Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8681
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Młynarczuk-Sokołowska, Anna | - |
dc.contributor.author | Niziołek, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-03T08:40:30Z | - |
dc.date.available | 2020-01-03T08:40:30Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | Patriotyzm i nacjonalizm: ku jakiej tożsamości kulturowej?, red. nauk. Jerzy Nikitorowicz, s. 274-293 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7850-173-2 | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-7850-177-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8681 | - |
dc.description | Rozdział został przygotowany w ramach projektów badawczych „Sztuka społeczna w Polsce. Badanie jakościowe” realizowanego w związku z pracą doktorską „Sztuka społeczna. Obywatelski wymiar działań społeczno-artystycznych” oraz „Międzykulturowa edukacja nieformalna w Polsce na przykładzie działalności organizacji pozarządowych” prowadzonego w ramach pracy nad rozprawą doktorską pod tym samym tytułem. Wymienione projekty zostały sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki (umowy nr 4800/B/H03/2011/40 i 4193/B/H03/2011/40). Katarzyna Niziołek jest ponadto stypendystką Podlaskiego Funduszu Stypendialnego. | pl |
dc.description.abstract | Wychodząc od literackiej metafory Claudio Magriso tożsamości jako matrioszki, autorki artykułu analizują rolę projektów społeczno-artystycznych i edukacyjnych w procesie kształtowania tożsamości międzykulturowej (w rozumieniu Jerzego Nikitorowicza). Współczesny świat stwarza nowe sytuacje i konteksty spotkania międzykulturowego związane z procesami migracji międzynarodowej i rosnącym znaczeniem mobilności jako determinanty stylu życia w późnej nowoczesności. Zjawiska te prowadzą do uniwersalizacji takich kategorii, jak: obcość czy pogranicze i zmuszają do redefinicji takich pojęć, jak: naród, patriotyzm, nacjonalizm. Coraz bardziej uwidacznia się warstwowa struktura społecznej tożsamości jednostki, w której wyróżnić możemy, poza tradycyjnym odniesieniem do narodu, również korelaty subnarodowe i ponadnarodwe. Koncepcja tożsamości międzykulturowej mieści się w paradygmacie „zakorzeniania” w różnych typach społeczności, przy czym „zakorzenienie” to może być płaszczyzną projektujących działań społeczno-artystycznych i edukacyjnych. Alternatywna perspektywa wiąże się z pojęciem tożsamości transnarodowej, a więc tożsamości człowieka „wykorzenionego”. Bez względu na przyjętą optykę (tożsamość międzykulturowa versus transnarodowa), najważniejszym wyzwaniem współczesności jest kształtowanie nowych, otwartych, dyskursywnych i refleksyjnych tożsamości, adekwatnych do zmiennych kontekstów kulturowych, pomiędzy którymi porusza się współczesny człowiek (np. lokalny, regionalny, narodowy, europejski, globalny). Tak rozumiana tożsamość przypomina matrioszkę – jedna jej warstwa zawiera się w drugiej. Projekty społeczno-artystyczne i edukacyjne przedstawione w artykule stanowią ważne narzędzie negocjacji pomiędzy poszczególnymi warstwami tożsamości. W wymiarze praktycznym działania tego rodzaju przyczyniają się między innymi do rozwijania wrażliwości na odmienność i otwartości na różnice kulturowe (także te warunkowane społecznie, pozaetnicznie) oraz do kształtowania kompetencji międzykulturowych (w szczególności komunikacyjnych). Znajdują w nich odzwierciedlenie i potencjalne rozwiązanie palące problemy współczesności. Wartością dodaną zawartej w artykule analizy jest połączenie podejścia pedagogicznego i socjologicznego, których reprezentantkami są autorki. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Oficyna Wydawnicza Impuls | pl |
dc.relation.ispartofseries | Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki; | - |
dc.subject | tożsamość | pl |
dc.subject | tożsamość międzykulturowa | pl |
dc.subject | wielokulturowość | pl |
dc.subject | działania edukacyjne i społeczne | pl |
dc.title | „Tożsamość to matrioszka” . Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowej | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | Anna Młynarczuk-Sokołowska: a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Anna Młynarczuk-Sokołowska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji | pl |
dc.description.Affiliation | Katarzyna Niziołek - Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Socjologii | pl |
dc.description.firstpage | 274 | pl |
dc.description.lastpage | 293 | pl |
dc.identifier.citation2 | „Tożsamość to matrioszka” . Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowej | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) Książki/Rozdziały (WSoc) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Tożsamość to matrioszka.pdf | 377,58 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)