REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10165
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPetríková, Anna-
dc.date.accessioned2021-01-28T07:04:39Z-
dc.date.available2021-01-28T07:04:39Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 24, 2020, s. 227-242pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10165-
dc.description.abstractCelem badania jest identyfikacja głównych problemów i potrzeb w procesie uczenia się ukraińskich studentów będących migrantami, którzy ukończyli studia na Słowacji na Wydziale Filozoficznym w Preszowie na kierunku filologia rosyjska (specjalności: przekładoznawstwo, specjalność dydaktyczna, studia rosyjskie). W artykule wykorzystano społeczno-pedagogiczne i lingwistyczne metody badawcze (adaptacja społeczna migrantów, stereotypy behawioralne, obserwacja, analiza, interpretacja, ankietowanie). Uzyskane wyniki dotyczą migracji akademickiej na Słowacji, problemów etnokulturowej adaptacji przybyłych studentów w środowisku lokalnym (problem zaburzeń natury osobistej, nieznajomości realiów kulturowych ludności słowackiej), problemów w nauce z powodu braku znajomości języka słowackiego, braku znajomości literackiego języka rosyjskiego, który podlega silnej interferencji na prawie wszystkich poziomach języka. Nauczyciele stają przed zadaniem wychowania, wpajania kultury akademickiej, rozwijania znajomości słowackiej mentalności. Niewątpliwie studenci będący migrantami są najbardziej podatni na emocjonalne doświadczenie niestabilności społecznej, ale kryzys psychologiczny mija dość szybko i nie powinien wpływać na długoterminowe negatywne wskaźniki sukcesów w nauce studentów.pl
dc.description.abstractThe aim of the research is to identify the main problems and needs in the teaching of Ukrainian migrant students who study at the Faculty of Philosophy in the field of Russian Philology (options: Translation Studies, Teaching speciality, Russian Studies) in Preshov, Slovakia. In the article socio-pedagogical and linguistic research methods (social adaptation of migrants, behavioural stereotypes, observation, analysis, interpretation, survey) are used. The obtained results relate to the current situation of academic migration in Slovakia, the problem of ethnocultural adaptation of migrant students to the local environment (the problem of personal disorder, ignorance of the cultural realities of the Slovak population), problems in learning due to lack of knowledge of the Slovak language, and lack of knowledge of literary Russian language, which is subject to strong interference at almost all language levels. Teachers are faced with the task of educating in an academic culture, and with knowledge of the Slovak mentality. Undoubtedly, migrant students are most susceptible to the emotional experience of social instability, but the psychological crisis passes rather quickly and should not affect the long-term negative indicators of students’ academic success.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmigracja akademickapl
dc.subjectadaptacja etniczno-kulturowapl
dc.subjectukraińscy studenci migrancipl
dc.subjectkomunikacja międzykulturowapl
dc.subjectnauczaniepl
dc.subjectacademic migrationpl
dc.subjectethnocultural adaptationpl
dc.subjectUkrainian migrant studentspl
dc.subjectintercultural communicationpl
dc.subjecttrainingpl
dc.titleСоциокультурная адаптация и обучение украинских студентов-мигрантов в Словакииpl
dc.title.alternativeAdaptacja socjokulturowa i kształcenie ukraińskich studentów migrantów na Słowacjipl
dc.title.alternativeSocio-cultural adaptation and education of Ukrainian migrant students in Slovakiapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2020.24.16-
dc.description.Emailanna.petrikova@unipo.skpl
dc.description.AffiliationPrešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút rusistikypl
dc.description.referencesAkademіchna mobіl’nіst’ – vazhlivij chinnik osvіtn’oi еvroіntegracii Ukraini, [v:] Materіali Mіzhnarodnoi naukovo-praktichnoi konferencii 16–19 listopada 2010 r., red. V.I. Astachova, Har’kov 2010, [online], https://www.irf.ua/files/ukr/acadmob_13.pdf, [dostup: 20.03.2020].pl
