REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10150
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAnchimiuk, Olga-
dc.contributor.authorMichaluk, Maryna-
dc.date.accessioned2021-01-28T06:43:22Z-
dc.date.available2021-01-28T06:43:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 24, 2020, s. 7-17pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10150-
dc.description.abstractWzajemne kontakty przedstawicieli różnych kultur często prowadzą do powstania trudności komunikacyjnych. W artykule podjęto próbę zweryfikowania gry językowej, która w procesie komunikacji międzykulturowej odzwierciedla niepowtarzalność języka i kultury narodowej. Autorzy, w oparciu o podejście lingwistyki kulturowej, proponują różnorodne formy i sposoby pracy dydaktycznej z wykorzystaniem dowcipów, zagadek, anegdot i aforyzmów. W rezultacie przeprowadzonych badań powstał szereg różnorodnych ćwiczeń dydaktycznych, które pomagają zrozumieć sens i istotę gry językowej. Jednocześnie zaproponowane zadania zostały skonstruowane w taki sposób, aby pomagały uczącym się rozwijać kompetencję międzykulturową, ponieważ jej opanowanie pozwala unikać trudności w relacjach z przedstawicielami innych języków i kultur.pl
dc.description.abstractMutual contacts between representatives of different cultures often lead to communication difficulties. The article attempts to verify language games which in the process of intercultural communication reflect the uniqueness of the national language and culture. The authors, on the basis of the cultural linguistic approach, offer various forms and ways of didactic work using jokes, puzzles, anecdotes and aphorisms. Teaching to understand the meaning of language games, which occupy an important place in everyday language contacts, using them in learning and teaching a foreign language, helps learners develop intercultural competence. Mastering them allows the avoidance of difficulties in relations with representatives of other languages and cultures.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectjęzyk rosyjski jako obcypl
dc.subjectlingwistyka kulturowapl
dc.subjectkompetencja międzykulturowapl
dc.subjectgra językowapl
dc.subjectRussian as a foreign languagepl
dc.subjectcultural linguisticspl
dc.subjectintercultural competencepl
dc.subjectlanguage gamespl
dc.titleИспользование языковой игры для развития межкультурной компетенции у студентов-поляковpl
dc.title.alternativeZastosowanie gry językowej w nauczaniu języka rosyjskiego polskich studentów w celu kształtowania kompetencji międzykulturowejpl
dc.title.alternativeApplication of language games in teaching Russian to Polish students in order to shape intercultural competencepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2020.24.01-
dc.description.Emaildr Olga Anchimiuk: o.anchimiuk@uwb.edu.plpl
dc.description.Emaildr Maryna Michaluk: m.michaluk@uwb.edu.plpl
dc.description.Affiliationdr Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznegopl
dc.description.Affiliationdr Maryna Michaluk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznegopl
dc.description.referencesAleksandrova E.M., Lingvističeskaâ obuslovlennost’ sozdaniâ âzykovyh anekdotov, Vestnik Čelabinskogo gosudarstvennogo universiteta 2013, № 10 (301), s. 5–9.pl
dc.description.referencesAnusiewicz J., Lingwistyka kulturowa: zarys problematyki, Wrocław 1995.pl
dc.description.referencesArutûnova N.D., Âzyk i mir čeloveka, Moskva 1999.pl
dc.description.referencesBanach B., Interkulturowa tendencja we współczesnej glottodydaktyce, [w:] Język w komunikacji, G. Habrajska (red.), t. 3, Łódź 2001, s. 228–242.pl
dc.description.referencesBogdanovič G.Û., Russkij âzyk v aspekte problem lingvokulturologii, Moskva 2017.pl
dc.description.referencesCrystal D., The Cambridge Encyclopedia of Language, Cambridge 2006.pl
dc.description.referencesCzachur W. (red.), Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Pytania badawcze, zadania i perspektywy, [w:] Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia, Warszawa 2017, s. 7–38, [online], https://www.academia.edu/36149119/Lingwistyka_kulturowa_i_międzykulturowa._Pytania_badawcze_zadania_i_perspektywy, [dostęp: 24.02.2020].pl
dc.description.referencesDanilevskaâ N.V., Âzykovaâ igra, [v:] Stilističeskij ènciklopedičeskij slovar’ russkogo âzyka, M.N. Kožina (red.), Moskva 2006, s. 657–660.pl
dc.description.referencesElizarova G.V., Kul’tura i obučenie inostrannym âzykam, Sankt-Peterburg 2005.pl
dc.description.referencesFilosofskij ènciklopedičeskij slovar’, E.F. Gubskij (red.), Moskva 1997.pl
dc.description.referencesFrumkina R.M., Psiholingvistika, Moskva 2003.pl
dc.description.referencesGarncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesJaroszewska A., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście wielokulturowości, [w:] Kulturotwórcza funkcja gier: Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym, A. Surdyk, J.Z. Szeja (red.), Poznań 2008, s. 157–166.pl
dc.description.referencesKarasik V.I., Anekdot kak predmet lingvističeskogo izučeniâ, [v:] „Žanry reči” 1997, Nr 1, s. 144–153.pl
dc.description.referencesKaraulov, Û.N., Russkij âzyk i âzykovaâ ličnost’, Moskva 1987.pl
dc.description.referencesKlimiuk E., Szalast-Bytys U., Lekcja z humorem, czyli praktyczne zastosowanie materiału humorystycznego na zajęciach języka rosyjskiego, „Języki Obce w Szkole” 2012, nr 2, s. 119–127.pl
dc.description.referencesMetodika obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu: Učebnoe posobie dla vuzov, Lysakova I.D. (red.), Moskva 2016.pl
dc.description.referencesOžegov S.I., Švedova N.Û., Tolkovyj slovar’ russkogo âzyka, Moskva 1999.pl
dc.description.referencesRivlina A.A., Ob osnovnyh priemah sovremennoj anglo-russkoj âzykovoj igry, „Homo Loquens: aktual’nye voprosy lingvistiki i metodiki prepodavaniâ inostrannyh âzykov” 2011, Vyp. 3, s. 86–96, [online], http://publications.hse.ru/chapters/80291961, [dostup: 25.03.2020].pl
dc.description.referencesSepir É., Izbrannye trudy po âzykoznaniû i kulturologii, Moskva 2001.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego PWN, wersja elektroniczna, https://sjp.pwn.pl.pl
dc.description.referencesTeliâ V.N., Osnovnye postulaty lingvokulturologii, [v:] Filologia i kultura: materialy II meždunarodnoj konferencji 12-14 maâ 1999 g., N.N. Boldyrev (red.), III, Tambov 1999, s. 14–15.pl
dc.description.referencesTer-Minasova S.G., Vojna i mir Zykom i kultur, Moskva 2007.pl
dc.description.referencesTopornikov M.A., Bestolkovyj slovar’, 2007, [online], https://proza.ru/2007/01/30-196, [dostup: 25.03.2020].pl
dc.description.referencesVitgenštejn Ł., Filosofskie raboty, 2, Moskva 1994.pl
dc.description.referencesWielki słownik języka polskiego, P. Żmigrodzki (red.), [online], https://www.wsjp.pl, [dostęp: 24.02.2020].pl
dc.description.referencesZagadki s podvohom i na logiku, [online], http://riddle-middle.ru/zagadki/s_podvohom/4, [dostup: 24.02.2020].pl
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage17pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-2421-5148-
dc.identifier.orcid0000-0003-3135-9975-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2020, tom XXIV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_24_O_Anchimiuk_M_Michaluk_Ispolʹzovanie_azykovoj_igry.pdf214,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)