REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10423
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRatuszna, Hanna-
dc.date.accessioned2021-03-17T09:49:47Z-
dc.date.available2021-03-17T09:49:47Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationTadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Białystok 2019, s. 71-90pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-49-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10423-
dc.description.abstractTadeusz Miciński was greatly influenced by the culture and art of the Far East. Many of his works contain references to Indian philosophy and Buddhism. In the paper, an attempt is made to answer the question about the “source and outlet” of Japanism in Miciński’s art. Japanism and japonaiserie became fashionable in the late 19th century and had a noticeable influence on the development of Impressionism and other art movements. Miciński might have encountered objects of Japanese art during his travels abroad. It is known for certain, as evidenced e.g. by Stanisław Witkiewicz in letters to his son, that Miciński saw numerous Japanese artefacts (woodcuts, household items, books) during his stay in Zakopane. At that time, the high society of Zakopane included Feliks Jasieński, who was often called “the Polish Japanese”. Jasieński’s valuable collection of Japanese objects of art had an influence on the work of Stanisław Witkiewicz, notably, on his “Great Wave” cycle of paintings from Lovran. Witkiewicz’s son even studied Japanese for a while. Miciński regularly visited the Witkiewiczes at their home. Japanese motifs appear in the dramatic piece entitled Kiyomori, in poems written as a reaction to the Russian-Japanese war, and in other poems, e.g. Z motywów z Dalekiego Wschodu [From Far Eastern Motifs]. In these poems, catastrophic themes are set in contrast with the hope for a “new life” that Miciński sees in the culture of the Orient.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;41-
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.subjectJapanismpl
dc.subjectjaponaiseriepl
dc.subjectFeliks Jasieńskipl
dc.subjectStanisław Witkiewiczpl
dc.subjectYoung Polandpl
dc.subjectRussian-Japanese warpl
dc.subjectwaka poetrypl
dc.subjectcatastrophismpl
dc.title„...i jak motyle w barwnym ogrodzie...” – uwagi o japonizmie w twórczości Tadeusza Micińskiegopl
dc.title.alternative“… And Like Butterflies in a Colourful Garden...” – Remarks on Japanesm in the Works of Tadeusz Micińskipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteHANNA RATUSZNA – prof. dr hab., związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, pracownik Instytutu Literatury Polskiej UMK (w Zakładzie Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego). Jest autorką książek: Wieczność w człowieku. O młodopolskiej świadomości śmierci w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (Toruń 2005), „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski (Toruń 2009), „Trwam, jestem, czuję cudnej zgody sprzeczność” – o twórczości Maryli Czerkawskiej (Toruń 2014), Cień Hamleta. Tropy szekspirowskie w literaturze przełomu XIX i XX wieku.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Katedra Edytorstwa i Literatury Polskiej, Instytut Literaturoznawstwapl
dc.description.referencesBajko M., Sny niezwykłe o Polsce i o Europie. Diagnoza kultury w pismach Tadeusza Micińskiego u progu Pierwszej Wojny Światowej, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesDenise M., Theories, cyt. za: Ł. Kossowski, M. Martini, Wielka fala. Inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa–Toruń 2016.pl
dc.description.referencesDmowski R., Ex Oriente Lux, „Przegląd Wszechpolski” 1904, nr 9.pl
dc.description.referencesDulęba W., Gazale Dżalaluddina Rumiego w interpretacji Józefa von Hammera i Tadeusza Micińskiego. (Porównanie tekstów), w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesE. Said, Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesEstetyka japońska. Antologia, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesFałat J., Pamiętniki, Katowice 1987.pl
dc.description.referencesFazan K., Nie-byt w wypożyczonym kimonie, w: Poezja Tadeusza Micińskiego. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesFokkema D. W., Historia literatury. Modernizm i postmodernizm, przeł. H. Janaszek-Ivaničková, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesGoncourt E. de, Z Outamaro. Le Peintre des Maisons Vertes, w: Moderniści o sztuce, oprac. i przeł. E. Ostrowska-Grabska, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesGrzegorzewski J., Pierwsza wyprawa zimowa przez Zawrat do Morskiego Oka, „Almanach Tatrzański” 1894.pl
dc.description.referencesGrzybkowska T., Pseudojaponizm modernistów, w: Orient i orientalizm w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków 1986.pl
dc.description.referencesJankowski J., Wstęp w: tegoż, Kesa. Utwory dramatyczne i obrazy niknące, Warszawa 1910.pl
dc.description.referencesJaponia w oczach Polaków. Państwo – społeczeństwo – kultura, red. J. Włodarski, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesJasieński F., Manggha, w: E. Miodońska-Brooks, M. Cieśla-Korytowska, Feliks Jasieński i jego Manggha, Kraków 1992.pl
