Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9890
Tytuł: | Сацыяльна-палiтычны стрыт-арт як постфольклорны кампанент гарадскога ландшафту (кейс “сцяны Шчоткiнай” у Мiнску) |
Inne tytuły: | Społeczno-polityczna sztuka uliczna jako część składowa post-folklorystycznego krajobrazu miejskiego: studium przypadku – „mur Szczotkinej” w Mińsku The social-political street art as a post-folklore component of the urban landscape: a case study of “the Shchotkina’s wall” in Minsk |
Autorzy: | Marmysh, Tatsiana |
Słowa kluczowe: | пост-фальклор графiцi вулiчнае мастацтва горад сцяна Мiнск post-folklor graffiti sztuka uliczna miasto mur Mińsk post-folklore graffiti street art city wall Minsk |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 1-gru-2020 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białorutenistyka Białostocka, T. 12, 2020, s. 417-431 |
Abstrakt: | У артыкуле абмяркоўваецца адна з важнейшых падзей Мiнскага вулiчнага мастацтва за апошнiя гады, чым стала з’яўленне на карце горада “сцяны Щоткiнай”. Стаўшы часткай новай тапаграфii горада, сцяна дэмонструе пост-фальклорны характар праз пiсьменнасць, ананiмнасць, варыантнасць, сiнкрэтызм, сацыяльную арыентацыю i часовасць графiцi, размешчаных на
ёй. Сцяна вызначаецца як месца для камунiкатыўнай гульнi голаса грамадства, сiмвал цэнзуры грамадскай прасторы i жартаўлiвае месца памяцi. Artykuł omawia jedno z najważniejszych wydarzeń mińskiej sztuki ulicznej w ostatnich latach – pojawienie się na mapie miasta „muru Szczotkinej”. Stając się częścią nowej topografii miasta ściana demonstruje post-folklorystyczny charakter poprzez możliwość pisania na niej, anonimowość, wariatywność, synkretyzm, orientację społeczną i czasowość umieszczanych na niej graffiti. Ściana jest zdefiniowana jako miejsce do komunikacyjnej zabawy, w której uczestniczy głos społeczeństwa jako symbol cenzury przestrzeni publicznej oraz żartobliwe miejsce pamięci. The article is devoted to a symbolic creation of the Shchotkina’s wall on the city map. This event has become one of the most notable among the events of Minsk street art in recent years. The wall is an element of a new topography of the city. It demonstrates a post-folklore character through writing objects, anonymity, variability, syncretism, social orientation and temporality of graffiti. The wall is described as a place for communicative game of the voice of the people. It is a symbol of censorship of public space and humorous site of memory. |
Afiliacja: | Narodowa Akademia Nauk Białorusi, Mińsk |
Nota biograficzna: | Marmysh Tatsiana (Мармыш Таццяна) – magister Kulturoznawstwa, współpracownik Zakładu Folklorystyki i Kultury Narodów Słowiańskich Centrum Badań białoruskiej kultury, języka i literatury Narodowej Akademii Nauk Białorusi |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/9890 |
DOI: | 10.15290/bb.2020.12.25 |
ISSN: | 2081-2515 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-0896-8553 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020; |
Występuje w kolekcji(ach): | Białorutenistyka Białostocka, 2020, tom 12 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_12_2020_T_Marmysh_Sacyalʹna-palitycny_stryt-art..pdf | 495,26 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)