REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9858
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKania, Daria-
dc.date.accessioned2020-11-30T11:24:10Z-
dc.date.available2020-11-30T11:24:10Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationElpis, T. 22, 2020, s. 17-31pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9858-
dc.description.abstractMedia create the worldview, mentality and ethical attitudes. In the cultural perspectives it often intensifies as one of the many oppressive attitudes that culture applies to people. However, the theological perspective has a different approach. In the Holy Bible, we already find forms of broadly understood mediality, which - in the article - is understood not only as influences on people, but also as a form of communication, especially in the light of the relation Creator-Creation. At the same time, the concept of anthropology of the Eastern Church adopted in the thesis aims at the subject of reflection on anthropology and mysticism, leading man to the path of knowing God. This knowledge becomes possible only within the Church: a living organism with the head of the Savior, Jesus Christ. In an attempt to analyze mediality of the Second Person of the Holy Trinity, the article does not ignore any of the hypostases of the indissoluble Holy Trinity. The Old Testament God appears here from the beginning as a media. The New Testament Son of God, the Savior Jesus Christ, becomes a man, to give a man the opportunity to reunite with God, after centuries of lost communication, which is a consequence of the sin of the forefathers Adam and Eve. And the Comforter, the Holy Spirit, both in ecclesiological and individual dimensions, enables this unity. In the light of the issues addressed in the article, the mediality of Jesus Christ has been treated in many aspects.pl
dc.description.abstractMedia zarówno tradycyjne, jak i tzw. nowe media, kształtują światopogląd, mentalność, postawy moralne i etyczne. W perspektywie kulturoznawczej mechanizmy medialne analizowane są często jako jedna z licznych postaw opresyjnych. Perspektywa teologiczna nakreśla zgoła odmienne podejście. W Piśmie Świętym odnajdujemy już formy szeroko pojętej medialności, którą – w artykule – rozumie się nie tylko jako czynniki oddziaływania i wywierania wpływu na ludzi, ale również jako formę komunikacji, szczególnie w świetle relacji Stwórca-Stworzenie. Jednocześnie przyjęta w pracy koncepcja antropologii Kościoła Wschodniego kieruje temat rozważań w kierunku antropologii i mistycyzmu, prowadzącego człowieka na drogę poznania Boga. Poznanie to staje się możliwe wyłącznie wewnątrz Kościoła: żywego organizmu, którego głową jest Zbawiciel, Jezus Chrystus. Artykuł podejmując próbę analizy medialności Drugiej Osoby Trójcy Świętej, nie pomija jednocześnie żadnej z hipostaz nierozerwalnej Trójcy Świętej. Starotestamentowy Bóg jawi się tu od początku jako medialny. Nowotestamentowy Syn Boży, Zbawiciel Jezus Chrystus, staje się człowiekiem, by dać człowiekowi możliwość ponownego zjednoczenia się z Bogiem, po wiekach utraconej łączności, będącej konsekwencją grzechu praojców Adama i Ewy. A Pocieszyciel, Duch Święty, zarówno w wymiarze eklezjologicznym, jak i indywidualnym, umożliwia tę jedność. W świetle podejmowanych w artykule zagadnień, medialność Jezusa Chrystusa została potraktowana wieloaspektowo.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectmediapl
dc.subjectculturepl
dc.subjectanthropologypl
dc.subjectBiblepl
dc.subjectChristologypl
dc.subjectkulturapl
dc.subjectantropologiapl
dc.subjectBibliapl
