REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9907
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAleksiejuk, Artur-
dc.date.accessioned2020-12-03T09:20:43Z-
dc.date.available2020-12-03T09:20:43Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationElpis, T. 22, 2020, s. 107-112pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9907-
dc.description.abstractPedagogical issues for ages have inspired teachers to create new theories, searching for ways and means which would allow them to attain the maximum results in the process of obtaining a complete personal maturity by the pupil. The great number of new pedagogical systems demonstrates beyond a doubt the fundamental importance of education. Education is integrally linked to the existence of human beings and co-creates the whole of human reality. A person sees himself and improves himself through interactions with his neighbours and acquaintances. The process of education is the road for the attainment of the fullness of individual life and cannot take place in a vacuum.In the classically accepted methodology of knowledge, the way to the goal, or the method, for the most part must be defined by the actual subject of research. Therefore, if we want to make the Christian model of education the subject of reflection, we must start with the human person who is in need of formulating his thought patterns, vocabulary and his frame of mind in all the aspects of his existence. Before we ask ourselves how and what it means to educate a human being, we must answer the question „What vision of man is connected to the basis of the Christian model of upbringing ?”. The purpose of this article is a short explication of the basic principles of the christocentric-humanistic model of upbringing that could be the point of reference in creating concrete educational strategies.pl
dc.description.abstractProblematyka wychowania od wieków inspiruje pedagogów do tworzenia nowych teorii, poszukujących sposobów i środków, które pozwalają uzyskać maksymalne efekty w procesie osiągania pełni osobowej dojrzałości przez wychowanka. Wielość pojawiających się nowych systemów pedagogicznych świadczy bez wątpienia o głębokiej trosce, jaką wzbudza wychowanie. Wychowanie jest integralnie sprzężone z egzystencją człowieka i współtworzy otaczającą go rzeczywistość. Człowiek stanowi o sobie przy jednoczesnym współistnieniu z drugim i wśród innych. Proces wychowania jest drogą dorastania do pełni życia osobowego i nie odbywa się w próżni. W klasycznie pojętej metodologii nauk, drogę do celu, czyli metodę, określał w głównej mierze sam przedmiot badany. Jeżeli zatem pragniemy uczynić przedmiotem rozważań chrześcijański model wychowania, należy rozpocząć od podmiotu wychowania, którym jest człowiek, potrzebujący ukształtowania swojej myśli, słowa i postawy we wszystkich aktach swojego istnienia. Dlatego, zanim zapytamy, co to znaczy wychowywać człowieka, należy odpowiedzieć na pytanie „Jaka wizja człowieka stoi u podstaw chrześcijańskiego modelu wychowania?” Celem niniejszego artykułu jest krótkie przedstawienie podstawowych założeń chrystocentryczno-humanistycznego modelu wychowania, który mógłby być punktem wyjścia w opracowaniu konkretnych strategii edukacyjnych.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectorthodox pedagogypl
dc.subjectorthodox educationpl
dc.subjectorthodox pedagogy of religionpl
dc.subjectreligious educationpl
dc.subjectprawosławna pedagogikapl
dc.subjectprawosławne wychowaniepl
dc.subjectprawosławna pedagogika religiipl
dc.subjectedukacja religijnapl
dc.titlePodstawowe założenia chrystocentryczno-humanistycznego modelu wychowania w ujęciu prawosławnympl
dc.title.alternativeBasic assumptions of the christocentric-humanist model of religious education - the orthodox point of viewpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2020.22.13-
dc.description.Emaila.aleksiejuk@chat.edu.plpl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Porównawczej, Polskapl
dc.description.referencesAdamski, F. (1993). Człowiek-Wychowanie-Kultura. Wybór tekstów. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesAlekseûk, A. (2016). Očerk bogoslovsko-antropologičeckih vozzrenij svâtitelâ Luki (Vojno-Âseneckogo), arhiepiskopa Simferopol’skogo i Krymskogo. W: A. Nikulin, J. Pilko (red.) Pohľad na človeka v učení sv. Jána Sanfranciského a Luki (Lukáša) Krymského. (45-56). Prešov: Pravoslávna bohoslovecká fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.pl
