REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9914
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.date.accessioned2020-12-04T08:42:05Z-
dc.date.available2020-12-04T08:42:05Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationPrzestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , s. 47-83pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-612-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9914-
dc.description.abstractThe Department of Intercultural Education (Faculty of Pedagogy and Psychology, University of Bialystok) undertakes both scientific and practical activities that remain in a dialogue relation. Conclusions from the conducted research often motivate the team of the Department to design and implement practical activities adequate to current needs. The ideas of the cultural borderland have been present in the activity of the Department of Intercultural Education since the beginning of its establishment. The purpose of this chapter is to show the main areas of the educational practice of the Department of Intercultural Education that have developed over the years, including cooperation with other education institutions. Initiatives developing intercultural competence (among educators, teachers and students) take a special place. Due to the context of the establishment of the Department and, the specificity of its activities the theoretical background of the considerations presented in the text is the concept of cultural borderland.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectwielokulturowośćpl
dc.subjectpogranicze kulturowepl
dc.subjectedukacja międzykulturowapl
dc.subjectpraktyka edukacyjnapl
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjectKatedra Edukacji Międzykulturowejpl
dc.subjectintercultural educationpl
dc.subjecteducational practicepl
dc.subjectcultural borderlandpl
dc.titleOd pogranicza kulturowego ku nowym wyzwaniom współczesnego świata. Praktyka edukacji międzykulturowej na przykładzie działalności Katedry Edukacji Międzykulturowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku;-
dc.description.Emaila.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2005pl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Dyskomfort „trzeciego miejsca” – trudności interkulturowe ucznia, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 277-311.pl
dc.description.referencesBadura E., Cele nauki języka obcego – kompetencja interkulturowa, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011, s. 36–57.pl
dc.description.referencesBadura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Wydawnictwo Tertium, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBłeszyńska K. M., Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym. [w:] Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.pl
dc.description.referencesCouncil conclusions of 26 November 2009 on the education of children with a migrant background, “Official Journal of the European Union” 2009, t. 52, 11 December.pl
dc.description.referencesDąbrowa E., Markowska-Manista U., Przygotowanie nauczycieli do pracy w wielokulturowej rzeczywistości w perspektywie standardów europejskich, [w:] Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej, Z. Jasiński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.pl
dc.description.referencesGarncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesHofstede, G., Hofstede, G. J., Minkov, M., Cultures and Organizations. Software of the mind. Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival, New York 2010.pl
dc.description.referencesLewowicki T., O podstawowych warunkach pomyślnej pracy nauczycieli w sytuacji wielokulturowości, [w:] Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego, T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.pl
dc.description.referencesLewicki R., Białek M., Gackowska A., Kompetencja międzykulturowa w kształceniu nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo ATUT, Warszawa 2006, s. 16-18.pl
dc.description.referencesMagala S. Kompetencje międzykulturowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Od obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie działań polskich organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A, Szostak-Król K., Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych, [w:] Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, E. Śmiechowaska-Petrovskij (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K., Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego, Fundacja Dialog, Białystok 2016.pl
dc.description.referencesNasalska E., Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole „Kwartalnik Pedagogiczny” 1999, nr 1.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska 2005, s. 104-236.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesNiktorowicz J., Ku jakiej tożsamości Człowieka i Uniwersytetu w procesie edukacji? Notatki własne z wykładu wygłoszonego dnia 17 stycznia 2013 roku w ramach cyklu Podlasie w badaniach naukowych. Organizator: Biblioteka Uniwersytetu w Białymstoku im. J. Giedroycia.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 125.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa wobec dylematów kształtowania tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych, [w:] Edukacja wobec ładu globalnego, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, J. Pilch, S. Tomiuk (red.), Wydawnictwo Żak, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Współczesny nauczyciel w procesie rewitalizacji wartości i pamięci przeszłości w kreującym się społeczeństwie wielokulturowym, [w:] Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej, Z. Jasiński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja wobec problemu kształtowania człowieka pogranicza, „Test” 1996, nr 1.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej, [w:] Region – Tożsamość – Edukacja, D. Misiejuk, M. Sobecki (red.), Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2005, s. 31.pl
dc.description.referencesSadowski A., Od miast przygranicznych do miast pogranicza, „Pogranicze. Studia Społeczne” 1996, nr 5.pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.pl
dc.description.referencesZeichner K.M., Alternative Paradigms of Teacher Education, „Journal of Teacher Education” 1983, t. XXXIV.pl
dc.description.firstpage47pl
dc.description.lastpage83pl
dc.identifier.citation2Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, red. J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotkopl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)