REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9816
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPaszko, Małgorzata-
dc.date.accessioned2020-11-19T12:17:28Z-
dc.date.available2020-11-19T12:17:28Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Archiwum Językowe, nr 20, 2020, s. 189-202pl
dc.identifier.issn1641-6961-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9816-
dc.description.abstractThe subject of this article is a semantic analysis of the names of food establishments in Białystok. What was found was that discussed urbo-chrematonims oscillate between an informative function and the need to express originality, uniqueness. They constitute important places on the onymic map of the city. As any advertisement, they rely on the persuasiveness expressed by positive connotations and semantic justification. Numerous names of food establishments appear and disappear on the urban landscape of proper names, thus it seems necessary to record the abundance of their meanings on an ongoing basis.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl*
dc.subjecturbo-chrematonimspl
dc.subjectsemantic analysispl
dc.subjectproper names of food establishmentspl
dc.titleAnaliza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznychpl
dc.title.alternativeSemantic analysis of proper names of Białystok food establishmentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/baj.2020.20.15-
dc.description.Emailm.paszko@tomasconsulting.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji słowa, w: Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 169–183.pl
dc.description.referencesBartmiński J., 2007, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.pl
dc.description.referencesBiolik M., 2011, Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 321–330.pl
dc.description.referencesBreza E., 1988, Nazwy lokali gastronomicznych w obecnym województwie gdańskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Językoznawcze”, nr 14, s. 115–123.pl
dc.description.referencesBreza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków, s. 343–361.pl
dc.description.referencesDacewicz L., 2018, Podlasie w badaniach onomastycznych w przekroju historycznym – stan obecny, zadania i potrzeby, „Studia Wschodniosłowiańskie”, t. 18, s. 98–108.pl
dc.description.referencesDuszyński H., 2011, Nazwy białoruskich kawiarni, restauracji i barów, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 169–178.pl
dc.description.referencesEncyklopedia językoznawstwa ogólnego, 2003, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa – Kraków.pl
dc.description.referencesFiedoruk A., 2017, W białostockich karczmach, zajazdach i restauracjach, Dorzecze.pl
dc.description.referencesGajewska U., 2010, Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie, w: Rzeszów i okolice: język, historia, kultura, red. J. Lizak, E. Błachowicz, Rzeszów, s. 87–96.pl
dc.description.referencesGałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.pl
dc.description.referencesGałkowski A., 2011, Chrematonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych, w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 181–193.pl
dc.description.referencesGraf M., 2011, Człowiek wobec onimicznej przestrzeni miasta – kilka uwag o współczesnej urbanonimii, „Onomastica”, nr 55, s. 107–118.pl
dc.description.referencesGrzelakowa E., 2010, Nazwa jako element językowego obrazu świata, w: Miasto w perspektywie onomastyki i historii, red. I. Sarnowska, M. Graf, Poznań, s. 461–472.pl
dc.description.referencesKopertowska D., 2000, Struktura współczesnych chrematonimów na tle dawnego nazewnictwa tego zakresu, w: Język polski w rozwoju, red. Ł. M. Szewczyk i M. Czachorowska, Bydgoszcz, s. 11–33.pl
dc.description.referencesMajkowski G., 2010, Lokalność w słowie zaklęta. O nieoficjalnej warstwie nazewnictwa miejskiego w Częstochowie, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria: Językoznawstwo”, z. VII, http://212.87.236.17:8080/Content/1070/filologia polska 7.-143.pdf.pl
dc.description.referencesOstaszewska D., Sławkowa E., 1999, Procesy nazwotwórcze a językowy obraz świata, w: Przeszłość w językowym obrazie świata, red. E. Pajdzińska, P. Krzyżanowski, Lublin, s. 150–161.pl
dc.description.referencesPalinciuc E., 2007, Nazwy własne restauracji, kawiarni i klubów na krakowskim Kazimierzu w interpretacji historycznokulturowej, „Onomastica”, LII, s. 285–302.pl
dc.description.referencesPalinciuc E., 2010, W nazewniczym tyglu krakowskich restauracji, kawiarni, klubów, w: Miasto w perspektywie onomastyki i historii, red. J. Sarnowska-Giefing, M. Graf, „Prace Komisji Językoznawczej”, t. 56, Poznań, s. 391–401.pl
dc.description.referencesPrzybylska R., 2002, Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji, w: Rozmaitości językowe, red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska, Kraków, s. 247–255.pl
dc.description.referencesPrzybylska R., 2002, Modne nazwy firm, w: Moda jako problem lingwistyczny, red. K. Wojtczuk, Siedlce, s. 155–164.pl
dc.description.referencesRzetelska-Feleszko E., 2006, Czy nazwy własne mają wartość?, w: Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok 2006, s. 591.pl
dc.description.referencesSawicka G., 1995, Funkcje językowe i kulturowe reklamy ulicznej, w: Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące, t. II, red. D. Bieńkowska, Łódź, s. 107–117.pl
dc.description.referencesSiwiec A., 2003, Nazwy handlowe i ich uwarunkowania społeczno-komunikacyjne (od kultury zideologizowanej do kultury skomercjonalizowanej i reklamy), w: Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 543–555.pl
dc.description.referencesSiwiec A., 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin.pl
dc.description.referencesSiwiec, A., 2006, W sprawie nazw obiektów handlowych: miejsce w klasyfikacji onomastycznej, ustalenia typologiczne, terminologia, w: Munuscula linguistica in honorem Alexandrae Cieślikowa Oblata, red. K. Rymut, Kraków, s. 423–436.pl
dc.description.referencesSłowiańska onomastyka. Encyklopedia, 2003, t. 2, red. E. Rzetelska-Feleszko, A. Cieślikowa, J. Duma, Warszawa–Kraków.pl
dc.description.referencesSzemberska A., 2011, Wybrane nowe italianizmy we współczesnej polszczyźnie, „Kwartalnik Językoznawczy”, 3 (7): http://kwartjez.amu.edu.pl/teksty/teksty2011_3_7/Szemberska.pdf.pl
dc.description.referencesŠramek R., 2003, Tematizace slovanské onomastické terminologie, w: Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 31–42.pl
dc.description.referencesTomecka-Mirek A., 2010, Leon i Elektryczna Pomarańcza, czyli o uwodzeniu nazwą. Tendencje w tworzeniu nazw soków, nektarów i napojów, w: Nazwy własne a społeczeństwo, t. 2, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 357–370.pl
dc.description.referencesTokarski R., 2008, Konotacja a problemy kategoryzacji, w: Język a Kultura, t. 20, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 143–161.pl
dc.description.referencesZagórski Z., 2008, Nazewnictwo geograficzne Poznania, Poznań.pl
dc.description.volume20pl
dc.description.firstpage189pl
dc.description.lastpage202pl
dc.identifier.citation2Białostockie Archiwum Językowepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0738-0520-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Archiwum Językowe, 2020, nr 20

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_20_2020_M_Paszko_Analiza_semantyczna_nazw_bialostockich_lokali_gastronomicznych.pdf117,67 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons