REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9983
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGruchała, Wojciech-
dc.date.accessioned2021-01-04T12:10:24Z-
dc.date.available2021-01-04T12:10:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIronia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 233-249pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-332-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9983-
dc.description.abstractThe paper discusses the function of irony in Wacław Berent’s novel Ozimina, and analyses the concept of polyphonic narration, applied once by Michał Głowiński to examine the novel, to prove that personal narration hardly ever occurs without a parabasis of the author, or is quickly scattered among a multitude of voices and their interplay. Also, the author of the paper argues that Berent's irony resembles Socratic irony and expresses the novelist's doubt whether modern life can ever be comprehended and expressed by an individual. However, the coherence of the text appears to rest on the tragic irony of fate as opposed to the rationalised modern world. Berent seeks to reach his reader at the level of symbolic imagery rather than verbal polyphonic expression of views and personal experience.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza;38-
dc.subjectWacław Berentpl
dc.subjectOziminapl
dc.subjectparabasispl
dc.subjectironypl
dc.subjectsymbolic imaginationpl
dc.subjectmodernismpl
dc.title„Rzecz powinna się dziać w ciemnym wąwozie...” Ironie w Oziminie Wacława Berentapl
dc.title.alternative“This Ought to Occur in a Dark Glen…” Ironies in Wacław Berent’s Oziminapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteWOJCIECH GRUCHAŁA – dr, pracownik Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Praca magisterska poświęcona twórczości Wacława Berenta została wyróżniona na ogólnopolskim Konkursie o Nagrodę im. Czesława Zgorzelskiego w Lublinie i opublikowana pod tytułem Architekt prozy. Retoryczna analiza stylu wybranych powieści Wacława Berenta (Kraków 2007). Rozprawa doktorska poświęcona Rosji jako tematowi literackiemu w powieści polskiej wydana została w Naukowej Serii Wydawniczej „Przełomy/Pogranicza”: W brzuchu wieloryba. Obraz Rosji w prozie modernizmu (Białystok 2016). Zainteresowania badawcze związane są z poetyką oraz stylistyką literatury polskiej przełomu XIX i XX wieku. Publikował wiersze w „Tygodniku Powszechnym”, „Dekadzie Literackiej” i „Pograniczach”.pl
dc.description.AffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośniepl
dc.description.referencesBerent W., Ozimina, oprac. i wstęp M. Głowiński, Warszawa 1974, BN I 213.pl
dc.description.referencesGlicksberg Ch., Ironic vision in modern literature, tłum. własne, Hague 1969.pl
dc.description.referencesGraczyk P., Sokrates i Sfinks, w: tegoż, Maska i oko. Rozważania o tragedii, ironii i polityce, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesJankowiak M., Misterium Dionizosa. Ironiczny dialog Wyspiańskiego z romantyzmem, wyd. II poprawione, Bydgoszcz 1998.pl
dc.description.referencesRusek I. E., Życie lampy niewygasłe. Studium o „Oziminie” Wacława Berenta, Warszawa 2017.pl
dc.description.firstpage233pl
dc.description.lastpage249pl
dc.identifier.citation2Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Gruchala_Rzecz_powinna_sie_dziac_w_ciemnym_wawozie.pdf225,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)