Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10422
Tytuł: | „Biorą mnie podobno za Anglika”. Tożsamość „ja” w liryce i publicystyce Tadeusza Micińskiego |
Inne tytuły: | “Apparently, They Take Me for an Englishman”. The Identity of the “I” in Tadeusz Miciński’s Lyrical Writings and Journalism |
Autorzy: | Pilch, Urszula M. |
Słowa kluczowe: | Tadeusz Miciński lyrical subject lyrical I journalism self-creation self-control |
Data wydania: | 2019 |
Data dodania: | 17-mar-2021 |
Wydawca: | Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. nauk. M. Bajko, J. Ławski, U.M. Pilch, Białystok 2019, s. 51-69 |
Seria: | Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;41 |
Konferencja: | Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, Białystok 11–12 października 2018 |
Abstrakt: | The well-defined structure of his “lyrical I” reveals itself both in Miciński’s lyrical writings and in his journalism. In writings of all genres, Miciński’s idea of the “I” is that of an exceptional, supercilious personality. In his poems, uniqueness and individuality are emphasised by the use of labels, expressive nouns, numerous pompous self-descriptions along with extremely negative and degrading epithets. In his journalism, Miciński always speaks from a position of superiority. This is true both of the early Współczesna młodzież polska [The Polish Youth of Today] and of much later writings. The position of superiority is emphasized by the lyrical subject being placed in sublime or awe-inspiring sceneries, allowing the self to be displayed in its entire glory. There is also a narcissistic need to see a reflection and confirmation of oneself in someone else’s eyes. In Miciński’s case, the uniqueness of the self is a personality project that occasionally gets out of control. |
Afiliacja: | Uniwersytet Jagielloński, Katedra Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski |
Nota biograficzna: | URSZULA M. PILCH – dr, adiunkt w Katedrze Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek: Język czterech żywiołów. Kreacje obrazów w liryce Juliusza Słowackiego (Kraków 2006) oraz Kto jestem? O podmiocie w poetyckim dwugłosie. Juliusz Słowacki i Tadeusz Miciński (Kraków 2010). Współredaktorka tomu (z Anną Czabanowską-Wróbel) Młodopolski witalizm. Modernistyczne witalizmy (Kraków 2016). Wybrane nagrody i wyróżnienia: Indywidualna Nagroda Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego III stopnia, Nagroda im. Marty i Konrada Górskich (2011), dwukrotna laureatka Stypendium Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, laureatka stypendium z Funduszu im. Stanisława Estreichera. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/10422 |
ISBN: | 978-83-65696-49-6 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-0337-1686 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019; |
Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja Naukowa „Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Współcześni i potomni wobec pisarza i jego dziedzictwa. W 100. rocznicę śmierci 1918–2018”, 11–12 października 2018 Książki / Rozdziały (Temida2) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
U_M_Pilch_Biora_mnie_podobno_za_Anglika.pdf | 397,68 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)