Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10211
Tytuł: | Portret Marii Szetkiewiczówny w panieńskich listach do matki |
Inne tytuły: | Mary Szetkiewiczówna’s portrait in maiden letters to her mother |
Autorzy: | Walęciuk-Dejneka, Beata |
Słowa kluczowe: | epistolografia list-wyznanie Maria Szetkiewiczówna XIX wiek Henryk Sienkiewicz correspondence letter-confession 19th century |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 19-lut-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych |
Źródło: | Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(9), 2020, s. 42-53 |
Abstrakt: | Artykuł jest literaturoznawczym spojrzeniem na prawie zupełnie nieznaną sylwetkę Marii Szetkiewiczówny, żony Henryka Sienkiewicza, i jej korespondencję z matką Wandą Szetkiewiczową. Listy córki do matki ukazują oczytaną, ambitną i pragnącą różnorodnej nauki młodą niewiastę. Ponadto Maria okazuje się kobietą nowoczesną, samodzielną i niezależną, co w XIX w. należało do rzadkości. Pokazują też matkę jako kobietę spokojną, zrównoważoną, kochającą i decyzyjną. Dominującym tematem korespondencji obu pań jest zdrowie, a właściwie jego brak. Celem artykułu jest zatem literaturoznawcza analiza i interpretacja tej korespondencji – Maria jawi się w niej jako kobieta wewnętrznie silna, stanowcza, a przy tym wrażliwa, delikatna i cierpiąca. The article is a literary perspective on the creative unknown profile of Maria Szetkiewiczówna, wife of Henryk Sienkiewicz, and her letters to mother – Wanda Szetkiewiczowa. The daughter’s letters to her mother show a well-read, ambitious and young woman who wants to learn in a variety of ways. In addition, Maria turns out to be a modern, self-reliant and independent woman, which was rare in the nineteenth century. They also show their mother as a calm, balanced, loving and decision-making woman. The dominating theme of both ladies’ correspondence is health, or rather the lack of it. |
Afiliacja: | Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach |
Nota biograficzna: | Beata Walęciuk-Dejneka – dr hab., literaturoznawca i folklorysta, pracownik naukowo-dydaktyczny w Zakładzie Literatury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Od roku akademickiego 2016/2017 pełni funkcję dyrektora tego Instytutu. Jest również lektorem języka polskiego jako obcego oraz koordynatorem i kierownikiem Letnich Kursów Języka i Kultury Polskiej Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej dla cudzoziemców, a także kursów języka polskiego i kultury polskiej dla Polonii i Polaków za Granicą (projekty konkursowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych). Od 2018 r. jest ekspertem (też egzaminatorem) w programach dla studentów NAWA. Ukończyła stacjonarne studia magisterskie i doktoranckie na UMCS w Lublinie. W 2016 r. uzyskała habilitację na Wydziale Filologicznym UMK w Toruniu. Ukończyła również studia podyplomowe Collegium Civitas i Instytutu Sztuki PAN w Warszawie w ramach ścieżki „Historia sztuki. Perspektywa społeczna i polityczna”. Jest autorką trzech monografii oraz wielu artykułów naukowych wydawanych w Polsce i za granicą, także w językach angielskim i rosyjskim. Publikuje również tomy (w tym serie dotyczące problematyki kobiecej) pod swoją redakcją. Przynależy do licznych organizacji i stowarzyszeń: IOV (Międzynarodowej Organizacji Sztuki Ludowej, Sekcja Polska), Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (oddział w Warszawie), Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Komisji Historii Kobiet w Warszawie, Instytutu Studiów Kobiecych w Białymstoku. Zainteresowania naukowe i pozanaukowe stanowią m.in.: związki literatury i folkloru; literatura polska XIX i pocz. XX w.; kultura ludowa polska i słowiańska; tematyka kobieca w literaturze, szczególnie wiek XIX i XX; a ostatnio związki literatury i prawa. Interesuje się ponadto malarstwem, muzyką klasyczną i ludową, jazzem, modą, także pszczelarstwem. Lubi mocną czarną kawę i koty. Mieszka w Warszawie. |
E-mail: | dejnekab@uph.edu.pl |
Opis: | Artykuł stanowi kolejną publikację w autorskim projekcie „kobiecego »bycia-wświecie«”. Opublikowane w tym cyklu teksty to m.in.: Beata Walęciuk-Dejneka, „Nowa »ja«. Autorskie stwarzanie siebie na podstawie »Pamiętników« Zofii Tołstojowej (wybór)”, w: Joanna Posłuszna, Beata Walęciuk-Dejneka (red.), Tożsamość kobiet: silne indywidualności w sztuce, literaturze i religii, (Kraków : Wydawnictwo Aureus, 2014), 49–56; eadem, „Kobieca koncepcja »bycia-w-świecie«: »ja« w rodzinie: z »Pamiętników« Zofii Tołstojowej”, Prace Literaturoznawcze, nr 3, 2015, 197–208; eadem, „Kobiece doświadczanie drogi: »ja« w podróży. Rozważania na podstawie »Wspomnień« Anny Dostojewskiej”, Prace Literaturoznawcze, nr 4, 2016, 99–113 czy eadem, „W cieniu. Zofii Tołstojowej (1844–1919) i Anny Dostojewskiej (1846–1918) skrywane pisarstwo”, Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej, t. 16, 2016, 111–121 [online] [dostęp: 19.11.2020]. Dostępny w World Wide Web: http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/21897/0_7_%5b111%5d-121_Waleciuk-Dejneka.pdf?sequence=1&isAllowed=y), a także: eadem, „Samodzielna, odważna, nowoczesna: historia Marii Morzyckiej-Obuchowskiej w świetle wybranych fragmentów jej pamiętników”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(3), 2017, 9–22 oraz eadem, „Portret Bibianny Moraczewskiej – literatki nieznanej”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(5), 2018, 65–78. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/10211 |
DOI: | 10.15290/cnisk.2020.02.09.03 |
ISSN: | 2451-3539 |
e-ISSN: | 2543-7011 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6034-5129 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2020, nr 2(9) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
CNISK_2_2020_B_Waleciuk_Dejneka_Portret_Marii_Szetkiewiczowny.pdf | 333,11 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL