REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9699
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAncypo‑Szeloch, Magdalena-
dc.date.accessioned2020-11-05T10:35:36Z-
dc.date.available2020-11-05T10:35:36Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationSocjolekt - idiolekt - idiostyl: historia i współczesność, pod redakcją Urszuli Sokólskiej, Białystok 2017, s. 11-31pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-202-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9699-
dc.description.abstractThe article is devoted to the stereotype of wreath imbedded in folk songs of the Sokółka region (the Podlaskie province). In the traditional culture, the wreath is a symbol of ‘virginity’ and ‘maidenhood’ that is why the research was limited to the axiological profile of this notion that has not been reconstructed yet. Not only was the mechanism controlling its conceptualization analyzed in detail, but also the ways of its valorizing were studied. This paper includes wide cultural connotations, which are indispensable for proper comprehension of folk texts. This conducted analysis confirms that a high axiological position of virginity is most frequently presented as an economical value, which is indicated by the usage of a conceptual metaphor ‘a wreath is a treasure’.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymat, Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectwreathpl
dc.subjectvirginitypl
dc.subjectvaluepl
dc.subjectfolk songspl
dc.subjectethnolinguisticspl
dc.subjectwianekpl
dc.subjectdziewictwopl
dc.subjectwartośćpl
dc.subjectpieśni ludowepl
dc.subjectetnolingwistykapl
dc.title„Cały mój majątek: wianeczek i kosa”. Stereotyp wianka w pieśniach ludowych powiatu sokólskiegopl
dc.title.alternative‘All my wealth: a wreath and a plait’. The stereotype of wreath in the folk songs from the Sokółka regionpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2017-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamowski J., 1999, Kategoria przestrzeni w folklorze. Studium etnolingwistyczne, Lublin.pl
dc.description.referencesBartmiński J., 1974, „Jaś koniki poił…” (Uwagi o stylu erotyku ludowego), „Teksty”, z. 2, s. 11–24.pl
dc.description.references—, 1977, O derywacji stylistycznej. Gwara ludowa w funkcji języka artystycznego, Lublin.pl
dc.description.references—, 1990, Folklor – język – poetyka, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl
dc.description.references—, 2001, Ludowy styl artystyczny, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, s. 223–233.pl
dc.description.references—, 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.pl
dc.description.references—, 2008, Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna?, [w:] Język a Kultura, t. 20, Tom jubileuszowy, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 15–33.pl
dc.description.references—, 2009, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.pl
dc.description.referencesBogatyriew P., 1979, Semiotyka kultury ludowej, wstęp, wybór i opracowanie M.R.Mayenowa, Warszawa.pl
dc.description.referencesBracki A., 2008, Słowiańskie powinowactwa kulturowe w kontekście symboli i magicznych przedmiotów utrwalonych w ukraińskich i kaszubskich pieśniach ludowych, „Acta Polono‑Ruthenica”, nr 13, s. 29–41.pl
dc.description.referencesCegieła A., 2011, Moralność w perspektywie słownika i wypowiedzi. Studium z zakresu leksykologii i pragmatyki językowej, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzuchnowska B., 1979, Tradycyjne zasady kojarzenia i doboru małżeństw w polskiej pieśni ludowej, „Literatura Ludowa”, nr 1–3, s. 79–94.pl
dc.description.referencesFilip G., 2013, Konotacje i symbolika ptaków drapieżnych w Księdze cytatów z polskiej literatury pięknej od XIV do XX wieku, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna”, z. 79, s. 135–146.pl
dc.description.referencesGrzegorczykowa R., Piotrowska A.E., 2011, Kształtowanie się pojęcia godności w dziejach polszczyzny, [w:] Humanizm w języku polskim. Wartości humanistyczne w polskiej leksyce i refleksji o języku, red. A.Janowska, M.Pastuchowa, R.Pawelec, Warszawa, s. 79–149.pl
dc.description.referencesJagiełło J., 1975, Polska ballada ludowa, Wrocław.pl
dc.description.referencesKielak O., 2014, Symbolika leszczyny w polskiej kulturze ludowej. Fragment definicji kognitywnej, „Adeptus. Pismo humanistów”, nr 3, s. 96–109.pl
dc.description.referencesKołyszko I., 1996, Wesele kresowe, „Ziemia Lidzka. Polskie czasopismo historyczno‑krajoznawcze na Białorusi”, nr 21–22, www.pawet.net (dostęp: 10.07.2014).pl
dc.description.referencesKowalski P., 1996, Wianki i wieńce. Próba rekonstrukcji znaczeń, „Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Opolski. Folklorystyka”, z. 2, s. 77–85.pl
