REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10551
Tytuł: Odessa 1918: u źródeł libretta Króla Rogera Iwaszkiewicza i Szymanowskiego
Inne tytuły: Odessa 1918: at the Wellspring of the Libretto for King Roger by Iwaszkiewicz and Szymanowski
Autorzy: Ławski, Jarosław
Słowa kluczowe: opera
libretto
King Roger
Karol Szymanowski
Jarosław Iwaszkiewicz
war
Dionysus
Data wydania: 2019
Data dodania: 24-mar-2021
Wydawca: Temida 2 ; przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Odessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leś, Białystok-Odessa, 2019, s. 97-116
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XLI
Studia odeskie;Tom 4
Konferencja: III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017 r.
Abstrakt: The paper discusses the genesis of the libretto of King Roger, the most renowned opera by the Polish composer Karol Szymanowski (1882–1937), premièred in Warsaw in 1926. The idea and the initial version of the libretto originated in 1918 in Yelisavetgrad (now ropyvnytskyi) and Odessa, where the librettist and the composer met at the end of World War I. It was a momentous meeting for both of them. Szymanowski later altered the original ending of the opera, as Iwaszkiewicz regretfully notes in his Meetings with Szymanowski (Kraków 1947).
Afiliacja: Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: JAROSŁAW ŁAWSKI – prof. zw. dr hab., kierownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Dziekan Wydziału Filologicznego UwB. Zainteresowania badawcze: literatura XVIII – XX wieku, faustyzm i bizantynizm, polsko-wschodniosłowiańskie związki kulturowe, relacje geopolityki i kultury, Młoda Polska oraz Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/Pogranicza” oraz „Colloquia Orientalia Bialostocensia”. Autor wielu książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Edytor Horsztyńskiego Słowackiego w serii Biblioteki Narodowej oraz III-tomowych Pism rozproszonych Zygmunta Glogera. Ostatnio wydał monografię: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy (Białystok 2014). Członek Komitetu Nauk o Literaturze PAN; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10551
ISBN: 78-83-65696-46-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;
Występuje w kolekcji(ach):III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Lawski_Odessa_1918.pdf7,03 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)