REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9331
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSokołowicz, Małgorzata-
dc.date.accessioned2020-07-24T12:19:53Z-
dc.date.available2020-07-24T12:19:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 15, 2019, s. 193-205pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9331-
dc.description.abstractThe present paper concentrates on the descriptions of Tunisia in the diary by Aline Réveillaud de Lens (1881–1925), a French painter and writer who in 1911, shortly after her marriage, came to live in Tunis. Reluctant to French norms and conventions, de Lens sees Tunisia as an ideal, fascinating land where she may finally be happy. This fascination is reflected in her descriptions of spaces which are to be analysed through the prism of geocriticism in three movements: Tunisia as a land of light and colours, Tunisian symbolic spaces – desert and oasis, and stereotypical Oriental spaces – palace, harem and hammam.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectdiarypl
dc.subjectTunisiapl
dc.subjectspacepl
dc.subject20th-century travel literaturepl
dc.title„Ach, jakże cudowne jest życie!” Tunezyjskie fascynacje Aline Réveillaud de Lens: przestrzeńpl
dc.title.alternative“Ah, Life is Wonderful!”: Tunisian Fascinations by Aline Réveillaud de Lens (Space)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.15.12-
dc.description.Emailmalgorzata.sokolowicz@uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMałgorzata Sokołowicz, adiunkt w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, autorka książki La Catégorie du héros romantique dans la poésie française et polonaise au XIXe siècle (2014) oraz ponad pięćdziesięciu artykułów badających wzajemne wpływy literatury francuskiej i polskiej, związki między literaturą a sztuką, orientalizm oraz literaturę (post)kolonialną.pl
dc.description.AffiliationInstytut Romanistyki, Wydział Neofilologii, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesAmster Ellen (2009), ‘The Harem Revealed’ and the Islamic-French Family: Aline de Lens and a French Woman’s Orient in Lyautey’s Morocco, „French Historical Studies”, nr 3 (32), s. 279–312.pl
dc.description.referencesBrix Michel (2003), Nerval et le rêve égyptien, „Romantisme”, nr 120, s. 37–46.pl
dc.description.referencesCzyba Luce (2010), L’OEil du peintre, w: Flaubert et la peinture, red. G. Séginger, Caen: Lettres Modernes Minard, s. 19–39.pl
dc.description.referencesDelacroix Eugène (2009), Journal (1822–1857), t. 1, Paris: José Corti.pl
dc.description.referencesFlaubert Gustave (1973), Correspondance. Tome I: Janvier 1830 – Juin 1851, red. J. Bruneau, Paris: Gallimard.pl
dc.description.referencesFlaubert Gustave (1992), Słownik komunałów, przeł. J. Gondowicz, Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”.pl
dc.description.referencesFlaubert Gustave (2008), Voyage en Orient, red. C. Gothot-Mersch, Paris: Gallimard.pl
dc.description.referencesFromentin Eugène (2004), Sahara et Sahel, Paris: Editions Paris-Méditerranée.pl
dc.description.referencesLebel Roland (1931), Histoire de la littérature coloniale en France, Paris: Librairie Larose.pl
dc.description.referencesLejeune Philippe (1993), Le moi des demoiselles: enquête sur le journal de jeune fille, Paris: Éditions du Seuil.pl
dc.description.referencesLens de Aline Réveillaud (1925), L’étrange aventure d’Aguida, Paris: Les Éditions de France.pl
dc.description.referencesLens de Aline Réveillaud (2007), Journal 1902–1924. „L’amour, je le supplie de m'épargner...”, Paris: La Cause des Livres.pl
dc.description.referencesLevine Steven Z. (1986), Monet’s Series: Repetition, Obsession, „October”, nr 37, s. 65–75.pl
dc.description.referencesPeltre Christine (1995), L’atelier du voyage. Les peintres en Orient au XIXe siècle, Paris: Gallimard.pl
dc.description.referencesRiesz János (2007), De la littérature coloniale à la littérature africaine. Prétextes – Contextes – Intertextes, Paris: Karthala.pl
dc.description.referencesTritter Jean-Louis (2012), Mythes de l’Orient en Occident, Paris: Ellipses.pl
dc.description.referencesViegnes Michel (2003) Vide et plénitude dans l’expérience du désert chez Fromentin, w: Le désert, un espace paradoxal. Actes du colloque de l’Université de Metz (13–15 septembre 2001), red. G. Nauroy, P. Halen, A. Spica, Bern: Peter Lang, s. 337–348.pl
dc.description.referencesWestphal Bernard (2007), La Géocritique. Réel, fiction, espace, Paris: Les Editions de Minuit.pl
dc.description.referencesWortley Montagu Mary (1992), Letters, London: Everyman’s Library.pl
dc.description.referencesViegnes M. (2003), Vide et plénitude dans l’expérience du désert chez Fromentin, w: Le désert, un espace paradoxal. Actes du colloque de l’Université de Metz (13–15 septembre 2001), red. G. Nauroy, P. Halen, A. Spica, Bern.pl
dc.description.number15-
dc.description.firstpage193pl
dc.description.lastpage205pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-0554-8852-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 15

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_15_2019_M_Sokolowicz_Ach_jakze_cudowne_jest_zycie.pdf134,02 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)