dc.subjectChrystologiapl
dc.titleMedialność Jezusa Chrystusapl
dc.title.alternativeMediality of Jesus Christpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2020.22.02-
dc.description.Emaildariakania@op.plpl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna, Wydział Teologiczny, Polskapl
dc.description.referencesBartoszewicz, D. (2014). Środki wyrazu w Księdze Jonasza. Warszawskie Studia Teologiczne (XXVII/2, s. 195-201). Warszawa.pl
dc.description.referencesBiblia Ekumeniczna. Pismo święte Starego i Nowego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi. (2018). Warszawa: Towarzystwo Biblijne w Polsce.pl
dc.description.referencesBóg żywy. Katechizm Kościoła Prawosławnego. (2001). (A. Kuryś, Tłum.). Kraków: WAMpl
dc.description.referencesBatut, J. P. (2006). Teologiczne odczytanie chrztu Jezusa. Communito, 1(151), 9-20.pl
dc.description.referencesCharkiewicz, J. (2013). Biblijna nauka o świętości człowieka. Elpis, 27 (40), 99-106.pl
dc.description.referencesChmielewski, M. (2014). Media społecznościowe jako narzędzia nowej ewangelizacji. Świat i Słowo (22), 213-230.pl
dc.description.referencesBrzegowy, T. (2008). Czy Izajasz zapowiadał Mesjasza? Collectanea Theologica, 78/3, 5-27. Warszawa.pl
dc.description.referencesBrzegowy, T. (2014). Prorocy Izraela. (cz. I, s. 94-96.). Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS.pl
dc.description.referencesHomâkov, A. (1900). Polnoe sobranie sočinenij. (t. 2). Moskva [Хомяков, А. (1900). Полное собрание сочинений. (t. 2). Москва]pl
dc.description.referencesCharkiewicz J. (2013). Biblijna nauka o świętości człowieka. W: Elpis, 27 (40). 2013.pl
dc.description.referencesŚw. Cyryl. Jerozolimski. (1973). Katechezy. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.pl
dc.description.referencesŚw. Jan Damasceński. (1969). Wykład wiary prawdziwej. Warszawa: PAX.pl
dc.description.referencesEvdokimov, P. (1964). Prawosławie. Warszawa: PAX.pl
dc.description.referencesEvdokimov, P. (2012). Duch Święty w tradycji prawosławnej. Poznań: W Drodze.pl
dc.description.referencesGasset, O. (2002). Bunt Mas. Warszawa: MUZA.pl
dc.description.referencesHajduk, R. (2012). O głoszeniu Ewangelii i marketingu narracyjnym. Studia Warmińskie, 49, 151-164.pl
dc.description.referencesJaworski, P. (2015). Stary Testament zapowiada Jezusa Chrystusa. Radiowo-Internetowe Studium Biblijne, (W. 8), 1-6. Warszawa.pl
dc.description.referencesLachowicz, J. (1994). Angelologia św. Grzegorza Wielkiego. Studia Teologiczne, 12, 153-186. Białystok – Drohiczyn – Łomża.pl
dc.description.referencesLangkammer, H. (1993). Mały słownik biblijny. Wrocław: Wydawnictwo św. Antoniego.pl
dc.description.referencesLewandowski, J. Spis ludności za Kwiryniusza. [online] apologetyka. info.pl, [12.05.2019].pl
dc.description.referencesLemański, J. (2002). Dobra nowina według Deutero-Izajasza (Iz 52,7-10). Verbum vitae, 2/2002, 49-64.pl
dc.description.referencesLewek, A. (1998). Mass-media w służbie ewangelizacji. Studia Theologica Varsaviensia, 36/2, 89-98. Warszawa.pl
dc.description.referencesLyotard, J.-F. (1997). Kondycja Ponowoczesna. W: Sztuka i Filozofia. Warszawa: Aletheia. [online] http://bazhum.muzhp.pl, [28.03.2019].pl
dc.description.referencesŁosski, W. (1989). Teologia Mistyczna Kościoła Wschodniego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesMeyendorff, J. (2007). Teologia bizantyjska, historia i doktryna. Kraków.pl
dc.description.referencesMantzaridis, G. I. (1997). Przebóstwienie człowieka nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej. Lublin: Wyd. Diecezji Lubelsko- Chełmskiej.pl
