REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9325
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDajnowski, Maciej-
dc.date.accessioned2020-07-24T12:13:06Z-
dc.date.available2020-07-24T12:13:06Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 15, 2019, s. 77-95pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9325-
dc.description.abstractThe article analyzes the connections between the questions of ecology and the formal presentations of landscape and topography in the dystopian prose of Paolo Bacigalupi. He models his literary world – the Earth in no so distant future – along the following framework. Today’s toponomastics refers to the places which have been transformed by eco-climatic disasters and devastated by modern economy on many platforms: geographical, political and biological. The shift of the widely recognizable world maps (geographical, physical, economic) underlies Bacigalupi’s literary constructs. On the one hand, it corresponds with the authorial analyses of socio-political-economic and civilization-ethical transformations around which his stories revolve. On the other, this change evokes in the reader the sense of alienation and, consequently, threat.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectfantastic literaturepl
dc.subjectpoeticspl
dc.subjectgeographypl
dc.subjecttopographypl
dc.subjectecologypl
dc.titleImagologia przestrzenna w ekofantastyce. Uwagi na marginesie prozy Paola Bacigalupiegopl
dc.title.alternativeSpace Imagery in Ecofiction: Remarks on the Prose of Paolo Bacigalupipl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.15.06-
dc.description.Emailmdajnowski@wp.plpl
dc.description.BiographicalnoteMaciej Dajnowski, dr, literaturoznawca, adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek Groteska w twórczości Stanisława Lema (Gdańsk 2005) oraz Pejzażysta Lem. Szkice z motywiki (Gdańsk 2010) i artykułów publikowanych w czasopismach. Zainteresowania naukowe: poetyka współczesnej prozy polskiej, geopoetyka, teorie fantastyki i jej genologia; poetyka groteski.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAguirre Manuel (2002), Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej,przeł. A. Izdebska, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków: Universitas, s. 15–30.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2009), The Windup Girl, San Francisco: Night Shade Books.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2010), Ship Breaker, New York: Little, Brown and Company.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2011), Nakręcana dziewczyna. Pompa numer sześć, przeł. W.M. Próchniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Mag.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2012), The Drowned Cities, New York: Little, Brown and Company.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2012), Zatopione miasta, przeł. Ł. Małecki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2013), Złomiarz, przeł. W.M. Próchniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Mag.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2015), The Water Knife, New York: Knopf Doubleday Publishing Group.pl
dc.description.referencesBacigalupi Paolo (2015),Wodny nóż, przeł. M. Jakuszewski, Warszawa: Wydawnictwo Mag.pl
dc.description.referencesBalbus Stanisław (1999), „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 25–39.pl
dc.description.referencesBrooke-Rose Christine (1981), A Rhetoric of the Unreal. Studies in Narrative and Structure, Especially of the Fantastic, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesCaillois Roger (1967), Od baśni do „science-fiction”, przeł. J. Lisowski, w: R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, wyb. M. Żurowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 29–65.pl
dc.description.referencesDajnowski Maciej (2017), Kilka uwag o subwersywnym potencjale nowej fantastyki. „Czerwony” Miéville i „New Weird”, „Jednak Książki”, nr 8, s. 117–136.pl
dc.description.referencesDrabik Damian, Sicario, „Creatio Fantastica” 2015, nr 4, https://creatiofantastica.files.wordpress.com/2019/09/rec-damian-drabik-sicario.pdf.pl
dc.description.referencesEco Umberto (1989), Nauka i fantastyka, przeł. R. Kłos, w: Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science fiction, wyb. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 170–178.pl
dc.description.referencesEco Umberto (1994), Lector in fabula, przeł. P. Salwa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesGunn James [red.] (1987), Droga do science fiction, t. 3: Od Heinleina do dzisiaj,Warszawa: Alfa.pl
dc.description.referencesGunn James (2018), Alternate Worlds. The Illustrated History of Science Fiction, 3rd Ed., Jefferson NC: McFarland.pl
dc.description.referencesJameson Fredric (2005), Archeologies of the Future. The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, London–New York: Verso.pl
dc.description.referencesJenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesKraska Mariusz (2003), Czy fantastyka może być realistyczna albo co teoretycy literatury widzą po drugiej stronie lustra?, „Literatura i Kultura Popularna”, nr 11, s. 5–14.pl
dc.description.referencesLem Stanisław (1988), Literatura a poznanie, w: S. Lem, Filozofia przypadku. Literatura w świetle empirii, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 94–182.pl
dc.description.referencesLeś Mariusz M. (1998), Stanisław Lem wobec utopii, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesLeś Mariusz M. (2008), Fantastyka socjologiczna. Poetyka i myślenie utopijne, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMartuszewska Anna (1992), Powieść i prawdopodobieństwo, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMartuszewska Anna (2001), Światy (nie)możliwe powieści, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesMiéville China (2009), Weird Fiction, w: The Routledge Companion to Science Fiction, red. M. Bould i in., London: Routledge, s. 510–516.pl
dc.description.referencesSuvin Darko (1979), Metamorphoses of Science Fiction. On the Poetics and History of a Literary Genre, New Heaven: Yale University Press.pl
dc.description.referencesSuvin Darko (1989), Poetyka science fiction, przeł. B. Okólska, w: Spór o SF, red. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 303––312.pl
dc.description.referencesSuvin Darko (2018), O poetyce gatunku „science fiction”, przeł. K.K. Maj, „Creatio Fantastica”, nr 2, s. 9–24.pl
dc.description.referencesZgorzelski Andrzej (1980), Fantastyka, utopia, science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesZgorzelski Andrzej (1999), System i funkcja. Ustalenia metodologiczne i propozycje teoretycznoliterackie, Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskie.pl
dc.description.referencesZgorzelski Andrzej (2004), Born of the Fantastic, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.number15-
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage95pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4774-3293-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 15

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_15_2019_M_Dajnowski_Imagologia_przestrzenna_w_ekofantastyce.pdf177,34 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)