REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9128
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLis-Czapiga, Agnieszka-
dc.date.accessioned2020-05-18T12:50:04Z-
dc.date.available2020-05-18T12:50:04Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 19, 2019, s. 129-150pl
dc.identifier.issn1642–557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9128-
dc.description.abstractKhristina Krotkova is recognised as a representative of the First Wave of Russian Emigration, she was also a member of literary association “Skit”. Krotkova’s Italian Sonnets form crown of sonnets consisting of 14 poems. Only the title of the cycle concerns the Italian theme, as the crown is formally composed of English sonnets. Italian culture, architecture monuments, masterpieces of literature and painting as well as Italian nature inspired Krotkova and became the pretext to existential and epistemological deliberations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpierwsza fala emigracji rosyjskiejpl
dc.subject„Skit”pl
dc.subjectChristina Krotkowapl
dc.subjectcyklpl
dc.subjectwieniec sonetówpl
dc.subjectthe First Wave of Emigrationpl
dc.subjectKristina Krotkovapl
dc.subjectseriespl
dc.subjectwreath of sonnetspl
dc.titleSonety włoskie Christiny Krotkowejpl
dc.title.alternativeKhristina Krotkova’s Italian Sonnetspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2019.19.10-
dc.description.Emaila.lis.czapiga@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Humanistycznych, Instytut Neofilologii, Katedra Rusycystykipl
dc.description.referencesAlighieri D., 1986, Boska komedia (wybór), przeł. E. Porębowicz, Wrocław.pl
dc.description.referencesBachelard G., 1975, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa.pl
dc.description.referencesBaranowska M., 1997, Wstęp, [w:] Księga sonetów, Kraków, s. 5–18.pl
dc.description.referencesBrzykcy I., 2011,„Italia – to boski kraj”. Włoskie motywy w poezji Władysława Chodasiewicza, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 106–121.pl
dc.description.referencesBuczyńska-Garewicz H., 2003, Metafizyczne rozważania o czasie, Kraków.pl
dc.description.referencesBurdziej B., Kościołek A., 2011, Italia Słowian, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 4–7.pl
dc.description.referencesBurzyńska M., 2011, Zmysł Rzymu, sens Italii. Kultura włoska w poszukiwaniach rosyjskich twórców przełomu XIX i XX wieku. Wywiad Małgorzaty Burzyńskiej z Izabelą Malej, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 178–200.pl
dc.description.referencesKarpiński W., 1997, Pamięć Włoch, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKołaczkowska A., 2006, Sonet, [w:] Gazda G., Tynecka-Makowska S. (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków, s. 715–716.pl
dc.description.referencesKostincová J., 2008, Poustevna básníků, básníci Poustevny. Ruská poezie 20. a 30. let. 20. století v pražském exilu, Praha.pl
dc.description.referencesKowalczykW., 2011, Rzym i Neapol w poezji Apollona Majkowa, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 50–59.pl
dc.description.referencesLichański J.Z., 1973, Dlaczego sonet?, „Poezja”, nr 6, s. 25–27.pl
dc.description.referencesLis-Czapiga A., 2013, Szkoła tiutczewowska w poezji rosyjskiej XIX wieku, Rzeszów.pl