dc.description.referencesMcLuhan, M. (2004). Zrozumieć Media, Przedłużenia Człowieka. Warszawa.pl
dc.description.referencesŚw. Nikołaj Serbski. (2008). Homilie. Hajnówka: Bratczyk.pl
dc.description.referencesNalewaj, A. (2011). „Logion” o wywyższeniu Syna Człowieczego w dialogu Jezusa z Nikodemem (por. J 3,14-15). Studia Elbląskie, 12, 211-222.pl
dc.description.referencesNitecki, P. (2003). Media – ewangelizacja – człowiek. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne. Perspectiva, 2003 (2), 85-97.pl
dc.description.referencesOtto, R. (1999). Świętość. Warszawa: Aletheia.pl
dc.description.referencesOrłowski, P. (1994). Walter Benjamin i filozofia. Sztuka i Filozofia, 9, 203-208.pl
dc.description.referencesPaprocki, H. (2010), Eklezjologia Aleksego Chomiakowa. Elpis, 12/21-22, 291-303.pl
dc.description.referencesPaprocki, H. (2001). Obietnica Ojca Doświadczenie Ducha Świętego w Kościele Prawosławnym. Bydgoszcz: Homini.pl
dc.description.referencesPaprocki, H., Hryniewicz, W., Karski, K. (2010). Credo symbol wspólnej wiary. Kraków: ZNAK.pl
dc.description.referencesPaprocki, H. (2014). Zarys prawosławnej nauki o Duchu Świętym. Elpis, 14, 11-39.pl
dc.description.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu – w przekładzie Jakuba Wujka. (1962). Kraków: Wyd. Apostolstwa Modlitwypl
dc.description.referencesPsałterz złożony. (2017). (H. Paprocki, Tłum.). [online] http://www.liturgia.cerkiew.pl, [12.02.2019].pl
dc.description.referencesPaciorek, A. (2006). Ewangelia według św. Mateusza. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesŚw. Paisjusz H. (2012). Słowa 1-5. Hajnówka: Bratczyk.pl
dc.description.referencesHrycuniak, Sawa (metropolita). (2003). Chrystus najwierniejszy przyjaciel człowieka. Warszawa: Warszawska Metropolia Prawosławna.pl
dc.description.referencesHrycuniak, Sawa (metropolita), Baczyński, A. (2017). Duch Święty w dziele uświęcenia człowieka. Rocznik Teologiczny, 2017, 373-404 (378).pl
dc.description.referencesSynowiec, J. (1992). Oto twój król przychodzi, Mesjasz w pismach Starego Przymierza. Kraków.pl
dc.description.referencesŚmigiel, W. (2014). Jak głosić Jezusa Chrystusa w dobie nowej ewangelizacji? Rocznik Teologii Katolickiej, (t. XIII/2).pl
dc.description.referencesKomentarz Świętych Ojców do Ewangelii według Świętego Mateusza. (2004). Hajnówka: Bratczyk.pl
dc.description.referencesSiwek, G. (2011). Posługa Słowa w epoce mediów. Studia Pastoralne, 7, 292–309.pl
dc.description.referencesTomala, J. (1938). Teologia proroka Jeremiasza. Collectanea Theologica, 19/3, 318-385.pl
dc.description.referencesTwardy, J. (2007). Chrystocentryzm w kaznodziejskiej posłudze słowa. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, (t. 40, s. 50-64.). Katowice.pl
dc.description.referencesBazyli Wielki, św. (1972) Listy. Warszawa: PAX.pl
dc.description.referencesWils, J. P. (2014). Religia jako kwestia nerwów. Wstępne rozważania nad archeologią bluźnierstwa. Studia kulturoznawcze, 2(6)/2014, 11-30.pl
dc.description.referencesWłodarczyk, J. (2005). Tajemnica Gwiazdy Betlejemskiej. Warszawa: Świat Książki.pl
dc.description.referencesZagórski, D. (2009). Egzegeza Księgi Jonasza w pismach Grzegorza z Nazjanzu. Biblica Et Patristica Thoruniencja, 2, 116-125.pl
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage17pl
dc.description.lastpage31pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-3739-6286-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2020, T. 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_22_2020_D_Kania_Medialnosc_Jezusa_Chrystusa.pdf444,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons