REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10423
Tytuł: „...i jak motyle w barwnym ogrodzie...” – uwagi o japonizmie w twórczości Tadeusza Micińskiego
Inne tytuły: “… And Like Butterflies in a Colourful Garden...” – Remarks on Japanesm in the Works of Tadeusz Miciński
Autorzy: Ratuszna, Hanna
Słowa kluczowe: Tadeusz Miciński
Japanism
japonaiserie
Feliks Jasieński
Stanisław Witkiewicz
Young Poland
Russian-Japanese war
waka poetry
catastrophism
Data wydania: 2019
Data dodania: 17-mar-2021
Wydawca: Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Białystok 2019, s. 71-90
Seria: Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;41
Konferencja: Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, Białystok 11–12 października 2018
Abstrakt: Tadeusz Miciński was greatly influenced by the culture and art of the Far East. Many of his works contain references to Indian philosophy and Buddhism. In the paper, an attempt is made to answer the question about the “source and outlet” of Japanism in Miciński’s art. Japanism and japonaiserie became fashionable in the late 19th century and had a noticeable influence on the development of Impressionism and other art movements. Miciński might have encountered objects of Japanese art during his travels abroad. It is known for certain, as evidenced e.g. by Stanisław Witkiewicz in letters to his son, that Miciński saw numerous Japanese artefacts (woodcuts, household items, books) during his stay in Zakopane. At that time, the high society of Zakopane included Feliks Jasieński, who was often called “the Polish Japanese”. Jasieński’s valuable collection of Japanese objects of art had an influence on the work of Stanisław Witkiewicz, notably, on his “Great Wave” cycle of paintings from Lovran. Witkiewicz’s son even studied Japanese for a while. Miciński regularly visited the Witkiewiczes at their home. Japanese motifs appear in the dramatic piece entitled Kiyomori, in poems written as a reaction to the Russian-Japanese war, and in other poems, e.g. Z motywów z Dalekiego Wschodu [From Far Eastern Motifs]. In these poems, catastrophic themes are set in contrast with the hope for a “new life” that Miciński sees in the culture of the Orient.
Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Katedra Edytorstwa i Literatury Polskiej, Instytut Literaturoznawstwa
Nota biograficzna: HANNA RATUSZNA – prof. dr hab., związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, pracownik Instytutu Literatury Polskiej UMK (w Zakładzie Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego). Jest autorką książek: Wieczność w człowieku. O młodopolskiej świadomości śmierci w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (Toruń 2005), „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski (Toruń 2009), „Trwam, jestem, czuję cudnej zgody sprzeczność” – o twórczości Maryli Czerkawskiej (Toruń 2014), Cień Hamleta. Tropy szekspirowskie w literaturze przełomu XIX i XX wieku.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10423
ISBN: 978-83-65696-49-6
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7544-3581
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, 11–12 października 2018
Książki / Rozdziały (Temida2)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Ratuszna_i_jak_motyle_w_barwnym_ogrodzie.pdf409,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)