Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10118
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Samsel, Karol | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T11:49:33Z | - |
dc.date.available | 2021-01-22T11:49:33Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 213-226 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/10118 | - |
dc.description.abstract | The article revises the existing critical discussion concerning the intertextuality of Cyprian Norwid’s poem “A Dorio ad Phrygium”. The author of the article demonstrates that the piece can be interpreted both from the perspective of the old-Polish intertextuality (his hypothesis concerns Norwid’s inspirational address “from Kochanowski to Rej”) as well as through “self-scrutinizing gestures” of the poet himself, who uses the intertext to refer to his own poetry. By reading the equivocal initial part of the poem, the author traces Norwid’s intertextual affinity with Rabelais, Whitman or Rubens and points to the bawdy and transcendental nature of the work. These tropes explain the earlier radical readings of the poem by Wiesław Rzońca (deconstruction) or Krzysztof Cieślik (anthropology of Ruth Benedict or Clifford Geertz). While keeping these considerations in mind, the author of the article maintains, above all, the inter-textual perspective. The final part of the article juxtaposes the depiction of Serionice from “A Dorio ad Phrygium” with the Dublin of Ulysses and asserts that in both the topography is characteristically multidimensional (early modernist period) and relativistic (late modernist period) in its socio-cultural representation. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | intertextuality | pl |
dc.subject | bawdiness | pl |
dc.subject | transcendence | pl |
dc.subject | modernism | pl |
dc.subject | Cyprian Norwid | pl |
dc.title | Norwid rubaszno-transcendentalny. Głos w sprawie intertekstualności „A Dorio ad Phrygium” | pl |
dc.title.alternative | Norwid, Coarse and Transcendental: The Case of Intertextuality in “A Dorio ad Phrygium” | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020; | - |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2020.16.11 | - |
dc.description.Email | lewks@wp.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Karol Samsel, dr hab., adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik Pracowni Historii Dramatu 1795–1939 przy ILP UW. Publikował swoje teksty w „Pracach Filologicznych”, „Pamiętniku Literackim”, „Studiach Norwidianach” oraz w „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”. Autor monografii Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu (Warszawa 2015) oraz Inwalida intencji. Studia o Norwidzie (Warszawa 2017). | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.description.references | Borowy Wacław (1930), Norwidiana 1925–1929, „Pamiętnik Literacki” nr 1/4, s. 170–185. | pl |
dc.description.references | Borzęcka Kinga (2019), Impresjonizm poznawczy w „Miłości-czystej u kąpieli morskich”, w: Dramaty Cypriana Norwida. Teksty – konteksty – interteksty, red. W. Rzońca i K. Samsel, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, s. 225–237. | pl |
dc.description.references | Boy-Żeleński Tadeusz (1949), Od tłumacza, w: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel, przełożył i wstępem opatrzył T. Boy-Żeleński, t. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 1–14. | pl |
dc.description.references | Cieślik Krzysztof (2017), Cyprian Norwid w kręgu relatywizmu kulturowego. Przełamanie ewolucjonizmu. Norwida wzór kultury w poemacie „A Dorio ad Phrygium”, w: K. Cieślik, Twórczość Cypriana Norwida a teorie ewolucjonizmu drugiej połowy XIX wieku, Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, s. 184–190. | pl |
dc.description.references | Czernik Jakub (2019), Demokracja i równość w twórczości Cypriana Norwida i Walta Whitmana. Wstępne rozpoznania, w: O Norwidzie komparatystycznie, red. M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 227–240. | pl |
dc.description.references | Dambek Zofia (2012), Wobec dworu – tradycja odrzucona. Wyspy umarłych („A Dorio ad Phrygium” – „Emil na Gozdawiu”), w: Z. Dambek, Cyprian Norwid a tradycje szlacheckie, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 131–148. | pl |
dc.description.references | Falkowski Mateusz (2012), Pięć formuł filozoficznych, za których pomocą można scharakteryzować pisarstwo Joyce’a, „eleWator” nr 1, s. 9–22. | pl |
dc.description.references | Feliksiak Elżbieta (2001), Dziedzictwo i pola wyboru. „A Dorio ad Phrygium”, w: E. Feliksiak, Poezja i myśl. Studia o Norwidzie, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 171–212. | pl |
dc.description.references | Gadamska-Serafin Renata (2019), Norwid – polski Hafiz?, w: O Norwidzie komparatystycznie, red. M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 349–390. | pl |
dc.description.references | Joyce James (1999), Ulisses, przeł. M. Słomczyński, Warszawa: Porozumienie Wydawców, stron 985. | pl |
dc.description.references | Kasjan Jan Mirosław (1959), Uwagi o „A Dorio ad Phrygium” Cypriana Norwida, „Zeszyty Naukowe UMK Toruń. Nauki humanistyczno-społeczne”, z. 2: Filologia polska, 1959, nr 1, s. 85–104. | pl |
dc.description.references | Kitt Katherine (1927), Rabelais, the Man of Letters; Rubens, the Painter. Parallel Geniuses of the Renaissance, Arizona: The University of Arizona. | pl |
dc.description.references | Müller Wolfgang G., Interfigurality. A Study on the Interdependence of Literary Figures, w: Intertextuality, ed. by H.F. Plett, Berlin, New York 1991, s. 101–121. | pl |
dc.description.references | Natanson Wojciech (1984), Epopeja napoleońska, w: W. Natanson, Sekrety fredrowskie, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, s. 33–46. | pl |
dc.description.references | Norwid Cyprian (1971–1976), Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, t. I–XI. | pl |
dc.description.references | Parandowski Jan (2015), Meeting with Joyce, „Studi irlanesi. A Journal of Irish Studies” no. 5, s. 135–142. | pl |
dc.description.references | Rabelais François (1949), Przedmowa autora, w: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel, przełożył i wstępem opatrzył T. Boy-Żeleński, t. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 15–16. | pl |
dc.description.references | Ryczek Wojciech (2015), Zafarbowane słówka krasomędrków. Mikołaj Rej o sztuce barwienia słów, „Napis”, t. XXI, s. 13–32. | pl |
dc.description.references | Rzońca Wiesław (2013), Wieloperspektywiczność rzeczywistości. Gustaw Mahler i Norwid – „Pieśń skargi” a „Pierścień Wielkiej-Damy”, w: W. Rzońca, Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki, s. 295–310. | pl |
dc.description.references | Skwara Marta (2010), Whitman poetów i pisarzy polskich. Brzozowskiego „poeta życia”, w: M. Skwara, „Polski Whitman”. O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków: Universitas 2010, s. 178–183. | pl |
dc.description.references | Stefanowska Zofia (1976), Próba zdrowego rozumu, w: Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 26–41. | pl |
dc.description.references | Tazbir Janusz (1988), Jeszcze o znajomości Rabelais’go w Polsce, „Pamiętnik Literacki” nr 2, s. 205–223. | pl |
dc.description.number | 16 | pl |
dc.description.firstpage | 213 | pl |
dc.description.lastpage | 226 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-2047-4508 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_16_2020_K_Samsel_Norwid_rubaszno_transcendentalny.pdf | 155,59 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)