dc.description.referencesLis-Czapiga A., 2018, Motyw ognia w liryce poetów „Skitu”, [w:] Arciszewska K., Patocka-Sigłowy U. (red.), 2018, Żywioły. Motyw ognia w literaturze, kulturze i sztuce, Gdańsk, s. 147–156.pl
dc.description.referencesLis-Czapiga A., 2019, Praga w liryce poetek „Skitu”, [w:] Woźniak A. (red.), Emigracja rosyjska, ukraińska i białoruska. Spościzna literacka, religijno-filozoficzna. Kulturowe zbliżenia, Lublin, s. 113–121.pl
dc.description.referencesLurker M., 2011, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. R. Wojnakowski, Warszawa.pl
dc.description.referencesMalej I., 2011, Konstantina Balmonta impresje włoskie, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 82–95.pl
dc.description.referencesMorawski K., 1986, Wstęp, [w:] Alighieri D., 1986, Boska komedia (wybór), przeł. E. Porębowicz, Wrocław, s. V–CXVIII.pl
dc.description.referencesOrłowski J., 2011, Dwa włoskie cykle wierszy Michaiła Kuzmina, „Literraria Copernicana, nr 1. Italia. Inspiracje włoskie w literaturach słowiańskich”, s. 96–105.pl
dc.description.referencesOstrowski A., 1976, Savonarola, Warszawa.pl
dc.description.referencesPrus K., 1990, Liryka Fiodora Tiutczewa. Charakterystyka gatunków, Rzeszów.pl
dc.description.referencesPszczołowska L., 1977, Instrumentacja dźwiękowa, Wrocław.pl
dc.description.referencesPszczołowska L., 1993, Sonet od renesansu do Młodej Polski, [w:] Pszczołowska L., Urbańska D. (red.), 1993, Słowiańska metryka porównawcza V. Sonet, Warszawa, s. 7–33.pl
dc.description.referencesUrbańska D., 1993, Sonet od Młodej Polski do współczesności, [w:] Pszczołowska L., Urbańska D. (red.), 1993, Słowiańska metryka porównawcza V. Sonet, Warszawa, s. 34–47.pl
dc.description.referencesRicoeur P., 1991, Trwoga rzeczywista i złudna, przeł. P. Kamiński, [w:] tenże, 1991, Podług nadziei. Odczyty, szkice, studia. Wybrał, opracował i wstępem opatrzył S. Cichowicz, Warszawa, s. 31–50.pl
dc.description.referencesSierotwiński S., 1986, Sonety wieńcowe, [w:] tenże, 1986, Słownik terminów literackich. Teoria i nauki pomocnicze literatury, Wrocław, s. 236.pl
dc.description.referencesSkwarczyńska S., 1954, Wstęp do nauki o literaturze. T. I, Warszawa.pl
dc.description.referencesSławiński J. (red.), 2000, Słownik terminów literackich, Wrocław, s. 517–518.pl
dc.description.referencesStawarz B., 1995, Liryka Aleksandra Puszkina (Systematyka i ewolucja gatunków), Kraków.pl
dc.description.referencesStawarz B., 1999, Rosyjska poezja antologiczna XIX wieku, Kraków.pl
dc.description.referencesTodorov T., 1979, O pochodzeniu gatunków, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 307–321.pl
dc.description.referencesWantuch W., 1985, O poetyce cyklu lirycznego, [w:] Balcerzan E., Wysłouch S. (red.), 1985, Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, Warszawa, s. 42–62.pl
dc.description.referencesWantuch W., 2001, Cykl liryczny – tomik – seria poetycka. Z dziejów „gatunku” literackiego i wydawniczego, [w:] Jakowska K., Olech B., Sokołowska K. (red.), 2001, Cykl literacki w Polsce, Białystok, s. 573–582.pl
dc.description.referencesWróblewski J., 1998, Север и Юг в русской лирике первой половины XIX века, [w:] Lejczyk W. (red.), 1998, Wschód–Zachód. Słowianie i Niemcy. Kultura, język, dydaktyka, Słupsk, s. 104–110.pl