dc.description.referencesAlekseûk, A. (2018). Vopros individualizma v pravoslavnom bogoslovii XX veka. W: V. V. Akimov, A. S. Slesarëv (red.), Cerkovnaâ nauka v načale tret’ego tysâčeletiâ: aktual’nye problemy i perspektivy razvitiâ. (276-283). Minsk: Izdatel’stvo Minskoj duhovnoj akademii.pl
dc.description.referencesAlekseûk, A., Marek, Z., Milerski, B. (2020) Pedagogika religii w Polsce. W: Z. Marek, A. Walulik (red.), Słownik pedagogiki religii. Kraków: IGNATIANUM. (W druku).pl
dc.description.referencesBerdâev, N. A. (1994). Duh i realnost’. Osnovy bogočelovečeskoj duhovnosti. W: Filosofiâ svobodnogo duha. (364-462). Moskva: RESPUBLIKA.pl
dc.description.referencesBerdâev, N. A. (1936). Problema čeloveka (k postoeniû hristiânskoj antropologii). Put’ 50, 3-26.pl
dc.description.referencesBierdiajew, M. (1995). Filozofia wolności. Tłum. E. Matuszczyk. Białystok: ORTHDRUK.pl
dc.description.referencesChomiakow, A. (2010). Kościół jest jeden. Próba katechizmowego przedstawienia nauki o Kościele. (H. Paprocki, Tłum.). Elpis 12, 305-330.pl
dc.description.referencesDefinicja wiary. (2006). W: A. Baron, H. Pietras (red.), Dokumenty Soborów Powszechnych (tekst recki, łaciński, polski) (t. 1, 214-224). Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesEncyclical of the Holy and Great Council of the Orthodox Church. (18-26.06.2016). [on-line] https://www.holycouncil. org/official-documents/-/asset_publisher/VA-WE2pZ4Y0I/content/encyclical-holy-council?_101_INSTANCE_VA0WE2pZ4Y0I_languageId=en_US, [22.06.2020].pl
dc.description.referencesEvdokimov, P. (1989). Kobieta i zbawienie świata. (E. Wolicka, Tłum.). Poznań: Wydawnictwo W DRODZE.pl
dc.description.referencesLeśniewski, K. (2015). «Kim jest człowiek, że o nim pamiętasz…?». Podstawowe idee współczesnej antropologii prawosławnej. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesŁosski, W. (1989). Teologia mistyczna Kościoła wschodniego. (M. Sczarniecka, Tłum.). Warszawa: IW PAX.pl
dc.description.referencesManzaridis, G. I. (1997). Przebóstwienie człowieka. Nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej. Przeł. I. Czaczkowska. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesMarcel, G. (1959). Homo Viator. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: IW PAX.pl
dc.description.referencesMeyendorff, J. (2005). Święty Grzegorz Palamas i duchowość prawosławna. (K. Leśniewski, Tłum.). Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.pl
dc.description.referencesMilerski, B. (2005). Pedagogika religii. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 1, 261-277). Warszawa: WN PWN.pl
dc.description.referencesSerafin z Sarowa. (2008). Ogień Ducha Świętego. (H. Paprocki, Tłum.). Kraków: ESPRIT.pl
dc.description.referencesSpiteris, Y. (2006). Święty Grzegorz Palamas. Łaska i doświadczenie. W: Ostatni Ojcowie Kościoła – Kabasilas i Palamas. (B. Widła, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów MIC.pl
dc.description.references(Ware) Kallistos. (1999). Prawosławna droga. (N. Aleksiejuk, Tłum.). Warszawa: ORTHDRUK.pl
dc.description.referencesVojno- Âsenecki, Luka. (2007). Duh, duša i telo. W: Izbrannye tvoreniâ (561-442). Moskva: Sibirskaâ Blagozvonnica.pl
dc.description.referencesYannaras, C. (2011). Relational Ontology. Transl. N. Russel. Brookline MA: Holly Cross Orthodox Press.pl
dc.description.referencesZen’kovskij, V. V. (1926). Avtonomiâ i teonomiâ. Put’ 3, 46-64.pl
dc.description.referencesZen’kovskij, V. V. (1929). Ob ierarhičeskom stroe duši. W: Naučnye trudy Russkogo narodnogo universiteta v Prage (t. 2, 235-250). Praga.pl
dc.description.referencesZen’kovskij, V. V. (2008). Sud’ba Halkidonskih opredelenij. In: Sobranie sočinenij (t. 2, 480-496) Moskva: RUSSKIJ PUT’.pl
dc.description.referencesZen’kovskij, V. V. (2011). Principy pravoslavnoj antropologii. In: Sobranie sočinenij. (t. 4, 469-507). Moskva: RUSSKIJ PUT’.pl
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage107pl
dc.description.lastpage112pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-5827-6048-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2020, T. 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_22_2020_A_Aleksiejuk_Podstawowe_zalozenia_chrystocentryczno_humanistycznego modelu.pdf352,01 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons