REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9911
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOrlof, Wiktor-
dc.contributor.authorAntonowicz, Maria-
dc.date.accessioned2020-12-03T10:33:24Z-
dc.date.available2020-12-03T10:33:24Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationElpis, T. 22, 2020, s. 127-133pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9911-
dc.description.abstractThe creator of the cosmos and the human race has made the world perfect and lasting in perfect harmony. God made man in paradise to live forever and then remain healthy in any sphere. Deficiencies, martyrdom, melancholy, suffering appeared at the time of the fall of man and falling into sin (sin of the forefathers). All religious practices are a bridge between the empirical world of matter and the transcendent spiritual world. In order to achieve full health, the coexistence of the spiritual and bodily sphere, and their coexistence, is extremely important. Man converts ontologically, turning away from the opposite pathological condition and returns to God, regaining the health of his nature. Initially, the spiritual heals, that is, the soul, then the psyche and somatics. Among the many saints, doctors have their patrons, while their patients - many advocates in all sorts of diseases. Everyday many patients and doctors ask saints for support during the fight against diseases. The lives of many saints and often their martyrdom and death can be an example of living and resisting problems. The text presents a list of nearly a hundred holy advocates in many diseases. Everyone pleads before Christ and presents our prayers and pleas to God. Prayer, especially with a request for the intercession of saints, can be extremely helpful when trying to restore health.pl
dc.description.abstractStwórca kosmosu oraz rodzaju ludzkiego uczynił świat doskonałym i trwającym w idealnej harmonii. Bóg uczynił człowieka w Raju, aby żył wiecznie, pozostawał wówczas zdrowy w każdej sferze. Niedomagania, martyrologia, melancholia, cierpienie pojawiły się w chwili upadku człowieka i popadnięciu w grzech (grzech praojców). Wszelkie praktyki religijne stanowią pomost pomiędzy empirycznym światem materii oraz transcendentnym światem duchowym. Chcąc osiągnąć pełnię zdrowia, niezwykle ważne jest współistnienie sfery duchowej, cielesnej, ich koegzystencja. Człowiek nawraca się ontologicznie, odwracając się od przeciwnego naturze patologicznego stanu i powraca do Boga, odzyskując zdrowie swej natury. Początkowo uzdrawia się to, co duchowe, czyli to, co związane z duszą, następnie psychika i somatyka. Wśród grona licznych świętych lekarze posiadają swoich patronów, zaś ich podopieczni – pacjenci wielu orędowników w chorobach wszelakich. Wielu pacjentów, jak i lekarzy codziennie zanosi prośby o wsparcie podczas walki z chorobami. Życie wielu świętych i niejednokrotnie ich męczeństwo i śmierć mogą być przykładem życia i stawiania oporu problemom. W tekście przedstawiono listę niespełna setki świętych orędowników w wielu chorobach. Wszyscy orędują przed obliczem Chrystusa i przedstawiają Bogu nasze prośby i błagania. Modlitwa szczególnie z prośbą o wstawiennictwo świętych może być wyjątkowo pomocna przy próbie przywrócenia zdrowia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectreligionpl
dc.subjectprayerpl
dc.subjecthealthpl
dc.subjectsaintspl
dc.subjectreligiapl
dc.subjectmodlitwapl
dc.subjectzdrowiepl
dc.subjectświęcipl
dc.titleZarys pojęcia świętości w życiu człowieka – patroni i orędownicy od chorób wszelakichpl
dc.title.alternativeAn outline of the concept of the sanctity of human life - patrons and advocates of all sorts of diseasespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2020.22.16-
dc.description.EmailWiktor Orlof: w_orlof@wp.plpl
dc.description.EmailMaria Antonowicz: maria_antonowicz@o2.plpl
dc.description.AffiliationWiktor Orlof - Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku (UMB) ; Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie (ChAT), Polskapl
dc.description.AffiliationMaria Antonowicz - Muzeum Historyczne w Sanoku, Polskapl
dc.description.referencesAndrade, C., Radhakrishnan, R. (2009). Prayer and healing: A medical and scientific perspective on randomized controlled trials. Indian Journal of Psychiatry, 51(4), 247-253. https://doi.org/10.4103/0019-5545.58288.pl
dc.description.referencesBarclay, W. (1982). Daily Study Bible: The Letter to the Romans (wyd. 1). London: Westminster John Knox Press.pl
dc.description.referencesBiblia Jerozolimska (2006) (Wyd. 1). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.pl
