REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10118
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamsel, Karol-
dc.date.accessioned2021-01-22T11:49:33Z-
dc.date.available2021-01-22T11:49:33Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 213-226pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10118-
dc.description.abstractThe article revises the existing critical discussion concerning the intertextuality of Cyprian Norwid’s poem “A Dorio ad Phrygium”. The author of the article demonstrates that the piece can be interpreted both from the perspective of the old-Polish intertextuality (his hypothesis concerns Norwid’s inspirational address “from Kochanowski to Rej”) as well as through “self-scrutinizing gestures” of the poet himself, who uses the intertext to refer to his own poetry. By reading the equivocal initial part of the poem, the author traces Norwid’s intertextual affinity with Rabelais, Whitman or Rubens and points to the bawdy and transcendental nature of the work. These tropes explain the earlier radical readings of the poem by Wiesław Rzońca (deconstruction) or Krzysztof Cieślik (anthropology of Ruth Benedict or Clifford Geertz). While keeping these considerations in mind, the author of the article maintains, above all, the inter-textual perspective. The final part of the article juxtaposes the depiction of Serionice from “A Dorio ad Phrygium” with the Dublin of Ulysses and asserts that in both the topography is characteristically multidimensional (early modernist period) and relativistic (late modernist period) in its socio-cultural representation.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectintertextualitypl
dc.subjectbawdinesspl
dc.subjecttranscendencepl
dc.subjectmodernismpl
dc.subjectCyprian Norwidpl
dc.titleNorwid rubaszno-transcendentalny. Głos w sprawie intertekstualności „A Dorio ad Phrygium”pl
dc.title.alternativeNorwid, Coarse and Transcendental: The Case of Intertextuality in “A Dorio ad Phrygium”pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.16.11-
dc.description.Emaillewks@wp.plpl
dc.description.BiographicalnoteKarol Samsel, dr hab., adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik Pracowni Historii Dramatu 1795–1939 przy ILP UW. Publikował swoje teksty w „Pracach Filologicznych”, „Pamiętniku Literackim”, „Studiach Norwidianach” oraz w „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”. Autor monografii Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu (Warszawa 2015) oraz Inwalida intencji. Studia o Norwidzie (Warszawa 2017).pl
dc.description.AffiliationInstytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBorowy Wacław (1930), Norwidiana 1925–1929, „Pamiętnik Literacki” nr 1/4, s. 170–185.pl
dc.description.referencesBorzęcka Kinga (2019), Impresjonizm poznawczy w „Miłości-czystej u kąpieli morskich”, w: Dramaty Cypriana Norwida. Teksty – konteksty – interteksty, red. W. Rzońca i K. Samsel, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, s. 225–237.pl
dc.description.referencesBoy-Żeleński Tadeusz (1949), Od tłumacza, w: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel, przełożył i wstępem opatrzył T. Boy-Żeleński, t. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 1–14.pl
dc.description.referencesCieślik Krzysztof (2017), Cyprian Norwid w kręgu relatywizmu kulturowego. Przełamanie ewolucjonizmu. Norwida wzór kultury w poemacie „A Dorio ad Phrygium”, w: K. Cieślik, Twórczość Cypriana Norwida a teorie ewolucjonizmu drugiej połowy XIX wieku, Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, s. 184–190.pl
dc.description.referencesCzernik Jakub (2019), Demokracja i równość w twórczości Cypriana Norwida i Walta Whitmana. Wstępne rozpoznania, w: O Norwidzie komparatystycznie, red. M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 227–240.pl
dc.description.referencesDambek Zofia (2012), Wobec dworu – tradycja odrzucona. Wyspy umarłych („A Dorio ad Phrygium” – „Emil na Gozdawiu”), w: Z. Dambek, Cyprian Norwid a tradycje szlacheckie, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 131–148.pl
dc.description.referencesFalkowski Mateusz (2012), Pięć formuł filozoficznych, za których pomocą można scharakteryzować pisarstwo Joyce’a, „eleWator” nr 1, s. 9–22.pl
dc.description.referencesFeliksiak Elżbieta (2001), Dziedzictwo i pola wyboru. „A Dorio ad Phrygium”, w: E. Feliksiak, Poezja i myśl. Studia o Norwidzie, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 171–212.pl
dc.description.referencesGadamska-Serafin Renata (2019), Norwid – polski Hafiz?, w: O Norwidzie komparatystycznie, red. M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 349–390.pl
dc.description.referencesJoyce James (1999), Ulisses, przeł. M. Słomczyński, Warszawa: Porozumienie Wydawców, stron 985.pl
dc.description.referencesKasjan Jan Mirosław (1959), Uwagi o „A Dorio ad Phrygium” Cypriana Norwida, „Zeszyty Naukowe UMK Toruń. Nauki humanistyczno-społeczne”, z. 2: Filologia polska, 1959, nr 1, s. 85–104.pl
dc.description.referencesKitt Katherine (1927), Rabelais, the Man of Letters; Rubens, the Painter. Parallel Geniuses of the Renaissance, Arizona: The University of Arizona.pl
dc.description.referencesMüller Wolfgang G., Interfigurality. A Study on the Interdependence of Literary Figures, w: Intertextuality, ed. by H.F. Plett, Berlin, New York 1991, s. 101–121.pl
dc.description.referencesNatanson Wojciech (1984), Epopeja napoleońska, w: W. Natanson, Sekrety fredrowskie, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, s. 33–46.pl
dc.description.referencesNorwid Cyprian (1971–1976), Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, t. I–XI.pl
dc.description.referencesParandowski Jan (2015), Meeting with Joyce, „Studi irlanesi. A Journal of Irish Studies” no. 5, s. 135–142.pl
dc.description.referencesRabelais François (1949), Przedmowa autora, w: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel, przełożył i wstępem opatrzył T. Boy-Żeleński, t. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 15–16.pl
dc.description.referencesRyczek Wojciech (2015), Zafarbowane słówka krasomędrków. Mikołaj Rej o sztuce barwienia słów, „Napis”, t. XXI, s. 13–32.pl
dc.description.referencesRzońca Wiesław (2013), Wieloperspektywiczność rzeczywistości. Gustaw Mahler i Norwid – „Pieśń skargi” a „Pierścień Wielkiej-Damy”, w: W. Rzońca, Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, s. 295–310.pl
dc.description.referencesSkwara Marta (2010), Whitman poetów i pisarzy polskich. Brzozowskiego „poeta życia”, w: M. Skwara, „Polski Whitman”. O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków: Universitas 2010, s. 178–183.pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia (1976), Próba zdrowego rozumu, w: Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 26–41.pl
dc.description.referencesTazbir Janusz (1988), Jeszcze o znajomości Rabelais’go w Polsce, „Pamiętnik Literacki” nr 2, s. 205–223.pl
dc.description.number16pl
dc.description.firstpage213pl
dc.description.lastpage226pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-2047-4508-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_16_2020_K_Samsel_Norwid_rubaszno_transcendentalny.pdf155,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)