REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8881
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFeldman-Kołodziejuk, Ewelina-
dc.date.accessioned2020-03-09T07:19:39Z-
dc.date.available2020-03-09T07:19:39Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationCreatio Fantastica nr 2 (59) 2018, ss. 95-107pl
dc.identifier.issn2300-2514-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8881-
dc.description.abstractThe article presents the results of a comparative analysis of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale and essays written by Herta Müller, the most famous Romanian dissident and the recipient of the 2009 Noble Prize in literature. The point of departure for the analysis is the reference to the Romanian regime of Ceaușescu contained in the Historical Notes on The Handmaid’s Tale, which constitute an integral part of Atwood’s novel. Juxtaposing the aforementioned novel with Herta Müller’s essays, the article reveals conspicuous parallels between the actual experience of living under a regime, omnipresent in the texts of the Romanian-born German author, and the dystopian narrative of Offred, the protagonist of The Handmaid’s Tale. The article examines the texts through the lens of the poetics of experience, that is, it treats them as a record of an individual experience which has the power to influence the reader through emphatic involvement.pl
dc.description.abstractNiniejszy artykuł prezentuje wyniki analizy porównawczej Opowieści podręcznej Margaret Atwood i twórczości eseistycznej Herty Müller, najbardziej znanej rumuńskiej opozycjonistki i laureatki Literackiej Nagrody Nobla z 2009 roku. Punktem wyjścia analizy jest bezpośrednie odniesienie do rumuńskiego reżimu Ceaușescu zawarte w Komentarzu historycznym do Opowieści podręcznej, który stanowi integralną część powieści Atwood. Zestawiając ze sobą wcześniej wspomnianą powieść z esejami Herty Müller, niniejszy tekst ukazuje punkty zbieżne między realnym doświadczeniem życia w reżimie, wszechobecnego w tekstach niemieckiej autorki, a dystopijną narracją Fredy, głównej bohaterki Opowieści podręcznej. Artykuł poddaje analizie trzy zbiory esejów rumuńsko-niemieckiej autorki, a za ramę teoretyczną przyjmuje proponowaną przez Ryszarda Nycza poetykę doświadczenia. Postuluje zatem by spojrzeć na analizowane teksty jako zapis jednostkowego doświadczenia, który poprzez bardzo konkretną, a co za tym idzie, przekonującą narrację przybliża czytelników do zrozumienia drugiego człowieka.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherOśrodek Badawczy Facta Fictapl
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectdyktaturapl
dc.subjectreżympl
dc.subjectdystopiapl
dc.subjectpoetyka doświadczeniapl
dc.subjectświadectwopl
dc.subjecthomo empathicuspl
dc.subjectMargaret Atwoodpl
dc.subjectHerta Müllerpl
dc.subjectOpowieść podręcznejpl
dc.subjectdictatorshippl
dc.subjectregimepl
dc.subjectpoetics of experiencepl
dc.subjecttestimonypl
dc.subjectThe Handmaid's Talepl
dc.titleDyktatura oczami kobiet – analiza porównawcza Opowieści podręcznej Margaret Atwood i twórczości eseistycznej Herty Müllerpl
dc.title.alternativeThe Regime through the Eyes of Women. A Comparative Analysis of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale and the Essays by Herta Müllerpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.3311754-
dc.description.Emaile.feldman@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteEwelina Feldman-Kołodziejuk jest doktorantką na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku w zakresie literaturoznawstwa. Pracuje w Zakładzie Kultur i Literatur Anglojęzycznych w Instytucie Neofilologii na Uniwersytecie w Białymstoku. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Kanadyjskich, miłośniczka twórczości Margaret Atwood. Jej zainteresowania badawcze oscylują wokół literatury północnoamerykańskiej, feminizmu, macierzyństwa, science fiction oraz geopoetyki.pl
dc.description.referencesAtwood Margaret, Opowieść podręcznej, przekł. Zofia Uhrynowska-Hanasz, Kraków: Znak 2006.pl
dc.description.referencesBeaumont Peter, Amanda Holpuch, How The Handmaid’s Tale dressed protests across the world, „The Guardian”, 3 sierpnia 2018, online: https://www.theguardian.com/world/2018/aug/03/how-the-handmaids-tale-dressed-protests-across-the-world [dostęp: 15.07.2019].pl
dc.description.referencesDomagalska Paulina, Donald Trump w Polsce: podręczne przeciw prezydentowi seksiście. Od sufrażystek po Riot Grrrl, czyli jak Amerykanki walczyły na ulicach o swoje prawa, „Gazeta Wyborcza”, 8 czerwca 2017, online: http://wyborcza.pl/7,75410,22057140,donald-trump-w-polsce-podreczne-przeciw-prezydentowi-seksiscie.html [dostęp: 15.07.2019].pl
dc.description.referencesMüller Herta, Głód i jedwab. Eseje, przekł. Katarzyna Leszczyńska, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2008.pl
dc.description.referencesMüller Herta, Król kłania się i zabija, przekł. Katarzyna Leszczyńska, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2009.pl
dc.description.referencesMüller Herta, Nadal ten sam śnieg i nadal ten sam wujek, przekł. Katarzyna Leszczyńska, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne 2014.pl
dc.description.referencesHerta Müller, Rumunia to nie był kraj dla kobiet, rozm. przepr. Katarzyna Bielas, „Duży Format” 2017.pl
dc.description.referencesAnna Łebkowska, Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, Kraków: Universitas 2008.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard, Od teorii nowoczesnej do poetyki doświadczenia, w: Kulturowa teoria literatury 2, red. Teresa Walas i Ryszard Nycz, Kraków: Universitas 2012.pl
dc.description.referencesSygit-Kowalkowska Ewa, Klaudia Boniecka, Społeczne korzyści z bycia homo empathicus: koncepcje i przegląd wyników badań, „Społeczeństwo i Rodzina” 2015, nr 44, ss. 79–94.pl
dc.description.referencesTozzi Verónica, Przywileje świadectwa. Historia, pamięć i literatura w sporach o konstruowanie nieodległej przeszłości, „Teksty Drugie” 2010, nr 6, ss. 11–28.pl
dc.description.referencesWhite Hayden, Przeszłość praktyczna, przekł. Anna Czarnacka, Kraków: Universitas 2014.pl
dc.description.number2 (59)-
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage107pl
dc.identifier.citation2Creatio Fantasticapl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Feldman-Kolodziejuk_Dyktatura_oczami_kobiet.pdf159,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons