Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9350
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Młynarczuk-Sokołowska, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T07:04:41Z | - |
dc.date.available | 2020-08-28T07:04:41Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Forum Pedagogiczne, T. 10 nr 2 (2020), s. 147-163 | pl |
dc.identifier.issn | 2083-6325 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9350 | - |
dc.description.abstract | The paper is dedicated to selected issues of school functioning of children with a refugee background. The analyses undertaken in the article show dilemmas and difficulties accompanying education and integration processes in the new country of residence in the light of the literature and autobiographical narratives of students from selected Polish schools. The text is composed of two complementary parts. The first is related to analyzing the main problems regarding the formal education of refugee children. The second presents successive phases of becoming a refugee against of children's autobiographical experiences (depicted using fragments of narrative interviews). The text can be useful to anyone interested in the theory and practice of educating forced migrants. | pl |
dc.description.abstract | Tekst poświęcony jest wybranym zagadnieniom szkolnego funkcjonowania dzieci z doświadczeniem uchodźstwa. Analizy podjęte w artykule ukazują dylematy i trudności towarzyszące procesom edukacji i integracji w nowym kraju pobytu w świetle literatury przedmiotu oraz narracji autobiograficznych uczniów z wybranych polskich szkół. Tekst składa się z dwu komplementarnych części. Pierwsza poświęcona jest analizie głównych problemów dotyczących formalnej edukacji dzieci ze środowisk uchodźczych. Druga prezentuje następujące po sobie fazy stawania się uchodźcą na tle doświadczeń autobiograficznych dzieci (zobrazowanych za pomocą fragmentów wywiadów narracyjnych). Artykuł może być przydatny wszystkim zainteresowanym problematyką edukacji przymusowych migrantów zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl |
dc.subject | students with refugee background | pl |
dc.subject | autobiographical experience | pl |
dc.subject | formal education | pl |
dc.subject | uczniowie ze środowisk uchodźczych | pl |
dc.subject | doświadczenia autobiograficzne | pl |
dc.subject | edukacja formalna | pl |
dc.title | Na uchodźczej ścieżce: doświadczenie przymusowej migracji w procesie edukacji formalnej | pl |
dc.title.alternative | On the refugee path | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.21697/fp.2020.2.11 | - |
dc.description.Email | a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | dr Anna Młynarczuk-Sokołowska – pedagog-kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Edukacji Międzykulturowej i Elementarnej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, koordynator pracowni Metodyki i Projektowania Edukacji Międzykulturowej przy Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zajmuje się edukacją międzykulturową. Jest autorką publikacji naukowych i metodycznych z tego zakresu, realizatorką projektów naukowych i społecznych, inicjatorką innowacji pedagogicznych, itd. Aktualnie prowadzi badania dotyczące sytuacji dzieci z doświadczeniem migracji. Od 2008 roku pracuje z cudzoziemcami. Za pracę naukową w obszarze edukacji międzykulturowej została nagrodzona m.in. Stypendium dla Wybitnych Młodych Naukowców na lata 2018–2020 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Berry J. W. (1998). Acculturation and Health. W: Cultural Clinical Psychology: Theory Research and Practice. Kazarian S., Evans D. R. (red.). Nowy Jork: University Press. | pl |
dc.description.references | Berry J. W. (2003). Conceptual Approaches to Acculturation. W: Acculturation: Advances in Theory, Measurement, and Applied Research. Chun K. W., Organista P. B., Marín G. (red.). Waszyngton: American Psychological Association. | pl |
dc.description.references | Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M. (2013). One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Borkowska A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | pl |
dc.description.references | Chung, M.C., AlQarni, N. i in. (2018). Posttraumatic Stress Disorder and Psychiatric Comorbidity among Syrian Refugees of Different Ages: the Role of Trauma Centrality, „Psychiatric Quarterly”, nr 4(98). | pl |
dc.description.references | Grzymała-Moszczyńska H., Trojanek M. (2011). Image of the World and Themselves Built by Young Chechens Living in Polish Refugee Centers. Intercultural Conflict. W: Muslims in Poland and Eastern Europe. Górak-Sosnowska K. (red.). Warszawa: Uniwersytet Warszawski. | pl |
dc.description.references | Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015). (Nie)łatwe powroty do domu. Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. | pl |
dc.description.references | Grzymała-Moszczyńska H. (2000). Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | pl |
dc.description.references | Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the mind. Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. Nowy Jork: McGrawHill. | pl |
dc.description.references | Kożyczkowska A., Młynarczuk-Sokołowska A. (2018). Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Katedra. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K. (2019). Różnorodność i inkluzja w edukacji. Wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. W: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Chrzanowska I., Szumski G. (red.). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska A. Szostak-Król K. (2016). Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych. W: Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku szkolnym. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Śmiechowska-Petrovskij E. (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J. (2018). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Strekalova E., Hoot J. L. (2008). What is Special about Special Needs of Refugee Children. Guidlines for Teachers „Multicultural Education” 2008 (jesień), nr 1(16). | pl |
dc.description.references | Ward R. E., Burke M. A. Eds. (2004). Improving Achievement in Low-Performing Schools. Key Results for School Leaders. Londyn: Sage. | pl |
dc.description.references | Council conclusions of 26 November 2009 on the education of children with a migrant background, „Official Journal of the European Union”, vol. 52, 11 December 2009, dostępny na: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/ALL/?uri=OJ%3AC%3A2009%3A301%3ATOC (otwarty: 1.09.2018). | pl |
dc.description.references | Treści wywiadów narracyjnych zrealizowanych przez Annę Młynarczuk-Sokołowską (w 2019 roku w Białymstoku) podczas badań pt. „Przestrzeń szkoły w percepcji uczniów z doświadczeniem migracji uchodźczej”. | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483). | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 roku, poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248). | pl |
dc.description.references | Konwencja dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 roku (Dz.U. z 1991 roku Nr 119, poz. 515 i 517). | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 roku w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 roku, poz. 1655). | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. z 2003 roku Nr 128, poz. 1176 z późn. zm.). | pl |
dc.description.volume | 10 | - |
dc.description.number | 2 | - |
dc.description.firstpage | 147 | - |
dc.description.lastpage | 163 | - |
dc.identifier.citation2 | Forum Pedagogiczne | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3355-0098 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Mlynarczuk_Sokolowska_Na_uchodzczej_sciezce_Doswiadczenie_przymusowej_migracji_w_procesie_eduakcji_formalnej.pdf | 298,71 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)