Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10118
Tytuł: | Norwid rubaszno-transcendentalny. Głos w sprawie intertekstualności „A Dorio ad Phrygium” |
Inne tytuły: | Norwid, Coarse and Transcendental: The Case of Intertextuality in “A Dorio ad Phrygium” |
Autorzy: | Samsel, Karol |
Słowa kluczowe: | intertextuality bawdiness transcendence modernism Cyprian Norwid |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 22-sty-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 213-226 |
Abstrakt: | The article revises the existing critical discussion concerning the intertextuality of Cyprian Norwid’s poem “A Dorio ad Phrygium”. The author of the article demonstrates that the piece can be interpreted both from the perspective of the old-Polish intertextuality (his hypothesis concerns Norwid’s inspirational address “from Kochanowski to Rej”) as well as through “self-scrutinizing gestures” of the poet himself, who uses the intertext to refer to his own poetry. By reading the equivocal initial part of the poem, the author traces Norwid’s intertextual affinity with Rabelais, Whitman or Rubens and points to the bawdy and transcendental nature of the work. These tropes explain the earlier radical readings of the poem by Wiesław Rzońca (deconstruction) or Krzysztof Cieślik (anthropology of Ruth Benedict or Clifford Geertz). While keeping these considerations in mind, the author of the article maintains, above all, the inter-textual perspective. The final part of the article juxtaposes the depiction of Serionice from “A Dorio ad Phrygium” with the Dublin of Ulysses and asserts that in both the topography is characteristically multidimensional (early modernist period) and relativistic (late modernist period) in its socio-cultural representation. |
Afiliacja: | Instytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawski |
Nota biograficzna: | Karol Samsel, dr hab., adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik Pracowni Historii Dramatu 1795–1939 przy ILP UW. Publikował swoje teksty w „Pracach Filologicznych”, „Pamiętniku Literackim”, „Studiach Norwidianach” oraz w „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”. Autor monografii Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu (Warszawa 2015) oraz Inwalida intencji. Studia o Norwidzie (Warszawa 2017). |
E-mail: | lewks@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/10118 |
DOI: | 10.15290/bsl.2020.16.11 |
ISSN: | 2082-9701 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-2047-4508 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020; |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_16_2020_K_Samsel_Norwid_rubaszno_transcendentalny.pdf | 155,59 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)