REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9884
Tytuł: Мiфасемантыка i функцыянальнасць вобраза сабакi ў беларускiм фальклоры
Inne tytuły: Mityczna semantyka i funkcjonalność obrazu psa w folklorze białoruskim
Mythosemantics and functionality of the dog’s image in Belarusian folklore
Autorzy: Shved, Ina
Słowa kluczowe: вобраз
мiфасемантыка
функцыянальнасць
беларускi фальклор
сабака
obraz
mityczna semantyka
funkcjonalność
folklor białoruski
pies
image
mythosemantics
functionality
Belarusian folklore
dog
Data wydania: 2020
Data dodania: 1-gru-2020
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białorutenistyka Białostocka, T. 12, 2020, s. 303-333
Abstrakt: Гiсторыка-генетычнае i функцыянальна-семантычнае даследаванне мiфасемантыкi i функцыянальнасцi вобраза сабакi ў беларускiм фальклоры паказала, што “тэкст сабакi” не прачытваецца адназначна. У сiстэме заалагiчнай вобразнасцi сабака, з аднаго боку, вылучаецца ўвасабленнем вернасцi, сяброўства, пiльнасцi, усёведання, аховы, мужчынскага пачатку i станоўча ацэньваецца, а з другога боку сiмвалiзуе нечысцiню, небяспеку, здраду, зло i да т.п. У мiфалагiчнай мадэлi свету сабака размяшчаецца на мяжы памiж светам жывых людзей i iншасветам i надзелены рысамi медыятыўнасцi, хтанiзму, дэманiзму i здатнасцю нейтралiзаваць адмоўныя праявы засветаў, ачысцiць ад iх свет людзей.
Badania historyczno-genetyczne i funkcjonalno-semantyczne dotyczące mitycznej semantyki i funkcjonalności obrazu psa w białoruskim folklorze pokazują, że trudno jednoznacznie odczytać treści przekazywane przez psa. W systemie obrazów zoologicznych pies uosabia lojalność, przyjaźń, czujność, wszechwiedzę, ochronę, męskość i jest oceniany pozytywnie. Ale pies symbolizuje także nieczystość, niebezpieczeństwo, zdradę, zło, itp. W mitologicznym obrazie świata pies zajmuje miejsce między żywymi ludźmi a innymi. Charakteryzują go takie cechy, jak mediacyjność, chtonizm, demonizm, umiejetność neutralizowania i niszczenia negatywnych przejawów życia.
Historico-genetic and functional-semantic research devoted to mythosemantics and functionality of the dog’s image in Belarusian folklore has showed that “the dog’s text” cannot be clearly identified. In the system of zoological imagery the dog personifies loyalty, friendship, vigilance, omniscience, protection, masculinity and is positively evaluated. But the dog also symbolizes uncleanness, danger, betrayal, evil, etc. The dog in the mythological model of the world is located at the boundary between the living world and the world of the others. The dog is attributed to such features as mediation, chthonism, demonism, the ability to neutralize negative manifestations of other worlds as well as to clear the world of men.
Afiliacja: Brzeski Państwowy Uniwersytet im. A.S. Puszkina
Nota biograficzna: Szwed Ina (Швед Iна) – profesor, doktor habilitowana nauk filologicznych w zakresie literaturoznawstwa i folklorystyki, Brzeski Uniwersytet Państwowy im. A. S. Puszkina, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa
URI: http://hdl.handle.net/11320/9884
DOI: 10.15290/bb.2020.12.19
ISSN: 2081-2515
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9225-2031
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;
Występuje w kolekcji(ach):Białorutenistyka Białostocka, 2020, tom 12

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BB_12_2020_I_Shved_Mifasemantyka_i_funkcyanalʹnascʹ_obraza_sabaki.pdf366,38 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)