dc.description.referencesD’jachenko A.V. Indikacija orientirov formirovanija konkurentosposobnogo chelovecheskogo kapitala, „Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta” 2003, № 6, s. 93–98, [online], https://www.irf.ua/files/ukr/acadmob_13.pdf, [dostup: 03.03.2020].pl
dc.description.referencesDonato K., Massey D., Twenty-First-Century Globalization and Illegal Migration, [in:] The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, Philadelphia 2016, 666 (1), рр. 7–26.pl
dc.description.referencesGez T.A., Starikova V.O., Inostrannye studenty, migrirujushhie v Rossiju: problemy adaptacii i sposoby ih reshenija, „Studencheskij: elektron. nauchn. zhurnal” 2018, № 1 (21), [online], https://sibac.info/journal/student/21/94315, [dostup: 12.03.2020].pl
dc.description.referencesGolovaha E.I., Panina N.V., Gorbachik A.P., Izmerenie social’nogo samochuvstvija: test IISS, „Sociologija: 4M” 1998, № 10, s. 45–71, [online], https://www.isras.ru/4M_10.html, [dostup: 21.03.2020].pl
dc.description.referencesHoffman D.M, Changing academic mobility patterns and international migration: What will academic mobility mean in the 21st century?, „Journal of studies in international education” 2009, рр. 347–364.pl
dc.description.referencesKuprina T.V., Minasjan S.M., Caturjan A.M., Modelirovanie invariantov akademicheskoj migracii, vlijajushhih na social’no-ekonomicheskie pokazateli territorii, „Еkonomika regiona” 2019, t. 15, vyp. 3.pl
dc.description.referencesMidler E.A., Intellektual’nyj produkt: specifika tovarnoj formy i osobennosti prisvoenija, „Еkonomika i biznes. Еkonomicheskij vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo universiteta” 2006, № 4, s. 186–192.pl
dc.description.referencesMigranty, peremeshhennye lica i obrazovanie, [v:] Rezjume vsemirnogo doklada UNESKO po monitoringu obrazovanija, 2019, [online], http://bit.ly/2019gemreport, [dostup: 03.03.2020].pl
dc.description.referencesOrganisation for Economic Cooperation and Development (OECD), The Resilience of Students with an Immigrant Background: Factors that Shape Well-being, OECD Reviews of Migrant Education, Paris 2018, [online], https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264292093en.pdfexpires=1586961821&id=id&accname=guest&checksum=06ACDDD9C98F408E5C3C42A503720645, [dostup: 14.03.2020].pl
dc.description.referencesOvsjannikova A.A., Bilingvizm kak rezul’tat mezhjazykovyh kontaktov na primere jazykovoj situacii na Ukraine, „Vestnik MGLU. Gumanitarnye nauki” 2018, vyp. 1 (789), s. 162–170.pl
dc.description.referencesPers’janov K., Navyki XXI veka, ili chto takoe gibkie navyki, skvoznye kompetencii i glubokoe myshlenie?, 2018, [online], https://cont.ws/@ashacontws/1046114, [dostup: 10.03.2020].pl
dc.description.referencesRozumne o migrácii. Manuál pre organizátorov verejných podujatí, Bratislava 2016, [online], http://cvek.sk/wp-content/uploads/2016/02/Manua%CC%81l_Rozumne-o--migracii_finalnaverzia.pdf 9, [dostup: 15.02.2020].pl
dc.description.referencesSokurjanskaja L.G., Dejneko A.A., Akademicheskaja mobil’nost’ ukrainskih studentov pered vyzovami sovremennogo mira: riski akademicheskoj jemigracii, „Vіsnik Harkіvs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu іmenі V.N. Karazіna” 2011, № 941, s. 239–245.pl
dc.description.referencesSokurjanskaja L.G., Dejneko A.A., Sociokul’turnye osnovanija akademicheskoj migracii ukrainskih studentov postsovetskih megapolisov: vyzovy, faktory, posledstvija, [v:] Studenchestvo nachala XXI veka: cennostnye orientacii i povsednevnye praktiki. Ekaterinburg 2012, [online], http://elar.urfu.ru/handle/10995/40907, [dostup: 15.03.2020].pl
dc.description.referencesZhitnikova T.V., Slovakii rastet kolichestvo trudovyh migrantov, [online], http://rsi.rtvs.sk/russkiy/clanky/tema-dnja/161313/v-slovakii-rastet-chislo-trudovyh-migrantov, [dostup: 03.03.2020].pl
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage227pl
dc.description.lastpage242pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-0949-7167-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2020, tom XXIV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_24_A_Petríkova_Sociokulʹturnaa_adaptacia.pdf187,37 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)