dc.description.referencesZawodniak M., 2001, Cykle w poezji Stanisława Barańczaka, [w:] Jakowska K., Olech B., Sokołowska K. (red.), 2001, Cykl literacki w Polsce, Białystok, s. 649–656.pl
dc.description.referencesBeloševskaâ L.N., Nečaev V.P.,2006, Hristina Pavlovna Krotkova, [w:] Beloševskaâ L.N. (red.), 2006, «Skit». Praga 1922–1940: Antologiâ. Biografii. Dokumenty, Moskva, s. 206–209. [Белошевская Л.Н., Нечаев В.П., 2006, Христина Павловна Кроткова, [w:] Белошевская Л.Н. (ред.), 2006, «Скит». Прага 1922–1940: Антология. Биографии. Документы, Москва, s. 206–209.]pl
dc.description.referencesGasparov M.L., 1993, Venoksonetov, [w:] tot že, 1993, Russkie stihi 1890-h–1925-go godov v kommentariâh, Moskva, s. 217–219. [Гаспаров М.Л., 1993, Веноксонетов, [w:] тот же, 1993, Русские стихи 1890-х–1925-го годов в комментариях, Москва, s. 217–219.]pl
dc.description.referencesGasparov M.L., 2003, Sonet,[w:] Nikolûkin A. (red.), 2003, Literaturnaâ ènciklopediâ terminov i ponâtij, Moskva, s. 1008. [Гаспаров М.Л., 2003, Сонет, [w:] Николюкин А. (ред.), 2003, Литературная энциклопедия терминов и понятий, Москва, s. 1008.]pl
dc.description.referencesDarvin M.N., Tûpa V.I.,2001, Ciklizaciâ literaturnyh proizvedenij: k probleme ponimaniâ [w:] te že, 2001, Ciklizaciâ v tvorčestve Puškina. Opyt izučeniâ poètiki konvergentnogo soznaniâ, Novosibirsk, s. 14–5. [Дарвин М.Н., Тюпа В.И., 2001, Циклизация литературных произведений: к проблеме понимания, [w:] те же, 2001, Циклизация в творчестве Пушкина. Опыт изучения поэтики конвергентного сознания, Новосибирск, s. 14–58.]pl
dc.description.referencesŽidihanova K.A., 2016, Modifikaciâ klassičeskogo sonetav lirike K.M. Fofanova, „Učenye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta”, № 2 (71), s. 113–116. [Жидиханова К.А., 2016,Модификация классического сонета в лирике К.М. Фофанова, „Ученые записки Орловского государственного университета”, № 2 (71), s. 113–116.]pl
dc.description.referencesKovalev P.A., 2008, Russkijsonet i novaâ poètičeskaâ tradiciâ, „Vestnik VGU. Seriâ: Filologiâ, Žurnalistika”, № 2, s. 42–48. [Ковалев П.А., 2008, Русский сонет и новая поэтическая традиция, „Вестник ВГУ. Серия: Филология, Журналистика”, № 2, s. 42–48.]pl
dc.description.referencesKrejd V. (red.), 1999, Slovarʹ poètov Pusskogo Zarubežʹâ, Sankt-Peterburg. [Крейд В. (ред.), 1999, Словарь поэтов Пусского Зарубежья, Санкт-Петербург.]pl
dc.description.referencesKrotkova H.P., 2005, Italʹânskie sonety, [w:] Malevič O.M. (red.), 2005, Poèty pražskogo «Skita». Stihotvornye proizvedeniâ, Sankt-Peterburg, s. 192–198. [Кроткова Х.П., 2005, Итальянские сонеты, [w:] Малевич О.М. (ред.), 2005, Поэты пражского «Скита». Стихотворные произведения, Санкт-Петербург, s. 192–198.]pl
dc.description.referencesKrotkova H.P., 2007,Iz pražskogo dnevnika Hristiny Krotkovoj (1922–1929), [w:] Malevič O.M. (red.), 2007, Poèty pražskogo «Skita». Proza. Dnevniki. Pisʹma. Vospominaniâ, Sankt-Peterburg, s. 473–498. [Кроткова Х.П., 2007, Из пражского дневника Христины Кротковой (1922–1929), [w:] Малевич О.М. (ред.), 2007, Поэты пражского «Скита». Проза. Дневники. Письма. Воспоминания, Санкт-Петербург, s. 473–498.]pl
