REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10226
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBabicka-Wirkus, Anna-
dc.date.accessioned2021-02-23T12:55:16Z-
dc.date.available2021-02-23T12:55:16Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1(13), s. 13-24pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10226-
dc.description.abstractArtykuł porusza problematykę urzeczywistniania kultury praw dziecka w szkole i roli, jaką w tym procesie odgrywa nauczyciel profesjonalista. Praktykowanie tej kultury w codzienności szkoły jest zadaniem wymagającym posiadania przez nauczyciela nie tylko gruntownej wiedzy na temat praw dziecka i praw człowieka, ale także akceptacji tych idei oraz stworzenia możliwości doświadczania i upominania się o nie w szkole. Akademicki i potoczny dyskurs na temat profesjonalizmu nauczyciela pomija lub marginalnie traktuje ten wymiar, co skutkuje niskim poziomem praktykowania kultury praw dziecka w szkołach. Stan ten ma znaczenie również dla jakości przygotowania obywateli do życia w demokratycznym społeczeństwie obywatelskim, dla którego podstawą są prawa człowieka i prawa dziecka.pl
dc.description.abstractThe article deals with the issue of implementing the culture of children’s rights in school and the role of a professional teacher in this process. Practicing this culture in everyday school life is a task that requires the teacher not only to have a thorough knowledge of the rights of the child and human rights, but also to accept these ideas and create opportunities to experience and claim them at school. The academic and colloquial discourse on teacher professionalism ignores or marginally treats this dimension, which results in a low level of practice of children’s rights culture in schools. This state is also important for the quality of citizens’ preparation for life in a democratic civil society based on human and children’s rights.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectkultura praw dzieckapl
dc.subjectprofesjonalizm nauczycielapl
dc.subjectszkołapl
dc.subjectchildren’s rights culturepl
dc.subjectteacher’s professionalismpl
dc.subjectschoolpl
dc.titleProfesjonalizm nauczyciela a kultura praw dziecka w szkolepl
dc.title.alternativeTeacher’s professionalism and children’s rights culture in schoolpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.13.02-
dc.description.Emailanna.babicka-wirkus.apsl.edu.plpl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2018). Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów. Warszawa: Biblioteka Rzecznika Praw Dziecka.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2019a). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2019b). Children’s Rights and Human Rights as a Key Condition for the Education of Transformative Teachers. W: M. Kowalczuk-Walędziak, A. Korzeniecka-Bondar, W. Danilewicz, G. Lauwers (red.), Rethinking Teacher Education for the 21st Century. Trends, Challenges and New Directions, (s. 239–252). Leverkusen-Opladen: Verlag Barbara Budrich.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A., Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 1 (40), 95–104.pl
dc.description.referencesBrantefors, L., Tellgren, B., Thelander, N. (2019). Human Rights Education as Democratic Education. The Teaching Traditions of Children’s Human Rights in Swedish Early Childhood Education and School. The International Journal of Children’s Rights, 27 (4), 694–718. Doi:10.1163/15718182-02704007.pl
dc.description.referencesColeman, J. (2010). The nature of adolescence. London: Routledge.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (1997). Źródła i aspekty profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3 (57).pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesDemirkasīmoğlu, N. (2010). Defining „Teacher Professionalism” from different perspectives. Procedia – Social and behavioral Sciences, 9, 2047–2051. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.444pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko). W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 27–82). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M., Jaskulska, S. (red.). (2016). Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. (red.). (2013). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesEnglund, T. (1996). Are Professional Teachers a Good Thing. W: I.F. Goodson, A. Hargreaves (red.), Teachers’ Professional Lives (s. 75–87). London: Falmer Press.pl
dc.description.referencesGołębniak, B.D. (2008). Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.pl
dc.description.referencesGołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.pl
dc.description.referencesJabłoński, M., Jarosz-Żukowska S. (2004). Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesJames, A., James, A. (2012). Key Concepts in Childhood Studies. Wyd. 2. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington, DC: Sage.pl
dc.description.referencesJarosz, E. (2016). Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego. Pedagogika Społeczna, 2 (60), 67–87.pl
dc.description.referencesJarosz, E. (2018). Partycypacja społeczna dzieci – szkic z rozwoju interdyscyplinarnego dyskursu. W: M. Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś i jutro – perspektywa korczakowska (s. 285–303). T. 2. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.pl
dc.description.referencesJerome, L.(2012). Children’s Rights and Teachers’ Responsibilities.ACase Study of Developing a Rights Respecting Initial Teacher Education Programme. W: R.C. Mitchell, S.A. Moore (red.), Policies, Participation & Power Relations (s. 101–117). Rotterdam–Boston–Taipei: Sense Publishers.pl
dc.description.referencesJerome, L. Emerson, L., Lundy, L., Orr, K. (2015). Teaching and Learning about Child Rights: A Study of Implementation in 26 Countries. QUB & UNICEF. Pozyskano z: https://www. researchgate.net/publication/299454868_Teaching_and_learning_about_child_rights_a_study_of_ implementation_in_26_countries, [data dostępu: 23.08.2018].pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty (s. 301–326). T. 5. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesKozak, M. (2014). Edukacja na rzecz praw dziecka w szkole wyższej. Zasady dydaktyki szczegółowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesLansdown, G. (2011). Every Child’s Right to be Heard. A resource guide on the UN Committee on the Rights of the Child general comment no. 12. UNICEF. The Save the Children Found. Pozyskano z: https://www.unicef.org/french/adolescence/files/Every_Childs_Right_to_be_Heard.pdf [data dostępu: 25.02.2019].pl
dc.description.referencesLawin, M. (1996). Modern Times?: Work, Professionalism and Citizenship in Teaching. London–Washington, DC: The Falmer Press.pl
dc.description.referencesLevy, J. (2018). Demokracja zaczyna się tam, gdzie prawa dziecka. W: M. Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś i jutro – perspektywa korczakowska (s. 321–333). T. 2. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.pl
dc.description.referencesLundy, L. (2007). „Voice” is not enough: conceptualizing Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927–942. doi: 10.1080/01411920701657033.pl
dc.description.referencesMadalińska-Michalak, J. (2014). Profesjonalizm nauczyciela. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny – Meritum, 1 (32), 2–10.pl
dc.description.referencesMcIntyre, D., Pedder, D., Rudduck, J. (2005). Pupil voice: comfortable and uncomfortable learnings for teachers. Research Papers in Education, 20(2), 149–168. doi: 10.1080/026715205 00077970pl
dc.description.referencesMcLamon, J. (2008). Listening as a Way of Life – Supporting Parents and Carers to Listen: A Guide for Practitioners. London: National Children’s Bureau/DCSF.pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz, M.(2008). „Wielki PrzegranyWspółczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia. W: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli (s. 129–162). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl
dc.description.referencesOlubiński, A. (2012). Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia (w świetle analiz opinii społecznych). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesOsiatyński, W. (2011). Prawa człowieka i ich granice. Przeł. S. Kowalski. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.pl
dc.description.referencesPerry-Hazan, L. (2015). Freedom of Speech in Schools and the Right to Participation: When the First Amendment Encounters the Convention on the Rights of the Child. Brigham Young University Education and Law Journal, 2, 421–452.pl
dc.description.referencesRancière, J., (1991). The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation. Przeł. K. Ross. Stanford: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesRancière, J. (1999). Dis-agreement: Politics and Philosophy. Przeł. J. Rose. Minnesota: University of Minnesota.pl
dc.description.referencesRibaeus, K., Skånfors, L. (2019). Preschool Children as Democratic Subjects: Agents of Democracy. W: V. Margrain, A. Löfdahl Hultman (red.), Challenging Democracy in Early Childhood Education. Engagement in changing global contexts (s. 233–245). Singapore: Springer.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2019, poz. 1450.pl
dc.description.referencesRudduck, J. (2007). Student Voice, Student Engagement, and School Reform. W: D. Thiessen, A. Cook-Sather (red.), International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School (s. 587–610). Dordrecht: Springer Netherlandspl
dc.description.referencesSargeant, J., Gillett-Swan, J.K. (2019). Voice-Inclusive Practice (VIP): A Charter for Au­thentic Student Engagement. The International Journal of Children’s Rights, 27(1), 122–139. doi: 10.1163/15718182-02701002pl
dc.description.referencesSimo-Gil, N., Parareda Pallarès, A., Tellado, I. (2017). Learning Democracy in Schools: Experienes Towards an Active Citizenship Education. Social Studies: Theory and Practice, 3 (2), 63–79.pl
dc.description.referencesSnoek, M. (2009). Theories on and concepts of professionalism of teachers and their consequences for the curriculum in teacher education. Pozyskano z: https://pdfs.semanticscholar. org/7560/a953f19897334e444aad6feb37bc9ce41cbc.pdf, [data dostępu: 25.05.2020].pl
dc.description.referencesSzewczyk, K. (1998). Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej. Warszawa–Łódź: PWN.pl
dc.description.referencesSzplit, A. (2019). Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Stadium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesUNICEF (2007). A Human Rights-Based Approach to Education for All. A framework for the realization of children’s rights to education and rights within education. Pozyskano z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154861, [data dostępu: 13.06.2020].pl
dc.description.referencesUnitedNations.Committee on theRights oftheChild (2001).General Comment No. 1. Article 29. The Aims of Education (CRC/GC/2001/1). Geneva, Switzerland. Pozyskano z: https://www. refworld.org/docid/4538834d5.html, [data dostępu: 25.05.2020].pl
dc.description.referencesUnited Nations. Committee on the Rights of the Child (2009). General Comment No. 12 The right of the child to be heard (CRC/C/GC/12). Geneva, Switzerland. Pozyskano z: https://www.refworld.org/docid/4ae562c52.html, [data dostępu: 25.05.2020].pl
dc.description.issue1(13)pl
dc.description.firstpage13pl
dc.description.lastpage24pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2020_A_Babicka_Wirkus_Profesjonalizm_nauczyciela.pdf295,04 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons