REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10168
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzuchalska, Anna-
dc.date.accessioned2021-01-28T07:09:14Z-
dc.date.available2021-01-28T07:09:14Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 24, 2020, s. 265-277pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10168-
dc.description.abstractObserwacja jest metodą badawczą polegającą na postrzeganiu, gromadzeniu, opisie i interpretacji danych. Artykuł poświęcony jest zarówno korzyściom płynącym ze stosowania obserwacji uczestniczącej na lekcjach języka angielskiego, jak i ograniczeniom tej metody. We wstępie scharakteryzowana jest obserwacja jako metoda naukowa i pokrótce omówione są jej typy. Następnie przedstawione zostały etapy i warunki obserwacji, tj. celowość, planowość, selektywność, dokładność i obiektywność. W głównej części artykułu szczegółowo opisana jest obserwacja uczestnicząca (jawna i ukryta) na lekcjach językowych (na przykładzie lekcji języka angielskiego). Przedstawione zostały również dwa badania, w których wykorzystano tę metodę. W części końcowej wskazano na zalety poprawnie przeprowadzonej obserwacji i ograniczenia, jakie ta metoda może ze sobą nieść.pl
dc.description.abstractObservation is a research method involving noting, collecting and interpreting data. The aim of the article is to present the benefits and limitations of using these methods in language lessons. In the introduction the author characterizes observation as a research method and briefly describes its main types. Next, the conditions of effective observation, i.e. purposefulness, schedule, selectivity, precision and impartiality, are presented. The main body of the article is devoted to participant (both public and disguised) observation in foreign (English) language lessons. Two studies making use of this research method are also described. In the summary, the advantages and disadvantages of this research method are listed.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectobserwacja uczestniczącapl
dc.subjecttypy obserwacjipl
dc.subjectkorzyścipl
dc.subjectograniczeniapl
dc.subjectglottodidacticspl
dc.subjectparticipant observationpl
dc.subjectobservation typespl
dc.subjectbenefitspl
dc.subjectlimitationspl
dc.titleObserwacja uczestnicząca na lekcjach językowych – korzyści i ograniczeniapl
dc.title.alternativeParticipant observation in language lessons – benefits and limitationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2020.24.19-
dc.description.Emailannaszuchalska@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologicznypl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesAllen P., Fröhlich M., Spada N., The communicative orientation of language teaching: An observation scheme, „TESOL ’83” 1984, pp. 231–252.pl
dc.description.referencesCybulska D., Wykorzystanie metody obserwacji w naukach społecznych, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2013, nr 2 (6), s. 20–31.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesPilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesSpradley J.P., Participant Observation, New York 1979.pl
dc.description.referencesSztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.pl
dc.description.referencesVidich A.J., Participant observation and the collection and interpretation of data, „American Journal of Sociology” 1955, vol. 60, no. 4, pp. 354–360pl
dc.description.referencesZuniga M., Simard D., Observing the interactive qalities of L2 instuctional practices In ESL and FSL classrooms, „Studies In Second Language Learning and Teaching. SSLLT” 2016, vol. 6, no. 1, pp. 135–158.pl
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage265pl
dc.description.lastpage277pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-2358-0696-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2020, tom XXIV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_24_A_Szuchalska_Obserwacja_uczestniczaca_na_lekcjach.pdf186,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)