REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9949
Tytuł: O ironii w Biesach Marii Komornickiej
Inne tytuły: On Irony in Maria Komornicka’s Devils
Autorzy: Matuszek, Gabriela
Słowa kluczowe: Maria Komornicka
Devils
irony
‘broken’ subject
spirit
metaphysics
Data wydania: 2018
Data dodania: 29-gru-2020
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Ironia modernistów. Studia, red. nauk. Marcin Bajko, Urszula M. Pilch, Jarosław Ławski, Białystok 2018, s. 101-114
Seria: Przełomy/Pogranicza;38
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, Białystok, 12–13 maja 2017 r.
Abstrakt: The paper focuses on the so far unexplored presence of irony in Maria Komornicka’s long poem Devils. As it is demonstrated, within the fabric of Komornicka’s text, which abounds in autobiographical sincerity and unrestrained straightforwardness, there lurks irony, or at least the possibility thereof. Its ‘broken’ subject, full of ambivalence and disharmony, assumes sometimes an attitude, which, to quote from Kierkegaard, we can call an “infinite and absolute negativity.” The paper explores a subtle network of ironic tensions between ‘I’ and the world, between the speaking subject and the subject being spoken about, between “I’ and ‘Not-I,’ and between a Prototype and a Partly-Born. The author highlights the fact that in contrast to the ironic subject in Kierkegaard’s writings, the heroine of Komornicka’s poem remains estranged not only from the here and now, but that her transcendental being seems an infinite supplementation of the harmed spirit. Thus, the existential irony is expanded to include the metaphysical irony. Komornicka’s poem unveils not only the core of tragic existential experience, but also an ironic aspect of nothingness, which lines the world.
Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński
Nota biograficzna: GABRIELA MATUSZEK-STEC – prof. dr hab., Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski. Literaturoznawczyni, eseistka, krytyk literacki, profesor tytularny na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się literaturą przełomu XIX/XX wieku (zwłaszcza twórczością St. Przybyszewskiego oraz dramatem naturalistycznym), literaturą najnowszą, polsko-niemieckimi związkami kulturowymi, przekładem literackim, twórczym pisaniem. Jest założycielką pierwszych w Polsce studiów pisarskich, działających na UJ od 1994 roku – Studiów Literacko-Artystycznych, którymi kieruje do dziś. Przez dwie kadencje była prezesem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich Oddział Kraków, obecnie jest członkiem Zarządu Głównego SPP. Autorka ponad dwustu publikacji, w tym kilku książek autorskich i kilkunastu tomów pod redakcją. Ostatnio ukazały się: Krisen und Neurosen – Das Werk Stanislaw Przybyszewskis in der literarischen Moderne (Hamburg 2013), Maski i demony wczesnego modernizmu (Kraków 2014), oraz tomy Przybyszewski. Re-wizje i filiacje (Kraków 2015; red) i Twórcze pisanie w teorii i praktyce (Kraków 2015; red. wraz z H. Sieją-Skrzypulec). Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.
URI: http://hdl.handle.net/11320/9949
ISBN: 978-83-7657-332-8
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska. Rewizje, reinterpretacje - Ironia Modernistów”, 12–13 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
G_Matuszek_O_ironii_w_Biesach_Marii_Komornickiej.pdf1,1 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)