REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/1065
Tytuł: Rola racjonalności w kształtowaniu poetyckiego obrazu świata (na przykładzie modelownia znaczenia paproci w tekstach Młodej Polski)
Inne tytuły: A role of rationality in shaping the poetic vision of the world (exemplified by the modeling of the meaning of fern in Young Poland’s texts)
Autorzy: Kuryłowicz, Beata
Słowa kluczowe: fabulous rationality
creative rationality
a poetic vision of the world
racjonalność kreatywna
racjonalność baśniowa
poetycka wizja świata
Data wydania: 2012
Data dodania: 29-maj-2014
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Archiwum Językowe, nr 12, 2012, s. 99-114
Abstrakt: This article is an attempt at showing how various rationalities, fabulous and creative, influence the organization of the content in a work of poetry, how they intermingle and shape an informative value of a word and how, on a higher level, they decide about the form of a cognitive model. Moreover, the article shows how a change in the perspective of the vision of reality in a poetic work enriches senses whereas the coexistence of the two types of rationality and semantic tensions resulting from this coincidence generates new meanings determined by a special context that a word is used in. The impact of various types of rationality on shaping the meaning of a word in the text has been discussed following the example of the semantics of fern in Young Poland’s poetry.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: beak@vp.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/1065
DOI: 10.15290/baj.2012.12.06
ISSN: 1641-6961
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Archiwum Językowe, 2012, nr 12

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_12_Kurylowicz.pdf140,76 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycje w RUB są chronione prawem autorskim, z zastrzeżeniem wszelkich praw, chyba że zaznaczono inaczej.