am Taunus: Wochenschau. | pl |
dc.description.references | Sprung, A. (2004). Intercultural competence in public administration, challenges in politics and education in multicultural environments. Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften. Pobrane z: http://www.inst.at/trans/15Nr/08_1/sprung15.htm. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, K. (2019). Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych. Kultura i Edukacja, 1(123), s. 248–262. | pl |
dc.description.references | Szydłowska, P., Durlik, J. (2018). Psychologiczne aspekty pracy z uczeniem z doświadczeniem migracyjnym. Postscriptum Polonistyczne, 2(22), s. 157–169. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe. | pl |
dc.description.references | https://migracje.gov.pl/ (2020). | pl |
dc.description.references | https://udsc.gov.pl/cudzoziemcy/ (2020). | pl |
dc.description.number | 3 (129) | pl |
dc.description.firstpage | 154 | pl |
dc.description.lastpage | 167 | pl |
dc.identifier.citation2 | Kultura i Edukacja | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-0536-9398 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (SzkDokt) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Potoniec_Asystent_miedzykulturowy_w_procesie_miedzykulturowego_otwierania_sie_szkoly.pdf | K.Potoniec, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły | 200,22 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL