Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9962
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wiśniewska, Lidia | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T10:17:14Z | - |
dc.date.available | 2021-01-04T10:17:14Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 97-114 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-368-7 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9962 | - |
dc.description.abstract | The article discusses two formulas for the ‘university’ that contended with each other in the 1980s in the USA: Allan Bloom’s modernist one and Martha Nussbaum’s moderately postmodernist one. Both claimed to have been rooted in ancient traditions, trying to prove the universality of their own narration concerning the myths of God and Nature. While pondering upon the best formula for the university of the 21st century, we should perhaps reconsider the proposals of the American scholars, weighing their assets against their drawbacks. The first one, which draws upon the myth of God, views the university as secular temple, which represents the state, and professors and students as a special, privileged group of people, dedicated to theoretical reasoning and regulative propositions that aim at building up a universalized society. Those who refuse to adjust to the great regulative idea and reject hierarchy should be subdued by force or, if necessary, by war. Such an attitude, certainly, raises very serious doubts. The second formula for ‘university,’ refers to the myth of Nature and is characterized by pragmatic and nonviolent solutions, always assuming that the best way of achieving consensus is a dialogue between people, groups, states (which constitute a set of complex cosmopolitan relations). And such should be the aims of the university, or better: various universities, which share the same core of interdisciplinary ideas, and which enable interactions between representatives of different religions, races, sexes, etc. This laudable aim, however, seems helpless when confronted with those antagonists who are likely to assume aggressive stances. Nussbaum’s perspective, which treats all cultural conventions as equally valuable, does not offer any practical advice on how to deal with those who betray hegemonic intentions. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;40 | - |
dc.subject | myths of God and Nature | pl |
dc.subject | educational narrative | pl |
dc.subject | liberalisms | pl |
dc.subject | universities | pl |
dc.title | Uniwersytet i mity (w perspektywie sporu Allana Blooma i Marthy Nussbaum) | pl |
dc.title.alternative | The university and myths (from the perspective of a contention between Allan Bloom and Martha Nussbaum) | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018; | - |
dc.description.Biographicalnote | LIDIA WIŚNIEWSKA – prof. dr hab., od 2001 kieruje Katedrą Literatury Powszechnej i Komparatystyki na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jest autorką trzech monografii, ponad stu artykułów (w tym angielsko-, hiszpańsko- i rosyjskojęzycznych) i redaktorką (w kilku przypadkach współredaktorką) naukową kilku serii oraz pojedynczych książek zbiorowych (łącznie dwudziestu zbiorów); współtłumaczyła lub tłumaczyła także artykuły z języka rosyjskiego, ukraińskiego, francuskiego. Organizatorka około szesnastu konferencji: od wewnątrzuczelnianych przez ogólnopolskie po międzynarodowe, oraz seminariów naukowych, dyskusji panelowych, a także, w ramach Komisji Dydaktycznej TLiAM, czterech Małych Forów Edukacyjnych Towarzystwa Literackiego im A. Mickiewicza (Warszawa 2012, 2013, 2015 – zob. Sprawozdanie z pracy Małego Forum Edukacyjnego TLiAM (I i II), „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa im. A. Mickiewicza”, 2013, z. VI (XLVIII), s. 617-638 i Diagnozy i prognozy III i IV Małego Forum Edukacyjnego TLiAM, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza” 2015, s. 599-638). Od 2003 roku jest prezesem Oddziału Bydgoskiego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, od 2004 – członkiem Zarządu Głównego TLiAM, a od 2012 także jego wiceprezesem. Ponadto przewodniczy od 2004 r. Komisji Komparatystycznej TLiAM, a od 2008 roku zasiada w kolegium redakcyjnym czasopisma „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, wydawanego we współpracy z IBL PAN, i jest tu redaktorem tematycznym działu „Komparatystyka”. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl |
dc.description.references | Bauman Z., Socjologiczna teoria postmoderny, przeł. z ang. Andrzej Szpociński, [w:] Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturoznawczej, pod red. Anny ZeidlerJaniszewskiej, Warszawa 1991. | pl |
dc.description.references | Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, słowo wstępne Saul Bellow, przekład Tomasz Bieroń, Poznań 1997. | pl |
dc.description.references | Cassirer E., O teorii względności Einsteina. Studium z teorii poznania, przeł. Przemysław Parszutowicz, przekład przejrzał i wstępem opatrzył Michał Tempczyk, Kęty 2006. | pl |
dc.description.references | Derrida J., Farmakon, przeł. Krzysztof Matuszewski [w:] idem, Pismo filozofii, wybrał i przedmową opatrzył Bogdan Banasiak, Kraków 1993. | pl |
dc.description.references | Eliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa 1998, s. 117. | pl |
dc.description.references | Lash S., Dyskurs czy figura? Postmodernizm jako system oznaczania, przeł. Paweł Wawrzyszko [w:] Odkrywanie modernizmu, red. R. Nycz, Kraków 2004. | pl |
dc.description.references | Lovejoy A., O., Wielki łańcuch bytu. Studium z dziejów idei, przeł. Artur Przybysławski, Warszawa 1999, s. | pl |
dc.description.references | M. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, wstęp Jerzy Szacki, Wrocław 2008. | pl |
dc.description.references | Owidiusz, Metamorfozy, przeł. Anna Kamieńska (ks. I-IX, w. 175) i Stanisław Stabryła (ks. IX, w. 176 – ks. XV), oprac. Stanisław Stabryła., wyd. II, zmienione, Wrocław 1995. | pl |
dc.description.references | Ossowska M., Etos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Ricoeur P., Od interpretacji do przekładu [w:] André LaCoque, Paul Ricouer, Myśleć biblijnie, przeł. Ewa Mukoid i Maria Tarnowska, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Riesman D., Samotny tłum, przekład oraz wstęp do wydania polskiego Jan Strzelecki, Kraków 2011. | pl |
dc.description.references | Tokarczyk R., Klasycy praw natury, Lublin 1988. | pl |
dc.description.references | Rosenau P. M., Post-modernism and the Social Science. Insights, Inroads, and Intrusions, Princeton, New Jersey 1992. | pl |
dc.description.references | Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. Marcin Gruszczyński, Olga Latek, Adam Lipszyc, Agnieszka Michalak, Agnieszka Rostkowska, Marcin Rychter, Łukasz Sommer, naukowo opracował Tadeusz Gadacz, wstępem poprzedziła Agata Bielik-Robson, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska L., Między Bogiem a Naturą. Komparatystyka jako filozofia kultury, Bydgoszcz 2009. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska L., Metoda mityczno-paradygmatyczna w komparatystyce mitograficznej [w:] Projekt komparatystyki mitograficznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym, pod red L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2015. | pl |
dc.description.references | Wiśniewska L., Dwa mity a dwie formacje kulturowe (w porównaniu), „Porównania” 2016. | pl |
dc.description.volume | 40 | pl |
dc.description.firstpage | 97 | pl |
dc.description.lastpage | 114 | pl |
dc.identifier.citation2 | Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza | pl |
dc.conference | Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
L_Wisniewska_Uniwersytet_i_mity.pdf | 174,99 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)