REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9992
Tytuł: Ironia modernistów. Studia
Inne tytuły: Irony of Modernists. Studies
Redaktor(rzy): Bajko, Marcin
Pilch, Urszula M.
Ławski, Jarosław
Data wydania: 2018
Data dodania: 5-sty-2021
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Seria: Przełomy/Pogranicza;38
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Ironia modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.
Abstrakt: The present book initiates a new scholarly series The Young Poland Movement: Revisions and Interpretations. The first volume of the series is dedicated to modernist irony, and we hope that it will start a new critical reflection on this category. The articles explore different aspects of the problem, examine different faces of irony, and consider different texts to identify possible types of irony (and also of sarcasm) both as an aesthetic stance and a worldview. Gabriela Matuszek, Hanna Ratuszna, Dorota Wojda, Paweł Wojciechowski focus on the writings of Maria Komornicka, Jan Lemański, Bolesław Leśmian, and Karol Irzykowski, exposing the possibility of irony hidden in the fabric of the texts, the mechanisms by means of which irony operates in them, ways of generating ironic modes, and ways of interpreting irony in poetic and critical discourse. By listing possible characteristics of modernist irony, Wiesław Rzońca manages to reach back to its beginnings. Wojciech Hamerski traces back its romantic provenances. Anna Janicka demonstrates how irony harmonizes with naturalism in Gabriela Zapolska’s writings. Two articles (by Marek Kurkiewicz and Anna Wydrycka) center on ways of exposing and analyzing irony in Antoni Lange’s writings. Urszula M. Pilch’s text shows how the lyrics of the Young Poland Movement exemplify the ironic stance towards the world understood as absence. Marek Grajek takes into critical consideration Stanisław Przybyszewski’s Topiel. Weronika Szulik and Kamil Krzysztof Pilichiewicz look into the oeuvre of Roman Jaworski with the critical assistance of Karol Irzykowski and Michał Głowiński. Tomáš Horváth and Iryna Shevchenko assume a comparative perspective to see Polish and foreign modernist literature on the same critical plane. While the former analyzes narrative irony in Ján Hrušovski’s novel and Stefan Grabiński’s novellas, the latter compares the poetry of Kazimierz Przerwa-Tetmajer with the poetry of Ivan Franko. Aleksandra Kołodziejczyk considers Russian literature, focusing on Alexander Blok’s poetry. In her article, Jolanta Dragańska points to the historiosophical variant of irony in Amelia Hertzówna’s works. Marcin Bajko draws our attention to Stanisław Ludwik Liciński’s proclivity to irony. The irony of Wacław Berent’s prose comes under scrutiny in the article by Wojciech Gruchała, who critically re-interprets Ozimina. Jarosław Ławski discovers a modality of irony in the workings of Tadeusz Miciński. The articles gathered in the present volume demonstrate the historical, European and Polish contexts and provenances of modernist irony. They discuss the presence of self-irony in the works analyzed, as well as the links between irony and grotesque and tragedy. As a result, modernist irony comes to be perceived both in its significance and uniqueness. Irony of Modernists is the fruit of the First Conference “The Young Poland Movement: Revisions and Re-Interpretations,” which took place on 12 and 13 May 2017 in Białystok, and which was organized by the Chair in Philological Studies ‘East-West,’ the University of Białystok; the Chair in the History of the Literature of Polish Positivism and the Young Poland Movement, the Jagiellonian University; and the Scholarly Section of the Łukasz Górnicki Library in Białystok. The Conference proceedings were coordinated by Urszula M. Pilch, PhD (the Jagiellonian University), Marcin Bajko, PhD (the University of Białystok), and Professor Jarosław Ławski (the University of Białystok). The Conference venue was the Łukasz Górnicki Library in Białystok. The next conference in the same series will take place in Ocober 2018 and will be occasioned by the centenary of the death of Tadeusz Miciński (1876–1918), a notable Polish modernist writer.
Nota biograficzna: MARCIN BAJKO – dr, adiunkt w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania badawcze: pisarstwo Tadeusza Micińskiego w kontekście literatury romantycznej i młodopolskiej; twórczość Juliusza Słowackiego, Seweryna Goszczyńskiego, „czarny romantyzm”; Wschód i Zachód w literaturze modernizmu, mitologie, religie. Napisał doktorat o twórczości Tadeusza Micińskiego. Edytor jego polemicznego pisma Walka o Chrystusa (1911), wydanego po stu latach (Białystok 2011). Autor monografii: Heroiczna Apokalipsa. W kręgu idei i wyobraźni Tadeusza Micińskiego (Białystok 2012). Ostatnio wydał książkę: Słowacki i spadkobiercy. Studia i szkice (Białystok 2017).
URSZULA M. PILCH – dr, adiunkt w Katedrze Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek: Język czterech żywiołów. Kreacje obrazów w liryce Juliusza Słowackiego (Kraków 2006) oraz Kto jestem? O podmiocie w poetyckim dwugłosie. Juliusz Słowacki i Tadeusz Miciński (Kraków 2010). Współredaktorka tomu: (wraz z A. Czabanowską-Wróbel) Młodopolski witalizm. Modernistyczne witalizmy (Kraków 2016). Wybrane nagrody i wyróżnienia: Indywidualna Nagroda Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego III stopnia, Nagroda im. Marty i Konrada Górskich (2011), dwukrotna Laureatka stypendium Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, jak również laureatka stypendium z Funduszu im. Stanisława Estreichera.
JAROSŁAW ŁAWSKI – prof. zw. dr hab., pracownik Uniwersytetu w Białymstoku; badacz wyobraźni poetyckiej, twórca i kierownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Instytucie Filologii Polskiej UwB; dziekan Wydziału Filologicznego. Zainteresowania badawcze: faustyzm i bizantynizm w literaturze polskiej, interpretacje Romantyzmu, Młoda Polska, polsko-wschodniosłowiańskie związki kulturowo oraz Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/Pogranicza” oraz „Colloquia Orientalia Bialostocensia”. Autor książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Ostatnio wydał: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy interpretacyjne (Białystok 2014). Członek Komitetu Nauk o Literaturze PAN; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności.
Sponsorzy: Książka sfinansowana ze środków Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku.
URI: http://hdl.handle.net/11320/9992
ISBN: 978-83-7657-332-8
Typ Dokumentu: Book
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (WFil)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Ironia_modernistow_Studia.pdf23,14 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)