REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9821
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRejter, Artur-
dc.date.accessioned2020-11-20T07:58:55Z-
dc.date.available2020-11-20T07:58:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Archiwum Językowe, nr 20, 2020, s. 231-243pl
dc.identifier.issn1641-6961-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9821-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to characterise epithet and its functions in Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny by S.S. Jagodyński. Performed analysis has demonstrated that epithet, in the work covered by the study, is a form of expression of instrumental nature, although also one that serves a stylistic function. It is characterised by semantics that lack originality, rarely evoke metaphor, nevertheless, undoubtedly, it completes both the world presented on the plot level as well as the depiction of characters. It also often serves an important role as a component that improves cohesion of the text. This instrumentality and, at the same time, efficiency of an epithet may be attributed to the generic dimension of the work, i.e. opera libretto, and that is usually governed by plot and its dynamics, which is very important in an opera, as a peculiar synthesis of the arts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl*
dc.subjectepithet functionpl
dc.subjectforms of artistic expressionpl
dc.subjectopera librettopl
dc.subjectbaroque operapl
dc.subjectartistic language of the 17th centurypl
dc.titleEpitet w adaptowanym libretcie barokowej opery. Rozważania nad kształtem stylistycznym Wybawienia Ruggiera z wyspy Alcyny Stanisława Serafina Jagodyńskiegopl
dc.title.alternativeEpithet in adapted libretto of a baroque opera. Reflections on the stylistic form of Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny by Stanisław Serafin Jagodyńskipl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/baj.2020.20.18-
dc.description.Emailartur.rejter@op.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesJW – Saracinelli F., Jagodyński S.S., 2007, Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny, Warszawa.pl
dc.description.referencesDeles P., 2001, Polityczne uwarunkowania podróży królewicza Władysława Zygmunta Wazy po krajach Europy Zachodniej w latach 1624–1625, „Kronika Zamkowa”, r. 16, z. 2.pl
dc.description.referencesGłowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1989, Słownik terminów literackich, Wrocław.pl
dc.description.referencesHernas C., 1998, Barok, Warszawa.pl
dc.description.referencesKorolko M., 1998, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa.pl
dc.description.referencesKrzywy R., 2007, Wprowadzenie do lektury, w: F. Saracinelli, S.S. Jagodyński, Wybawienie Ruggiera z wyspy Alcyny, Warszawa.pl
dc.description.referencesKurkowska H., Skorupka S., 1959, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa.pl
dc.description.referencesLausberg H., 2002, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł., oprac. i wstępem opatrzył A. Gorzkowski, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesLichański J.Z., 2007, Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 1–2, Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewska D., 1974, Stylistyczna funkcja przydawki w „Dafnidzie” Samuela Twardowskiego i w „Kanikule” Jana Andrzeja Morsztyna, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, Prace językoznawcze, z. 42, Kraków.pl
dc.description.referencesOtwinowska B., 1998, Figury, w: Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, współudział B. Otwinowska, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław.pl
dc.description.referencesPelc J., 1993, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa.pl
dc.description.referencesRejter A., 2001, Epitet w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Język Artystyczny”, t. 11, red. D. Ostaszewska, A. Wilkoń, Katowice.pl
dc.description.referencesSajkowski A., 1969, Z teatralnych doświadczeń podróżników polskich do Włoch od XVI do XIX wieku, „Pamiętnik Teatralny”, r. 18, nr 4.pl
dc.description.referencesSaracinelli E., 1968, Memoria storico biografica della nobile famiglia Saracinelli, Firenze.pl
dc.description.referencesSzweykowska A., 1976, „Drama per musica” w teatrze Wazów 1635–1648. Kartka z dziejów barokowego dramatu, Kraków.pl
dc.description.referencesTargosz-Kretowa K., 1965, Teatr dworski Władysława IV (1635–1648), Kraków.pl
dc.description.referencesTomkiewicz W., 1971, Piękno wielorakie. Sztuka baroku, Warszawa.pl
dc.description.referencesZiomek J., 1990, Retoryka opisowa, Wrocław.pl
dc.description.volume20pl
dc.description.firstpage231pl
dc.description.lastpage243pl
dc.identifier.citation2Białostockie Archiwum Językowepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1487-859X-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Archiwum Językowe, 2020, nr 20

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_20_2020_A_Rejter_Epitet_w_adaptowanym_libretcie_barokowej_opery.pdf120,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons