Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9986
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kołodziejczak, Aleksandra | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-05T07:27:36Z | - |
dc.date.available | 2021-01-05T07:27:36Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 289-300 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-332-8 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9986 | - |
dc.description.abstract | Alexander Blok (1880–1921) went down in the history of Russian literature as a distinguished poet. In his works irony plays an exceptional role. In his poetic content various types of irony border one on another: romantic, sceptical, nihilist, tragic, mystical, irony of symbols, and a cruel self-irony. The icon, the temple at which Alexander Blok pointed the edge of his irony was the ideal of Eternal Feminine – the ideal that he initially strove for zealously. That irony was best expressed in the poem titled The Stranger, and it reveals itself most of all as the result of the intertextual game of symbols, dialogue between the second and the first volume of his lyric poetry Verses about the Lady Beautiful (1901–1903), between the two characters: The Stranger and the Lady Beautiful. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy/Pogranicza;38 | - |
dc.subject | Alexander Blok | pl |
dc.subject | Russian literature | pl |
dc.subject | symbolism | pl |
dc.subject | irony | pl |
dc.subject | intertextuality | pl |
dc.title | Ironia w poezji Aleksandra Błoka: Nieznajoma contra Przepiękna Pani | pl |
dc.title.alternative | Irony in the Poetry of Alexander Blok: The Stranger vs The Lady Beautiful | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018; | - |
dc.description.Biographicalnote | ALEKSANDRA KOŁODZIEJCZAK – doktor nauk humanistycznych (Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku), absolwentka filologii rosyjskiej (Uniwersytet Warszawski). W kręgu jej zainteresowań naukowych znajduje się rosyjska proza autobiograficzna oraz historia Rosji drugiej połowy XIX wieku. Autorka monografii: „Moje wspomnienia” księcia Włodzimierza Mieszczerskiego. Poetyka – portret elity rosyjskiej – wizja kultury polskiej (Białystok 2016). Opublikowała artykuły: „Grażdanin” w „Moich wspomnieniach” W. Mieszczerskiego, „Moje wspomnienia” księcia W. Mieszczerskiego jako tekst autobiograficzny oraz Powstanie styczniowe w „Moich wspomnieniach” księcia Włodzimierza Mieszczerskiego. Jest także autorką publikacji poświęconych twórczości Fiodora Dostojewskiego (Rosja i Europa w „Dzienniku pisarza” z 1873 r. F. Dostojewskiego, George Sand w „Dzienniku pisarza” (1876 r.) F. Dostojewskiego, „Dziennik Pisarza” 1873 r. w koncepcji biograficznej formy M. Bachtina). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | «Незнакомка» А. А Блока: пять разборов, IV, «Вестник ПСТГУ», III: «Филология», 2009, z. 2 (16). | pl |
dc.description.references | Copleston F., Historia filozofii, t. 10: Filozofia rosyjska, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Блок А. А., Полное собрание сочинений и писем в 20-и тт., t. 1, Москва 1997. | pl |
dc.description.references | Блок А. А., Полное собрание сочинений и писем в 20-и тт., t. 2, Москва 1997. | pl |
dc.description.references | Musset A. de, Spowiedź dziecięcia wieku, tłum. T. Żeleński-Boy, Fundacja „Wolne Lektury”, http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/spowiedz-dzieciecia-wieku, 14.06.2017 | pl |
dc.description.references | Panek I., Поэзия слов и красок в эпоху модернизма, Брно 2013. | pl |
dc.description.references | Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław – Warszawa – Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Александр Блок в воспоминаниях современников в 2-х тт., t. 1, Москва 1980. | pl |
dc.description.references | Блок А. А., Ирония, «Речь», 1908, 7 декабря, http://dugward.ru/library/blok/blok_ironiya.html, 23.03.2017. | pl |
dc.description.references | Блок А. А., О современном состоянии русского символизма, «Аполлон», 1910, nr 8, http://dugward.ru/library/blok/blok_o_sovremennom_sostoyanii.html, 23.03.2017. | pl |
dc.description.references | Бройтман С. Н., Ирония, «Дискурс», 2000, № 8-9. | pl |
dc.description.references | Долгополов Л., Алексанр Блок. Личность и творчество. Ленинград 1984. | pl |
dc.description.references | Жирмунский В.М., Поэзия Александра Блока, Петербург 1921. | pl |
dc.description.references | Иванова И. Н., Символистская ирония в позднем творчестве А А. Блока, «Вестник Савропольского государственного университета» 2006, nr 45. | pl |
dc.description.references | Иванова И. Н., Типология и эволюция иронии в поэзии русского модернизма (1890–1910 годы), Autoreferat, Ставрополь 2016. | pl |
dc.description.references | Минц З. Г. , Символ у Блока, w: В мире Блока. Сборник статей, Москва 1980. | pl |
dc.description.references | Минц З. Г., Поэтика Александра Блока, Санкт-Петерсбург 1999. | pl |
dc.description.references | Орлов В., Гамаюн: жизнь Александра Блока, Киев 1989. | pl |
dc.description.references | Рюмина М. Т., Эстетика смеха: Смех как виртуальная реальность, Москва 2003. | pl |
dc.description.firstpage | 289 | pl |
dc.description.lastpage | 300 | pl |
dc.identifier.citation2 | Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Materiały konferencyjne (WFil) Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Kolodziejczak_Ironia_w_poezji_Aleksandra_Bloka.pdf | 622,44 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)