dc.description.referencesKarasek J., Karol Hlavacek, „Życie” 1899, nr 15.pl
dc.description.referencesKipling R., Księga dżungli, przeł. J. Czekalski, 1890.pl
dc.description.referencesKluczewska-Wójcik A., Japonia w kulturze i sztuce polskiej końca XIX i początków XX wieku, Warszawa–Toruń 2016.pl
dc.description.referencesKossowski Ł., Martini M., Wielka fala. Inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa–Toruń, 2016.pl
dc.description.referencesKról A., Japonizm polski, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesKuźma E., Mit Orientu i kultury Zachodu w literaturze XIX i XX wieku, Szczecin 1980.pl
dc.description.referencesListy o „stylu zakopiańskim” 1892–1912, wstęp i oprac. M. Jagiełło, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesMatuszewski I., Wystawa w salonie Krywulta, „Tygodnik Ilustrowany” 1900, nr 49.pl
dc.description.referencesMehoffer J., Znajomi, przyjaciele, cyt. za: Ł. Kossowski, M. Martini, Wielka fala. Inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa–Toruń 2016.pl
dc.description.referencesMiciński T., Hymn do wschodzącej Jutrzenki, Do źródeł duszy polskiej, Warszawa 1936.pl
dc.description.referencesMiciński T., Kijomori, wybór i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMiciński T., Kobieta, która wstrząsnąć może państwem, „Tygodnik Ilustrowany” 1909, nr 15.pl
dc.description.referencesMiciński T., Mowa Tadeusza Micińskiego na wiecu Tatarów, cyt. za: M. Bajko, Sny niezwykłe o Polsce i o Europie. Diagnoza kultury w pismach Tadeusza Micińskiego u progu Pierwszej Wojny Światowej, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesMiciński T., Nietota. Księga tajemna Tatr, Warszawa 1910.pl
dc.description.referencesMiciński T., Wybór poezji, oprac. W. Gutowski, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesMiciński T., Z motywów Dalekiego Wschodu, „Tygodnik Ilustrowany” 1909, nr 15.pl
dc.description.referencesNerval G. de, Podróże na Wschód, przekł. J. Dmochowska, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesNowaczyński A., Dyskusja wokół grafik Goi, Bernarda i Grottgera, „Głos Narodu” 1902, nr 269.pl
dc.description.referencesNowakowska E., Przekłady gazali Dżalaluddina Rumiego, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesOsiński Z., Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku, cz. I: Kronika, cz. II: Studia, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesPałasz-Rutkowska E., Romer A., Historia stosunków polsko-japońskich 1904–1945, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesPiękno do mnie przyszło. Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905–1912, red. Z. Weiss-Nowina Konopka, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPłażewska M., Warszawski Salon Aleksandra Krywulta 1880–1906, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 1966, t. 10.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Inspiracje japońskie w literaturze Młodej Polski. Rekonesans, w: tejże, Somnambulicy. Dekadenci. Herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.pl
dc.description.referencesPrzybyszewski S., Moi współcześni, Warszawa 1930.pl
dc.description.referencesRatuszna H. „Zagadka życia” – inspiracje japońskie w sztuce i literaturze polskich modernistów, w: Orient i literatura. Między tradycją a nowoczesnością; red. A. Bednarczyk, M. Kubarek, M. Szatkowski, Seria Orient in Literature – Literature of the Orient, nr 2, Toruń 2015.pl
dc.description.referencesRatuszna H., Asagao – dramat o powoju. Kilka uwag o sztuce japońskiej, „Litteraria Copernicana”, Japonia, 2(14) 2014.pl
dc.description.referencesRoskill M., Van Gogh, Gauguin and the Impressionist Circle, London 1970.pl
dc.description.referencesSchreiber I., Polska bibliografia japonologiczna, Kraków 1929.pl
dc.description.referencesSieroszewski W., Na Daleki Wschód. Kartki z podróży, Warszawa 1904.pl
dc.description.referencesSobczyk M., Raj odnaleziony: najstarsze jezuickie źródło o Japonii oraz jego recepcja na gruncie europejskim, w: Między Wschodem a Zachodem: w poszukiwaniu źródeł i inspiracji, red. A. Bednarczyk, M. Kubarek, M. Szatkowski, Seria: Orient w Literaturze – Literatura w Oriencie, t. 4, Toruń 2016.pl
dc.description.referencesStudia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesSugiera M., Wariacje szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesValéry P., My cywilizacje, w: G. Picon, Panorama myśli współczesnej, Paryż 1963.pl
dc.description.referencesWitkiewicz S., Listy do syna, oprac. B. Danek-Wojnowska i A. Micińska, Warszawa 1969.pl
dc.description.firstpage71pl
dc.description.lastpage90pl
dc.identifier.citation2Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilchpl
dc.conferenceKonferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, Białystok 11–12 października 2018pl
dc.identifier.orcid0000-0002-7544-3581-
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, 11–12 października 2018
Książki / Rozdziały (Temida2)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Ratuszna_i_jak_motyle_w_barwnym_ogrodzie.pdf409,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)