dc.description.referencesLožkova A.V., 2012, Sonet kak liričeskij žanr, „Uralʹskij filologičeskijvestnik. Russkaâ klassika: dinamika hudožestvennyh sistem”, № 6,s. 5–18. [Ложкова А.В., 2012, Сонет как лирический жанр, „Уральский филологический вестник. Русская классика: динамика художественных систем”, № 6, s. 5–18.]pl
dc.description.referencesLotman M.Û., 1993, Innokentij Annenskij – razrušitelʹ soneta, [w:] [w:] Pszczołowska L., Urbańska D. (red.), 1993, Słowiańska metryka porównawcza V. Sonet, Warszawa, s. 123–131. [Лотман М.Ю., 1993, Иннокентий Анненский – разрушитель сонета, [w:] Pszczołowska L., Urbańska D. (red.), 1993, Słowiańska metryka porównawcza V. Sonet, Warszawa, s. 123–131.]pl
dc.description.referencesMalevič O.M., 2005, Hristina Pavlovna Krotkova, [w:] tot že (red.), 2005, Poèty pražskogo «Skita» Stihotvornye proizvedeniâ, Sankt-Peterburg, s. 510–511. [Малевич О.М., 2005, Христина Павловна Кроткова, [w:] тот же (ред.), 2005, Поэты пражского «Скита». Стихотворные произведения, Санкт-Петербург, s. 510–511.]pl
dc.description.referencesMendis N.E., Veneciâ v russkoj literature [online], https://royallib.com/book/mednis_nina/venetsiya_v_russkoy_literature.html [30.12.2017]. [Мендис Н.Е., Венеция в русской литературе, [online], https://royallib.com/book/mednis_nina/venetsiya_v_russkoy_literature.html[30.12.2017].pl
dc.description.referencesNečaev V., 1997, Sudʹba i žiznʹ Hristiny Krotkovoj, „Rossica” nr 1, s. 83–95. [Нечаев В., 1997, Судьба и жизнь Христины Кротковой, „Rossica”, nr 1, s. 83–95.]pl
dc.description.referencesRomanov B., 1983, Russkij sonet, [w:] tot že (red.), 1983, Russkij sonet: Sonety russkih poètov XVIII načala XX, Moskva, s. 3–24. [Романов Б., 1983, Русский сонет, [w:] тот же (ред.), 1983, Русский сонет: Сонеты русских поэтов XVIII – начала ХХ, Москва, s. 3–24.]pl
dc.description.referencesToporov V., Iz istorii soneta v russkoj poèzii XVIII veka. Sonety èksperimenty. Slučaj «dvuedinogo» soneta [online], http://hup.sub.unihamburg.de/volltexte/2008/72/chapter/HamburgUP_Analysieren Toporov.pdf, s. 151–165 [05.11.2017]. [Топоров В., Из истории сонета в русской поэзии XVIII века. Сонеты эксперименты. Случай «двуединого» сонета, [online], http://hup.sub.unihamburg.de/volltexte/2008/72/chapter/HamburgUP_Analysieren Toporov.pdf, s. 151–165, [05.11.2017].pl
dc.description.referencesFedotov O.I., 2011, Sonet, Moskva. [Федотов О.И., 2011, Сонет, Москва.]pl
dc.description.referencesFlorenskij P., Stolp i utverždenie istiny [online], http://www.odinblago.ru/stolp_i_utverzhdenie/ [07.12.2017]. [Флоренский П., Столп и утверждение истины, [online], http://www.odinblago.ru/stolp_i_utverzhdenie/ [07.12.2017].pl
dc.description.referencesŠiškin A., 1999, Vâč. Ivanov i sonet serebrânogo veka, „ Europa Orientalis”, nr 18/2, s. 221–270. [Шишкин А., 1999, Вяч. Иванов и сонет серебряного века, „Europa Orientalis”, nr 18/2, s. 221–270.]pl
dc.description.volume19-
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage150pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0002-0676-519X-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Wschodniosłowiańskie, 2019, tom 19

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_19_2019_A_Lis-Czapiga_Sonety_wloskie_Christiny_Krotkowej.pdf279,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)