dc.description.referencesBułgakow, S. (2011). Światło wieczności. Medytacje i spekulacje. (W. Polanowski, red.) (Wyd. 1). Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl
dc.description.referencesCharkiewicz, J. (2014). Kult świętych w Prawosławiu. Elpis, 12, 109-159. [online] https://elpis.uwb.edu.pl/index.php/Elpis/article/view/52, [24.08.2019].pl
dc.description.referencesChuengsatiansup, K. (2003). Spirituality and health: An initial proposal to incorporate spiritual health in health impact assessment. Environmental Impact Assessment Review, 23(1), 3-15. https://doi.org/10.1016/S0195-9255(02)00037-9.pl
dc.description.referencesDelahaye, H. (1962). The Legends of the Saints. New York: Fordham University Press.pl
dc.description.referencesHackel, S. (1981). The Byzantine Saint, University of Birmingham 14th Spring Symposium of Byzantine Studies. (Wyd. 1) London: Fellowship of St. Alban and St. Sergius.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (1998). The Synaxarion: The Lives Of The Saints Of The Orthodox Church, Tom 1: Introduction, September, October. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (1999). The Synaxarion: The Lives Of The Saints Of The Orthodox Church, Tom 2: November, December. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (2001). The Synaxarion: The Lives Of The Saints Of The Orthodox Church, Tom 3: January, February. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (2003). The Synaxarion: The Lives of the Saints of the Orthodox Church, Tom 4: March, April. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (2005). The Synaxarion: The Lives Of The Saints Of The Orthodox Church, Tom 5: May, June. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (2008a). The Synaxarion: The Lives Of The Saints Of The Orthodox Church, Tom 7: Appendix, General Index. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHieromonk Makarios z Simonos Petra. (2008b). The Synaxarion: The Lives ofthe Saints of the Orthodox Church, Tom 6: July, August. Ormylia, Chalkidike, Greece: Holy Convent of the Annunciation of Our Lady.pl
dc.description.referencesHume, G. B. (1983). W poszukiwaniu Boga (Wyd. 2). Warszawa: PAX.pl
dc.description.referencesLarchet, J. C. (2013). Terapia chorób duchowych. Wstęp do tradycji ascetycznej Kościoła prawosławnego. Hajnówka: Wydawnictwo Bratczyk.pl
dc.description.referencesOrlof, W., Alifier, M. (2018). Nieeteryczny związek między duchowością chrześcijańską a zdrowiem człowieka. Elpis, 20, 119-128. ttps://doi.org/10.15290/elpis.2018.20.12.pl
dc.description.referencesOrthodox Saint of the Day. A daily reading of the 366 Saints from the Orthodox tradition. (2013). [online] http://www.orderofsteugene.com/PDF/Saint_Day_book/DAILY_READINGS_OF_ORTHODOX_SAINTS.pdf, [24.08.2019].pl
dc.description.referencesPietkiewicz, P. (2018). Zdrowie człowieka i przyczyny jego utraty według antropologii prawosławnej. Elpis, 20, 253-257. https://doi.org/10.15290/elpis.2018.20.26.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2007). Samowychowanie jako odrodzenie moralne. Przegląd Pedagogiczny, (1), 15–34. [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7edf-09fb-7c88-4bd0-8529-bf0d9c6d6551, [24.08.2019].pl
dc.description.referencesWachholtz, A. B., Pargament, K. I. (2005). Is spirituality a critical ingredient of meditation? Comparing the effects of spiritual meditation, secular meditation, and relaxation on spiritual, psychological, cardiac, and pain outcomes. Journal of Behavioral Medicine, 28(4), 369-384. https://doi.org/10.1007/s10865-005-9008-5.pl
dc.description.referencesWachholtz, A. B., Pargament, K. I. (2008). Migraines and meditation: does spirituality matter? Journal of Behavioral Medicine, 31(4), 351–366. https://doi.org/10.1007/s10865-008-9159-2.pl
dc.description.referencesWatson, J. D. (2017a). Słowo greckie na każdy dzień roku (Wyd. 1). Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOCATIO.pl
dc.description.referencesWatson, J. D. (2017b). Słowo hebrajskie na każdy dzień roku (Wyd. 1). Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOCATIO.pl
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage127pl
dc.description.lastpage133pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-5147-7269-
dc.identifier.orcid0000-0001-9898-026X-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2020, T. 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_22_2020_W_Orlof_M_Antonowicz_Zarys_pojecia_swietosci_w_zyciu_czlowieka.pdf397,44 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons