REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10364
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWierel, Karolina-
dc.date.accessioned2021-03-10T10:18:49Z-
dc.date.available2021-03-10T10:18:49Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationFantastyka a realizm / The fantastic and realism, pod red. W. Biegluk-Leś, S. Borowskiej-Szerszun, E. Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019, s. 137-153pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-45-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10364-
dc.description.abstractThe article examines the relationship between the categories of “reality” and “fantasy” using Zygmunt Bauman's theory of “retrotopia”. To illustrate the presence of these concepts in selected dystopian texts from the early twenty-first century speculative fiction, the author refers to the works of Kazuo Ishiguro (Never Let Me Go), Suzanne Collins (The Hunger Games) and Michel Faber (Book of Strange New Things). The analysis also refers to the concepts such as “dark ecology” (Timothy Morton), “artificial nature” (Gernot Böhme) and the notion of identity as figure that creates its connections with the theory of retrotopia. The etymology of the word “retrotopia” indicates its relationship with the terms “utopia” and “retro style,” which also affects the interpretation. Characterized by a sense of nostalgia and a desire to return to the state of human communication with nature, retrotopia also reflects new social divisions and the departure from democratic ideas in small communities (tribes). It is argued that dystopian plot conventions help to express the last feature of retrotopia, namely, the criticism of the condition of a modern society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.subjectdystopiapl
dc.subjectretrotopiapl
dc.subjectutopiapl
dc.subjectdark ecologypl
dc.subjectartificial naturepl
dc.titleLiterackie dystopie początku XXI wieku – między realizmem a fantastycznością: Nie opuszczaj mnie Kazuo Ishiguro, Trylogia Igrzyska śmierci Suzanne Collins i Księga Dziwnych Nowych Rzeczy Michela Faberapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteKarolina Wierel, dr, asystent w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami funkcjonującego w Międzywydziałowym Instytucie Kultury i Sztuki Uniwersytetu w Białymstoku; kulturoznawca i filolog. Interesuje się twórczością katastroficzną i postapokaliptyczna, motywem Księgi w kulturze, relacją kultura-literatura-film, historią oralności i piśmienności oraz współczesnymi prądami myślowymi w filozofii kultury, a szczególnie „nową humanistyką”, humanistyką ekologiczną, posthumanizmem, postsekularyzmem. Autorka książki Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.pl
dc.description.referencesBauman Zygmunt, Retrotopia, tł. K. Lebek, Warszawa 2018 (Retrotopia, 2017).pl
dc.description.referencesBlumenberg Hans, Paradygmat dla metaforologii, tł. B. Baran, Warszawa 2017 (Paradigmen zu einer Metaphorolgie, 1998).pl
dc.description.referencesBöhme Gernot, Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu naturalnego, przeł. J. Marecki, Warszawa 2002 (Natürlich Natur. Über Natur im Zeitalter ihrer technischen Reproduzierberkeit, Für eineökologische Naturästhetik, 1992).pl
dc.description.referencesBurszta Wojciech, Płynność a retrotopia, w: Przyszłość kultury. Od diagnozy od prognozy, pod red. A. Kisielewskiej, A. Kisielewskiego, M. Kostaszuk-Romanowskiej, Białystok 2017.pl
dc.description.referencesConquest Robert, Science Fiction and Literature, w: Science Fiction. A collection of Critical Essey by Mark Rose, Prenice Hall, 1976, przedruk z “The Critical Quarterly”, V (1963).pl
dc.description.referencesCzaplińska Joanna, Dziedzictwo robota. Współczesna czeska fantastyka naukowa, Szczecin 2001.pl
dc.description.referencesEller Jack David, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, tł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (Cultural anthropology: global forces, local lives Routledge, New York-London 2009).pl
dc.description.referencesFaber Michel, Księga dziwnych nowych rzeczy, tł. T. Kłosowski, Warszawa 2015 (The Book of Strange New Things 2014).pl
dc.description.referencesGnilka Joachim, Pierwsi chrześcijanie: źródła i początki Kościoła, tł. W. Szymona, Kraków 2004 (Frühen Christen, Freiburg: Herder, 1999).pl
dc.description.referencesHobbes Thomas, Lawiatan, tł. C. Znamierowski, Warszawa 2009 (Leviathan, 1651).pl
dc.description.referencesMarquard Odo, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, tł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994 (Apologie des Zufälligen. Philosophische Studien, 1994).pl
dc.description.referencesMorton Timothy, Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistance, New York 2016.pl
dc.description.referencesRyan Marie-Laure Narrative as Virtual Reality 2: Revisiting Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media (Parallax: Re-visions of Culture and Society), Baltomire 2015.pl
dc.description.referencesShelley Mary, Frankenstein, czyli nowożytny Prometeusz, tł. Maciej Płaza, Czerwonak 2013 (Frankenstein; or, The Modern Prometheus, 1818).pl
dc.description.referencesSmuszkiewicz Antoni, W kręgu współczesnej utopii, „Fantastyka” 1985, nr 6.pl
dc.description.referencesVattimo Verbatim, Społeczeństwo przejrzyste, tł. Magdalena Kamińska, Wrocław 2006 (La société transparente, 1992).pl
dc.description.firstpage137pl
dc.description.lastpage153pl
dc.identifier.citation2Fantastyka a realizm / The fantastic and realism, pod red. W. Biegluk-Leś, S. Borowskiej-Szerszun, E. Feldman-Kołodziejukpl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa "Fantastyka a realizm: wokół aktualności konwencji", Białystok, 16-17 listopada 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Materiały konferencyjne (WSK)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Fantastyka a realizm: wokół aktualności konwencji", 16-17 listopada 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wierel_Literackie_dystopie_poczatku_XXI_wieku.pdf258,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)