dc.description.referencesKrawczyk‑Tyrpa A., 2001, Tabu w dialektach polskich, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesKrawczyk‑Wasilewska V., 1979, Wprowadzenie do folklorystyki, Łódź.pl
dc.description.referencesMasłowska E., 1999, Ludowy stereotyp rzeki – zarys struktury, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 183–191.pl
dc.description.referencesPiechnik A., 2009, Wizerunek kobiety i mężczyzny w językowym obrazie świata ludności wiejskiej (na przykładzie gminy Zakliczyn nad Dunajcem), Kraków.pl
dc.description.referencesPuzynina J., 1993, O znaczeniu „wartości”, [w:] Nazwy wartości. Studia semantyczno‑leksykalne, red. J. Bartmiński, M. Mazurkiewicz‑Brzozowska, Lublin, s. 9–21.pl
dc.description.referencesRaszewska‑Żurek B., 2011, Kobieca cnota. Próba zrozumienia ewolucji znaczenia cnoty na przestrzeni wieków, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, nr 46, s. 83–102.pl
dc.description.referencesStomma L., 1986, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzadura J., 1995a, Dlaczego wrona jest czarna? „Twórczość Ludowa”, nr 2–3, s. 20–24.pl
dc.description.references—, 1995b, Popiół. Hasło do „Słownika stereotypów i symboli ludowych”, „Etnolingwistyka”, nr 7, s. 81–96.pl
dc.description.referencesTokarski R., 2004, Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin.pl
dc.description.referencesTomicki R., 1977, Norma, wzór i wartość w życiu seksualnym tradycyjnych społeczności wiejskich w Polsce, „Etnografia Polska”, t. XXI, z. 1, s. 43–72.pl
dc.description.referencesTaylor C., 2001, Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej, tłum. M. Gruszyński, red. A. Bielik‑Robson, Warszawa.pl
dc.description.referencesWenklar K., 2010, Kobieta Pokucia i Huculszczyzny. Studium etnolingwistyczne, Kraków.pl
dc.description.referencesWężowicz‑Ziółkowska D., 1991, Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII–XX wieku, Wrocław.pl
dc.description.referencesWojewódzka M., 2012, Tożsamości codzienne społeczności dwujęzycznej na Sokólszczyźnie w kontekście socjolingwistycznym i kulturowym, [w:] Konstrukcje i dekonstrukcje tożsamości, t. 2, Tożsamość wobec wielojęzyczności, red. E. Golachowska, A.Zielińska, Warszawa, s. 275–288.pl
dc.description.referencesBoryś W., 2005, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesBrückner A., 1927, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesGloger Z., 1978, Encyklopedia staropolska ilustrowana, wstęp J. Krzyżanowski, t. I–IV, Warszawa.pl
dc.description.referencesKopaliński W., 1990, Słownik symboli, Warszawa.pl
dc.description.referencesSJPDor, 1958‑1969, Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. I–XI, Warszawa.pl
dc.description.referencesSJPSz, 1978–1981, Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. I–III, Warszawa.pl
dc.description.referencesSJPWar, 1900–1927, Słownik języka polskiego, red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki, t. I–VIII, Warszawa.pl
dc.description.referencesSL, 1854–1860, Linde S. B., Słownik języka polskiego przez M. Samuela Bogumiła Linde. Wydanie drugie, pomnożone i poprawione, t. I–VI, Lwów.pl
dc.description.referencesSLSJ, 1980, Słownik ludowych stereotypów językowych. Zeszyt próbny, red. J. Bartmiński, Wrocław.pl
dc.description.referencesSStp, 1953–2002, Słownik staropolski, red. S. Urbańczyk, t. I–XI, Wrocław.pl
dc.description.referencesSWil, 1961, Słownik języka polskiego, obejmujący: oprócz zbioru właściwie polskich, znaczną liczbę wyrazów z obcych języków polskiemu przyswojonych […], red. A. Zdanowicz (i in.), t. I–III, Warszawa.pl
dc.description.referencesUSJP, 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. I–IV, Warszawa.pl
dc.description.referencesWSJP, 2007–, Wielki słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki, Kraków.pl
dc.description.referencesAniśko D., 1926, Biełaruskaść u Sakolszczynie, „Biełaruskaja Krynica”, nr 3, s. 2–6.pl
dc.description.referencesBaudouin de Courtenay J., 1892, Pieśni białorusko‑polskie z powiatu sokólskiego, guberni grodzieńskiej, Kraków.pl
dc.description.referencesFederowski M., 1958–1960, Lud białoruski. Materiały do etnografii słowiańskiej zgromadzone w latach 1877–1905, t. V–VI, Pieśni, Warszawa.pl
dc.description.firstpage11pl
dc.description.lastpage31pl
dc.identifier.citation2Socjolekt - idiolekt - idiostyl: historia i współczesność, pod redakcją Urszuli Sokólskiejpl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa "Socjolekt - idiolekt - idiostyl. Historia i współczesność", 27-29 czerwca 2016pl
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (WFil)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Socjolekt - idiolekt - idiostyl. Historia i współczesność", 27-29 czerwca 2016

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Ancypo‑Szeloch_Caly_moj_majatek_wianeczek_i_kosa.pdf198,86 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)