REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9320
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTarnogórska, Maria-
dc.date.accessioned2020-07-24T12:08:09Z-
dc.date.available2020-07-24T12:08:09Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 15, 2019, s. 7-22pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9320-
dc.description.abstractThis article focuses on some typically Polish literary contexts fundamental for the intertextual humour of Zielona Gęś (The Green Goose, also known as The Smallest Theater in the World) by K.I. Gałczyński, a writer who helped create a new culture of laughter in post-war Poland. Gałczyński plays with the “sentimental romanticism” which perpetuated in native readers’ imaginations certain characteristic, emotionally marked spatial images, such as a landscape with a nightingale and the moon, as well as related standards of feeling nowadays regarded as emotional kitsch, seen in, for instance, banal lyricism represented by motifs of tears and tender hearts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectintertextual humourpl
dc.subjectcomic spacepl
dc.subjectemotional kitschpl
dc.subjectnonsensepl
dc.title„Kilogramowa łza” i „nastrojowa kanapa”. Emocje w przestrzeni komicznej (Najmniejszego Teatru Świata)pl
dc.title.alternative“A One-kilo Tear” and “a Mood Sofa”: Emotions in the Comic Space (of The Smallest Theater in the World)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2019.15.01-
dc.description.Emailmaria.tarnogórska@uwr.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMaria Tarnogórska, dr hab., kierownik Zakładu Teorii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka dwóch monografii: Poemat międzywojenny. Studium z poetyki historycznej gatunku (1997) i Genus ludens. Limeryk w polskiej kulturze literackiej (2012). Główny przedmiot jej aktualnych zainteresowań badawczych stanowią gatunki i odmiany współczesnego komizmu, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki literackiego nonsensu.pl
dc.description.AffiliationInstytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesBachtin Michaił (1982), Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesBachtin Michaił (1986), Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesBergson Henri (1977), Śmiech. Esej o komizmie, przeł. S. Cichowicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesBroch Hermann (1998), Kilka uwag o kiczu i inne eseje, przeł. D. Borkowska, J. Garewicz, R. Turczyn, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesCarroll Noël (2018), Humor, przeł. J. Halbersztat, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesDrawicz Andrzej (1973), Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesDumont Leon (2011), Przyczyny śmiechu, przeł. M. Bokiniec, w: B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, Antologię oprac. M. Bokiniec, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 395–411.pl
dc.description.referencesFerster Karol, ps. Charlie (1960), Przestrzeń komiczna, przedm. J. Waśniewski, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW „Prasa”.pl
dc.description.referencesGałczyński Konstanty Ildefons (2015), Zielona Gęś. Najmniejszy Teatr Świata, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesHendrykowski Marek (2016), Proksemika. Studia z semiotyki i antropologii kultury, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.description.referencesKowalczykowa Alina (1982), Pejzaż romantyczny, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesKulka Tomáš (2013), Sztuka a kicz, przeł. K. Dudzic i A. Wanik, Wrocław: Galeria Miejska.pl
dc.description.referencesLutz Catherine A. (2012), Emocje, rozum i wyobcowanie. Emocje jako kategoria kulturowa, przeł. J. Straczuk, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 27–56.pl
dc.description.referencesMoles Abraham (1978), Kicz czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, przeł. A. Szczepańska i E. Wende, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesPeiper Tadeusz (1972), Komizm ekranowy, w: T. Peiper, Tędy. Nowe usta, oprac. S. Jaworski, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 234–238.pl
dc.description.referencesPropp Władimir (2016), O komizmie i śmiechu, przeł. P.M.E. Knyż, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl
dc.description.referencesReddy William M. (2012), Przeciw konstruktywizmowi. Etnografia historyczna emocji, przeł. M. Rajtar, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar i J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 101–140.pl
dc.description.referencesPrzestrzenne kody tekstów i narracyjne kody przestrzenne (2013), red. B. Zieliński, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesStearns Peter N., Stearns Zisowitz Carol (2012), Emocjonologia: objaśnienie historii emocji i standardów emocjonalnych, przeł. J. Straczuk i M. Rajtar, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 143–179.pl
dc.description.referencesTarnogórska Maria (2016), Gałczyński i Monty Python? O nową interpretację „Zielonej Gęsi”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 4, s. 99–108.pl
dc.description.referencesTatara Marian (1991), hasło Metempsychoza, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, s. 540–543.pl
dc.description.referencesZawadzka Joanna (1991), hasło Sentymentalizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, s. 876–878.pl
dc.description.number15-
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage22pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-5257-1620-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 15

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_15_2019_M_Tarnogorska_Kilogramowa_lza_i_nastrojowa_kanapa.pdf165,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)