REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11247
Tytuł: Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły
Autorzy: Potoniec, Katarzyna
Słowa kluczowe: otwarcie międzykulturowe szkoły
uczeń z doświadczeniem migracyjnym
asystent międzykulturowy
migracje
Data wydania: 2020
Data dodania: 9-lip-2021
Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Źródło: Kultura i Edukacja, nr 3 (129), 2020, s. 154-167
Abstrakt: Na przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza od 2014 roku, obserwujemy bezprecedensowy wzrost liczby migrantów w Polsce, co ma swoje odzwierciedlenie także w szkolnej społeczności. Z roku na rok liczba uczniów z doświadczeniem migracyjnym rośnie a wraz z nią wyzwania, przed którymi stoją polskie szkoły. Jedną z odpowiedzi ustawodawstwa polskiego na te trudności są asystenci międzykulturowi, którzy pracując w szkołach wspierają uczniów z doświadczeniem migracji, ich rodziców oraz nauczycieli. Są też swoistym pomostem łączącym społeczność polską z migrancką. W niniejszym artykule odnoszę się do koncepcji otwarcia międzykulturowego, która mówi o budowaniu włączających społeczności i instytucji (także szkół) dla wszystkich, bez względu na pochodzenie, narodowość czy język komunikacji. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie koncepcji otwarcia międzykulturowego jako jednego z antidotum na wyzwania związane ze zwiększającą się liczbą migrantów i różnorodnością kulturową oraz roli asystentów międzykulturowych w procesie międzykulturowego otwierania się szkół. W pierwszej części artykułu przedstawiam sytuację dzieci z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Odnoszę się do danych statystycznych oraz ram prawnych warunkujących system edukacji dzieci cudzoziemskich w Polsce. W części drugiej zawarta jest koncepcja międzykulturowego otwarcia szkoły i jej charakterystyczne cechy, kolejna zaś, trzecia, prezentuje rolę i zadania asystenta międzykulturowego w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Ostatnią część artykułu stanowi podsumowanie.
Afiliacja: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
E-mail: k.potoniec@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11247
DOI: 10.15804/kie.2020.03.09
ISSN: 1230-266X
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-0536-9398
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL);
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SzkDokt)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Potoniec_Asystent_miedzykulturowy_w_procesie_miedzykulturowego_otwierania_sie_szkoly.pdfK.Potoniec, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły200,22 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons