REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9746
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKlimek, Jolanta-
dc.date.accessioned2020-11-12T10:09:25Z-
dc.date.available2020-11-12T10:09:25Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationOdmiany stylowe polszczyzny dawniej i dziś, pod red. Urszuli Sokólskiej, Białystok 2011, s. 57-74pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-288-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9746-
dc.description.abstractThe article becomes a part of a cycle of works concerning the style of the 17th century Orthodox literature in Polish. The analysis embraces an extensive – forming a self-contained whole – fragment of Messiasz prawdziwy by J. Galatowski (Kiiev, 1671): The first part of the discourse. The discussion of the syntactic elements of the style was an attempt to answer the question of generic adjunction of the text: a dialogue between the disciple’s (A JEW) and the teacher’s (A CHRISTIAN) creations, or a religious polemics? Among the features pointing out the polemic (religious) character, one should mention: the evaluative lexis referring to the adversary, his faith and the truthfulness of the propagated theses, negative replies. The didactic character of Messiasz is shown by: the exponents of directiveness, the CHRISTIAN’S privileged position, the verbal signals of the JEW’S creation as a disciple, the arrangements of argumentative expressions. Irrespective of the kind of a dialogue, there are metatext formulas, the arrangement of the whole, the cohesion of the replies, the use of source arguments, source references, translation practice, enumerations and repetitions. Vital remains the question to what extent the print reflects the course of Galatowski’s talks with Jews: a dramatic script or stylization?pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleMessiasz prawdziwy Joannicjusza Galatowskiego – dialog polemiczny? Uwagi o składnipl
dc.title.alternativeMessiasz prawdziwy by Joannicjusz Galatowski – a polemical dialogue? Remarks on syntaxpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2011;-
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBisior R., 2006, Stylistyczne właściwości prozy kaznodziejskiej 1. połowy XVIII wieku (na przykładzie Prymicji pracy kaznodziejskiej... Brunona Osieckiego), w: Staropolsz- czyzna piękna i interesująca, red. E. Koniusz, S. Cygan, t. 2, Kielce, s. 197–208.pl
dc.description.referencesCzuba H., 2004, Relacje nadawczo-odbiorcze w ukraińskich Ewangeliarzach kaznodziejskich drugiej połowy XVI – początku XVII wieku (w zestawieniu z Postyllą Mikołaja Reja), w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2. Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 375–383.pl
dc.description.referencesHawrysz M., 2009, Determinanty stylotwórcze Rozmów chrystyjańskich Marcina Czechowica, [w:] Język i styl twórcy w kręgu badań współczesnej humanistyki, red. K. Maćkowiak, C. Piątkowski, Zielona Góra, s. 131–140.pl
dc.description.referencesKarpluk M., 1998, Ku dalekiemu pojednaniu. Dysputa prawosławno-katolicka metropolity Piotra Mohyły z ks. Kasjanem Sakowiczem, [w:] Czterechsetlecie unii brzeskiej. Zagadnienia języka religijnego, red. Z. Leszczyński, Lublin, s. 37–47.pl
dc.description.referencesKlimek J., 2009, To nied´aleko od siebie chodźimy, ieżeli tak wierzyćie i my tak wierzymy. Rozmowa pomiędzy trzema osobami dwóch wyznań, „Roczniki Humanistyczne KUL”, t. LVIII, 6, s. 159–175.pl
dc.description.referencesKorolko M., 1993, Między retoryką a teologią. O kunszcie estetycznym staropolskich kazań (rekonesans), [w:] Proza polska w kręgu religijnych inspiracji, red. M. Jasińska-Wojtkowska, K. Dybciak, Lublin, s. 41–71.pl
dc.description.referencesOstaszewska D., 2007, Konteksty użycia konstrukcji z przytoczeniem w tekstach siedemnastego wieku, [w:] Język polski.Współczesność. Historia, t. 6, red.W. Książek-Bryłowa, M. Nowak, Lublin, s. 383–398.pl
dc.description.referencesPrzymuszała L., 2003, Struktura i pragmatyka Postylli Samuela Dambrowskiego, Opole.pl
dc.description.referencesPrzymuszała L., 2005, Funkcje metatekstu w siedemnastowiecznej postylli ludowej (na przykładzie kazań Samuela Dambrowskiego i Adama Gdacjusza), [w:] Język religijny dawniej i dziś, t. 2, red. S. Mikołajczak i ks. T. Węcławski, Poznań, s. 255–263.pl
dc.description.referencesSłownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 2002 (skrót: SLS).pl
dc.description.referencesStradomski J., 2003, Spory o „wiarę grecką” w dawnej Rzeczypospolitej, Kraków.pl
dc.description.referencesWagilewicz J.D., 1996, Pisarze polscy Rusini wraz z dodatkiem pisarze łacińscy Rusini, do druku przygotował R. Radyszewśkyj, Przemyśl.pl
dc.description.referencesSzlesiński I., 1978, Charakterystyka językowo-stylistyczna prozy kaznodziejskiej XVII wieku, Łódź.pl
dc.description.referencesWilkoń A., 2002, Dzieje języka artystycznego w Polsce, Kraków.pl
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage74pl
dc.identifier.citation2Odmiany stylowe polszczyzny dawniej i dziś, pod red. Urszuli Sokólskiejpl
dc.conferenceKonferencja "Odmiany stylowe polszczyzny – dawniej i dziś", Białystok–Supraśl, 24-26 maja 2010pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja "Odmiany stylowe polszczyzny – dawniej i dziś", 24-26 maja 2010
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Klimek_Messiasz_prawdziwy_Joannicjusza_Galatowskiego.pdf147,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)