Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9010
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Młynarczuk-Sokołowska, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-16T06:29:46Z | - |
dc.date.available | 2020-04-16T06:29:46Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Polish Journal of Educational Studies Vol. 72, Issue 1, 2019, s. 45-63 | pl |
dc.identifier.issn | 2657-3528 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9010 | - |
dc.description.abstract | The purpose of the article is to show the importance of developing intercultural communication competences in the use of the language of the host society among students with refugee backgrounds. The article begins with the presentation of the fundamental role of language. This research paper aims to analyse the relationship between culture and communication. The problems being presented revolve around the nature of the acculturation process and signal the connection between its successful course and the development of intercultural communication competences. The considerations undertaken in the text are illustrated by fragments of narrative from students with refugee migration experiences (from Chechnya and Ukraine) in the context of learning Polish in school education. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Sciendo | pl |
dc.subject | intercultural communicational competence | pl |
dc.subject | acculturation | pl |
dc.subject | integration | pl |
dc.subject | education | pl |
dc.subject | students with refugee background | pl |
dc.title | Language Taught to Students with Refugee Background Integration. The Context and the Importance of Developing Intercultural Communication Competence in School Education | pl |
dc.type | Preprint | pl |
dc.description.Email | a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Faculty of Education, University of Bialystok, Poland | pl |
dc.description.references | Acton, W.R., Walker de Felix, J. (1986). Acculturation and mind William R. Acton and Judith Walker de Felix. In J.M. Valdes (Ed.), Culture bound: bridging the cultural gap in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.description.references | Aleksandrowicz-Pędich, L. (2005). Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku. | pl |
dc.description.references | Bandura, E. (2007). Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wyd. Tertium. | pl |
dc.description.references | Barzykowski, K., Grzymała-Moszczyńska, H., Dzida, D. et. al. (2013). One są wśród nas. Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Berry, J.W. (1998). Acculturation and health. In W.S.S. Kazarian & D.R. Evans (Eds.), Cultura clinical psychology. Theory research and practice. New York: Oxford University Press. | pl |
dc.description.references | Berry, J.W. (2003). Conceptual approaches to acculturation. In K.W. Chun, P.M. Organista, & G. Marin (Eds.). Acculturation. Advances in theory, measurement, and applied research. Washington: APA. | pl |
dc.description.references | Berry, J.W. (2006). Contexts of acculturation. In D.L. Sam & J.W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambrige. Cambrige University Press. | pl |
dc.description.references | Gębal, P.E. (2010). Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Gębal, P.E. (2017). The Teacher and teaching Polish as a Second Language in the Contemporary Educational Reality. Culture. Society. Education, 1(11). | pl |
dc.description.references | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (2011). Strasburg: Cambridge University Press. https://rm.coe.int/1680459f97 (accessing: 10.11.2019). | pl |
dc.description.references | Grove, T.G. (2019). Niewerbalne elementy interakcji. In J. Steward (Ed.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Gudykunst, W.B. & Kim, Y.Y. (2019). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. In J. Steward (Ed.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Hall, E.T. (1987). Bezgłośny język. Trans. E. Zimand, A. Skarbińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Hall, E.T. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. | pl |
dc.description.references | Hofstede, G., Hofstede, G.J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the mind. Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. New York: McGrawHill. | pl |
dc.description.references | Hovil, L. (2016). Refugees, Conflict and the Search for Belonging. London: Palgrave Macmillan. | pl |
dc.description.references | Informacja Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o stosowaniu w roku 2011 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2003 r. nr 128, poz z późn. zm.) w zakresie realizacji zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z Konwencji Genewskiej dotyczącej statusu uchodźców oraz Protokołu Nowojorskiego dotyczącego statusu uchodźcy. | pl |
dc.description.references | Kiklewicz, A. (2010). Tęcza nad potokiem… Kategorie lingwistyki komunikacyjnej, socjolingwistyki i hermeneutyki lingwistycznej w ujęciu systemowym. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem. | pl |
dc.description.references | Maćkiewicz, J. (1999). Kategoryzacja a językowy obraz świata. In J. Bartmiński (Ed.), Językowy obraz świata. Lublin: Wyd. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.description.references | Mańczyk, A. (1982). Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera. Zielona Góra: Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna. | pl |
dc.description.references | Magala, S. (2011). Kompetencje międzykulturowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska, A. (2017). Education of Foreign Children in Poland. Methodical Contexts. Culture and Education, 7, 168–181. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska, A. (2015). Od Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie polskich organizacji pozarządowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska, A. & Szostak-Król, K. (2016). Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego. Białystok: Fundacja Dialog. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska, A. & Szostak-Król, K. (2019). Różnorodność i inkluzja w edukacji – wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. In I. Chrzanowska & G. Szumski (Eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. | pl |
dc.description.references | Polok, K. (2006). Glottodydaktyczne elementy akulturacji. Od teorii do praktyki. Katowice: Oficyna Wydawnicza GWSH w Katowicach. | pl |
dc.description.references | Stewart, J. & Logan, C. (2019). Komunikowanie się werbalne. In J. Steward (Ed.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Szopski, M. (2015). Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Vickers, M., McCarthy, F., & Zammit K. (2017). Peer mentoring and intercultural understanding: Support for refugee-background and immigrant students beginning university study. International Journal of Intercultural Relations, 60, 198–209. | pl |
dc.description.references | Whorf, B.L. (2011). Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf. Martino Fine Books. | pl |
dc.description.references | Wysocka, E. (2003). Acculturation. In T. Pilch (Ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. I, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Zawadzka, E. (2000). Glottodydaktyczne aspekty interkulturowości. In Z. Kielar, T.P. Lukszyn, & T. Namowicz (Eds.), Problemy komunikacji międzykulturowej: lingwistyka – translaktyka – glottodydaktyka. Warszawa: Wyd. Graf-Punkt. | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku, Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248). | pl |
dc.description.references | Konwencja dotycząca statusu uchodźców sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 119, poz. 515 i 517). | pl |
dc.description.references | Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r., poz. 1655). | pl |
dc.description.references | Ustawa o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz.U. z 2003 r. nr 128, poz. 1176 z późn. zm.). | pl |
dc.description.references | Contents of narrative interviews conducted in 2019 as a part of the study Przestrzeń szkoły w percepcji uczniów z doświadczeniem migracji uchodźczej [Space of School in the Perception of Students with Refugee Background] among students at the age of 10-16. Research implementer: Anna Młynarczuk-Sokołowska. | pl |
dc.description.references | Contents of free-form interviews conducted in 2017 as a part of the study Doświadczenia cudzoziemców dotyczące akulturacji w Polsce [Experiences of Foreigners connected with Acculturation in Poland]. Research implementer: Anna Młynarczuk-Sokołowska. | pl |
dc.description.references | Contents of casual interviews conducted in 2014 as a part of the study Formy i metody uczenia się języka polskiego dzieci cudzoziemskich [Forms and Methods of Learning Polish by Foreign Children] among foreign students at the age of 7–12. Research implementers: Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katarzyna Szostak-Król. | pl |
dc.description.references | Contents of casual interviews conducted in 2014 as a part of the study Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w nauczaniu języka obcego dzieci w wieku 7–12 lat [Intercultural Communication Competence in Teaching a Foreign Language to Children aged 7–12] among teachers of Polish as a foreign language in primary schools. Research implementers: Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katarzyna Szostak-Król. | pl |
dc.description.volume | 72 | - |
dc.description.firstpage | 45 | pl |
dc.description.lastpage | 63 | pl |
dc.identifier.citation2 | Polish Journal of Educational Studies | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3355-0098 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Mlynarczuk-Sokolowska_Language_Taught_to_Students.pdf | 405,04 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)