REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10551
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁawski, Jarosław-
dc.date.accessioned2021-03-24T08:26:32Z-
dc.date.available2021-03-24T08:26:32Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationOdessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leś, Białystok-Odessa, 2019, s. 97-116pl
dc.identifier.isbn78-83-65696-46-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10551-
dc.description.abstractThe paper discusses the genesis of the libretto of King Roger, the most renowned opera by the Polish composer Karol Szymanowski (1882–1937), premièred in Warsaw in 1926. The idea and the initial version of the libretto originated in 1918 in Yelisavetgrad (now ropyvnytskyi) and Odessa, where the librettist and the composer met at the end of World War I. It was a momentous meeting for both of them. Szymanowski later altered the original ending of the opera, as Iwaszkiewicz regretfully notes in his Meetings with Szymanowski (Kraków 1947).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2 ; przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XLI-
dc.relation.ispartofseriesStudia odeskie;Tom 4-
dc.subjectoperapl
dc.subjectlibrettopl
dc.subjectKing Rogerpl
dc.subjectKarol Szymanowskipl
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl
dc.subjectwarpl
dc.subjectDionysuspl
dc.titleOdessa 1918: u źródeł libretta Króla Rogera Iwaszkiewicza i Szymanowskiegopl
dc.title.alternativeOdessa 1918: at the Wellspring of the Libretto for King Roger by Iwaszkiewicz and Szymanowskipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteJAROSŁAW ŁAWSKI – prof. zw. dr hab., kierownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Dziekan Wydziału Filologicznego UwB. Zainteresowania badawcze: literatura XVIII – XX wieku, faustyzm i bizantynizm, polsko-wschodniosłowiańskie związki kulturowe, relacje geopolityki i kultury, Młoda Polska oraz Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/Pogranicza” oraz „Colloquia Orientalia Bialostocensia”. Autor wielu książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Edytor Horsztyńskiego Słowackiego w serii Biblioteki Narodowej oraz III-tomowych Pism rozproszonych Zygmunta Glogera. Ostatnio wydał monografię: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy (Białystok 2014). Członek Komitetu Nauk o Literaturze PAN; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności.pl
dc.description.AffiliationKatedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Spotkania z Szymanowskim, Kraków 1947.pl
dc.description.referencesBoniecki E., Ja niegdyś Roger... Studia i szkice literackie o Karolu Szymanowskim, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesSzymanowski K., Pisma, t. 2, Pisma literackie, zebr. i opr. T. Chylińska, przedm. J. Błoński, Kraków 1989.pl
dc.description.referencesCyz T., Powroty Dionizosa. „Król Roger” według Szymanowskiego i Iwaszkiewicza, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesOdessa w literaturach słowiańskich. Studia, red. J. Ławski, N. Maliutina, Białystok – Odessa 2016.pl
dc.description.firstpage97pl
dc.description.lastpage116pl
dc.identifier.citation2Odessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leśpl
dc.conferenceIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Lawski_Odessa_1918.pdf7,03 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)