Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9320
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Tarnogórska, Maria | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T12:08:09Z | - |
dc.date.available | 2020-07-24T12:08:09Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 15, 2019, s. 7-22 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9320 | - |
dc.description.abstract | This article focuses on some typically Polish literary contexts fundamental for the intertextual humour of Zielona Gęś (The Green Goose, also known as The Smallest Theater in the World) by K.I. Gałczyński, a writer who helped create a new culture of laughter in post-war Poland. Gałczyński plays with the “sentimental romanticism” which perpetuated in native readers’ imaginations certain characteristic, emotionally marked spatial images, such as a landscape with a nightingale and the moon, as well as related standards of feeling nowadays regarded as emotional kitsch, seen in, for instance, banal lyricism represented by motifs of tears and tender hearts. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | intertextual humour | pl |
dc.subject | comic space | pl |
dc.subject | emotional kitsch | pl |
dc.subject | nonsense | pl |
dc.title | „Kilogramowa łza” i „nastrojowa kanapa”. Emocje w przestrzeni komicznej (Najmniejszego Teatru Świata) | pl |
dc.title.alternative | “A One-kilo Tear” and “a Mood Sofa”: Emotions in the Comic Space (of The Smallest Theater in the World) | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2019.15.01 | - |
dc.description.Email | maria.tarnogórska@uwr.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Maria Tarnogórska, dr hab., kierownik Zakładu Teorii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka dwóch monografii: Poemat międzywojenny. Studium z poetyki historycznej gatunku (1997) i Genus ludens. Limeryk w polskiej kulturze literackiej (2012). Główny przedmiot jej aktualnych zainteresowań badawczych stanowią gatunki i odmiany współczesnego komizmu, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki literackiego nonsensu. | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.description.references | Bachtin Michaił (1982), Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Bachtin Michaił (1986), Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Bergson Henri (1977), Śmiech. Esej o komizmie, przeł. S. Cichowicz, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Broch Hermann (1998), Kilka uwag o kiczu i inne eseje, przeł. D. Borkowska, J. Garewicz, R. Turczyn, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Carroll Noël (2018), Humor, przeł. J. Halbersztat, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.description.references | Drawicz Andrzej (1973), Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl |
dc.description.references | Dumont Leon (2011), Przyczyny śmiechu, przeł. M. Bokiniec, w: B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, Antologię oprac. M. Bokiniec, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 395–411. | pl |
dc.description.references | Ferster Karol, ps. Charlie (1960), Przestrzeń komiczna, przedm. J. Waśniewski, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW „Prasa”. | pl |
dc.description.references | Gałczyński Konstanty Ildefons (2015), Zielona Gęś. Najmniejszy Teatr Świata, Warszawa: Prószyński i S-ka. | pl |
dc.description.references | Hendrykowski Marek (2016), Proksemika. Studia z semiotyki i antropologii kultury, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. | pl |
dc.description.references | Kowalczykowa Alina (1982), Pejzaż romantyczny, Warszawa: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Kulka Tomáš (2013), Sztuka a kicz, przeł. K. Dudzic i A. Wanik, Wrocław: Galeria Miejska. | pl |
dc.description.references | Lutz Catherine A. (2012), Emocje, rozum i wyobcowanie. Emocje jako kategoria kulturowa, przeł. J. Straczuk, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 27–56. | pl |
dc.description.references | Moles Abraham (1978), Kicz czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, przeł. A. Szczepańska i E. Wende, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Peiper Tadeusz (1972), Komizm ekranowy, w: T. Peiper, Tędy. Nowe usta, oprac. S. Jaworski, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 234–238. | pl |
dc.description.references | Propp Władimir (2016), O komizmie i śmiechu, przeł. P.M.E. Knyż, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. | pl |
dc.description.references | Reddy William M. (2012), Przeciw konstruktywizmowi. Etnografia historyczna emocji, przeł. M. Rajtar, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar i J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 101–140. | pl |
dc.description.references | Przestrzenne kody tekstów i narracyjne kody przestrzenne (2013), red. B. Zieliński, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Stearns Peter N., Stearns Zisowitz Carol (2012), Emocjonologia: objaśnienie historii emocji i standardów emocjonalnych, przeł. J. Straczuk i M. Rajtar, w: Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 143–179. | pl |
dc.description.references | Tarnogórska Maria (2016), Gałczyński i Monty Python? O nową interpretację „Zielonej Gęsi”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 4, s. 99–108. | pl |
dc.description.references | Tatara Marian (1991), hasło Metempsychoza, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, s. 540–543. | pl |
dc.description.references | Zawadzka Joanna (1991), hasło Sentymentalizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum, s. 876–878. | pl |
dc.description.number | 15 | - |
dc.description.firstpage | 7 | pl |
dc.description.lastpage | 22 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-5257-1620 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2019, nr 15 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_15_2019_M_Tarnogorska_Kilogramowa_lza_i_nastrojowa_kanapa.pdf | 165,65 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)