REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10364
Tytuł: Literackie dystopie początku XXI wieku – między realizmem a fantastycznością: Nie opuszczaj mnie Kazuo Ishiguro, Trylogia Igrzyska śmierci Suzanne Collins i Księga Dziwnych Nowych Rzeczy Michela Fabera
Autorzy: Wierel, Karolina
Słowa kluczowe: dystopia
retrotopia
utopia
dark ecology
artificial nature
Data wydania: 2019
Data dodania: 10-mar-2021
Wydawca: Temida 2
Źródło: Fantastyka a realizm / The fantastic and realism, pod red. W. Biegluk-Leś, S. Borowskiej-Szerszun, E. Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019, s. 137-153
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Fantastyka a realizm: wokół aktualności konwencji", Białystok, 16-17 listopada 2017
Abstrakt: The article examines the relationship between the categories of “reality” and “fantasy” using Zygmunt Bauman's theory of “retrotopia”. To illustrate the presence of these concepts in selected dystopian texts from the early twenty-first century speculative fiction, the author refers to the works of Kazuo Ishiguro (Never Let Me Go), Suzanne Collins (The Hunger Games) and Michel Faber (Book of Strange New Things). The analysis also refers to the concepts such as “dark ecology” (Timothy Morton), “artificial nature” (Gernot Böhme) and the notion of identity as figure that creates its connections with the theory of retrotopia. The etymology of the word “retrotopia” indicates its relationship with the terms “utopia” and “retro style,” which also affects the interpretation. Characterized by a sense of nostalgia and a desire to return to the state of human communication with nature, retrotopia also reflects new social divisions and the departure from democratic ideas in small communities (tribes). It is argued that dystopian plot conventions help to express the last feature of retrotopia, namely, the criticism of the condition of a modern society.
Nota biograficzna: Karolina Wierel, dr, asystent w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami funkcjonującego w Międzywydziałowym Instytucie Kultury i Sztuki Uniwersytetu w Białymstoku; kulturoznawca i filolog. Interesuje się twórczością katastroficzną i postapokaliptyczna, motywem Księgi w kulturze, relacją kultura-literatura-film, historią oralności i piśmienności oraz współczesnymi prądami myślowymi w filozofii kultury, a szczególnie „nową humanistyką”, humanistyką ekologiczną, posthumanizmem, postsekularyzmem. Autorka książki Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10364
ISBN: 978-83-65696-45-8
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Materiały konferencyjne (WSK)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Fantastyka a realizm: wokół aktualności konwencji", 16-17 listopada 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wierel_Literackie_dystopie_poczatku_XXI_wieku.pdf258,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)