REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9988
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorIgliński, Grzegorz-
dc.date.accessioned2021-01-05T08:23:34Z-
dc.date.available2021-01-05T08:23:34Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIronia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 317-346pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-332-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9988-
dc.description.abstractThe work aims at presenting one of the models of faun-like character functioning in the Young Poland poetry. This is the character of the old Pan, satyr or faun, but presented in an ironic situation. This motif is found in works by numerous artists, both well-known and forgotten. The analysis covers the following poems: The Elderly Faun [Faun podstarzały] by Leopold Staff, In Front of the Painting [Przed obrazem] by Janina Lisowska, From the Summer Vapours Born the Goddess… [Z oparów letnich zrodzona boginka…] by Zdzisław Kleszczyński, The Satyr and the Naiad [Satyr i Najada] by Józef Stanisław Wierzbicki, I am the Satyr [Ja jestem satyr] by Wacław Rolicz-Lieder, Henryk Zbierzchowski’s sonnets The Faun [Faun] and The Humorous Poem [Humoreska] and The Captured Nymph [Schwytana nimfa] by Zofia Dębicka. In all the discussed works, old age is a condition that is, at the least, suspect, as if it is a mask that aims at excusing the character. The Pan, Satyr and Faun represent two attitudes: some of them are passive observers (poems Staff, Kleszczyński, Wierzbicki, Rolicz-Lieder), while some of them are active participants in the events (poems by Lisowska, Zbierzchowski, Dębicka). Each of them is "strange" in some way, reacts differently, maybe in a somehow unpredictable way as for the age and a god with goat horns. The environment or the circumstances have some influence. We move from the stoic contemplation (Staff), through instinctive reactions (Lisowska) as well as internal unsteadiness and feverish excitement (Kleszczyński, Wierzbicki, Rolicz-Lieder), to violence and vengeance (Zbierzchowski, Dębicka). As can be seen, old age is not a condition limited to a single meaning.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza;38-
dc.subjectgod Panpl
dc.subjectsatyrpl
dc.subjectfaunpl
dc.subjectnymphpl
dc.subjectold agepl
dc.subjectironypl
dc.subjectsneerpl
dc.titleIroniczna starość. Przewrotne fauny i satyrowie młodopolskich poetówpl
dc.title.alternativeThe Ironic Old Age. The Deceitful Fauns and Satyrs of the Young Poland Poetspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteGRZEGORZ IGLIŃSKI – prof. dr hab., wykładowca Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pracownik Instytutu Polonistyki i Logopedii na Wydziale Humanistycznym UWM. Zainteresowania badawcze: literatura modernistyczna przełomu XIX i XX wieku, twórczość Jana Kasprowicza, a także wątki mityczne w polskiej literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku na tle europejskim. Redaktor tomów: Fascynacje, inspiracje, koncepcje. Romantyczne, pozytywistyczne i młodopolskie obszary wartości i znaczeń (Warszawa 2008), jak również Jego świat. 150-lecie urodzin Jana Kasprowicza (Olsztyn 2011). Autor książek: Magia serca i słowa w modernistycznych snach i wizjach (Warszawa 2005) oraz Antyk, chrześcijaństwo, poezja. Rozważania o twórczości Jana Kasprowicza (Olsztyn 2014).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.description.referencesDębicka Z., Schwytana nimfa, „Romans i Powieść” 1909, nr 31.pl
dc.description.referencesGeorge S., Poezje, wybór i wstęp K. Kamińska, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesGeorge S., Werke. Ausgabe in zwei Bänden, wyd. 3, Düsseldorf – München 1976.pl
dc.description.referencesKleszczyński Z., Pogrzeb lalki, Wilno 1913.pl
dc.description.referencesKochanowski J., Dzieła wszystkie, t. 4: Pieśni, oprac. M. R. Mayenowa i K. Wilczewska przy udziale B. Otwinowskiej oraz M. Cytowska, Wrocław – Warszawa – Kraków 1991.pl
dc.description.referencesLisowska J., Poezje, Kraków 1912.pl
dc.description.referencesNietzsche F., Narodziny tragedii czyli hellenizm i pesymizm, przeł. L. Staff, Warszawa 1990 (reprint wydania: Warszawa 1907).pl
dc.description.referencesNorwid C., Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 1990.pl
dc.description.referencesRolicz-Lieder W., Poezje wybrane, wstęp, wybór i oprac. tekstu M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesStaff L., Poezje zebrane, t. 1–2, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesSzczepański L., Poezje wybrane, oprac. A. Nowakowski, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesTetmajer K., O Arnoldzie Böcklinie, [w:] tegoż, W czas wojny. Nowele, Kraków [1916].pl
dc.description.referencesWierzbicki J. S., O brzasku, Mińsk – Warszawa 1898.pl
dc.description.referencesZbierzchowski H., Faun, „Ilustracja Polska” 1901, nr 10.pl
dc.description.referencesZbierzchowski H., Humoreska, „Wędrowiec” 1901, nr 41.pl
dc.description.referencesZbierzchowski H., Impresje, Kraków – Warszawa 1902.pl
dc.description.referencesBiedermann H., Leksykon symboli, tł. J. Rubinowicz, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesBobilewicz G., Malarskie wizje starości artysty, [w:] Dojrzewanie do pełni życia. Starość w literaturze polskiej i obcej, pod red. S. Kruka, E. Flis-Czerniak, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesBrzozowska S., Czy faun może być postacią tragiczną? Motyw Fauna-Pana w wybranych dramatach Młodej Polski, [w:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, pod red. H. Krukowskiej i J. Ławskiego, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesCzabanowska-Wróbel A., „Pogrzeb lalki”. Estetyka rokoka w poezji Młodej Polski, [w:] tejże, Sprzeczne żywioły. Młoda Polska i okolice, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesIgliński G., W modnym kostiumie Fauna. Postacie „fauniczne” w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku oraz ich wpływ na kulturę współczesną, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” R. V (2012).pl
dc.description.referencesKempiński A. M., Encyklopedia mitologii ludów indoeuropejskich, Warszawa – Poznań 2001.pl
dc.description.referencesKlemperer V., Komentarz do „Popołudnia Fauna”, przeł. J. Falicki, [w:] Sztuka interpretacji, wybór i oprac. H. Markiewicza, t. 2, Wrocław 1973.pl
dc.description.referencesKossowska I., Kossowski Ł., Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKowalski P., Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesMadyda W., Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962.pl
dc.description.referencesNowakowska-Sito K., Między Wawelem a Akropolem. Antyk i mit w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesNowakowski A., Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Wacław Rolicz-Lieder, Warszawa 1966.pl
dc.description.referencesPudełko E., Ukryte w zwierciadle. Motyw odbicia w polskiej i francuskiej poezji symbolistycznej, [praca doktorska, Uniwersytet Opolski, Wydział Filologiczny], Opole 2015.pl
dc.description.referencesRisafi de Pontes I., Satyrs Spiel und Silens Weisheit bei Nietzsche. Eine ästhetische und philosophische Untersuchung, Würzburg 2014.pl
dc.description.referencesSzczot M., Klasycyzm Leopolda Staffa, Poznań 2004.pl
dc.description.firstpage317pl
dc.description.lastpage346pl
dc.identifier.citation2Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
G_Iglinski_Ironiczna_starosc.pdf1,76 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)