REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8681
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.contributor.authorNiziołek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2020-01-03T08:40:30Z-
dc.date.available2020-01-03T08:40:30Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationPatriotyzm i nacjonalizm: ku jakiej tożsamości kulturowej?, red. nauk. Jerzy Nikitorowicz, s. 274-293pl
dc.identifier.isbn978-83-7850-173-2-
dc.identifier.isbn978-83-7850-177-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8681-
dc.descriptionRozdział został przygotowany w ramach projektów badawczych „Sztuka społeczna w Polsce. Badanie jakościowe” realizowanego w związku z pracą doktorską „Sztuka społeczna. Obywatelski wymiar działań społeczno-artystycznych” oraz „Międzykulturowa edukacja nieformalna w Polsce na przykładzie działalności organizacji pozarządowych” prowadzonego w ramach pracy nad rozprawą doktorską pod tym samym tytułem. Wymienione projekty zostały sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki (umowy nr 4800/B/H03/2011/40 i 4193/B/H03/2011/40). Katarzyna Niziołek jest ponadto stypendystką Podlaskiego Funduszu Stypendialnego.pl
dc.description.abstractWychodząc od literackiej metafory Claudio Magriso tożsamości jako matrioszki, autorki artykułu analizują rolę projektów społeczno-artystycznych i edukacyjnych w procesie kształtowania tożsamości międzykulturowej (w rozumieniu Jerzego Nikitorowicza). Współczesny świat stwarza nowe sytuacje i konteksty spotkania międzykulturowego związane z procesami migracji międzynarodowej i rosnącym znaczeniem mobilności jako determinanty stylu życia w późnej nowoczesności. Zjawiska te prowadzą do uniwersalizacji takich kategorii, jak: obcość czy pogranicze i zmuszają do redefinicji takich pojęć, jak: naród, patriotyzm, nacjonalizm. Coraz bardziej uwidacznia się warstwowa struktura społecznej tożsamości jednostki, w której wyróżnić możemy, poza tradycyjnym odniesieniem do narodu, również korelaty subnarodowe i ponadnarodwe. Koncepcja tożsamości międzykulturowej mieści się w paradygmacie „zakorzeniania” w różnych typach społeczności, przy czym „zakorzenienie” to może być płaszczyzną projektujących działań społeczno-artystycznych i edukacyjnych. Alternatywna perspektywa wiąże się z pojęciem tożsamości transnarodowej, a więc tożsamości człowieka „wykorzenionego”. Bez względu na przyjętą optykę (tożsamość międzykulturowa versus transnarodowa), najważniejszym wyzwaniem współczesności jest kształtowanie nowych, otwartych, dyskursywnych i refleksyjnych tożsamości, adekwatnych do zmiennych kontekstów kulturowych, pomiędzy którymi porusza się współczesny człowiek (np. lokalny, regionalny, narodowy, europejski, globalny). Tak rozumiana tożsamość przypomina matrioszkę – jedna jej warstwa zawiera się w drugiej. Projekty społeczno-artystyczne i edukacyjne przedstawione w artykule stanowią ważne narzędzie negocjacji pomiędzy poszczególnymi warstwami tożsamości. W wymiarze praktycznym działania tego rodzaju przyczyniają się między innymi do rozwijania wrażliwości na odmienność i otwartości na różnice kulturowe (także te warunkowane społecznie, pozaetnicznie) oraz do kształtowania kompetencji międzykulturowych (w szczególności komunikacyjnych). Znajdują w nich odzwierciedlenie i potencjalne rozwiązanie palące problemy współczesności. Wartością dodaną zawartej w artykule analizy jest połączenie podejścia pedagogicznego i socjologicznego, których reprezentantkami są autorki.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherOficyna Wydawnicza Impulspl
dc.relation.ispartofseriesPalące Problemy Edukacji i Pedagogiki;-
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjecttożsamość międzykulturowapl
dc.subjectwielokulturowośćpl
dc.subjectdziałania edukacyjne i społecznepl
dc.title„Tożsamość to matrioszka” . Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowejpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.EmailAnna Młynarczuk-Sokołowska: a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationAnna Młynarczuk-Sokołowska - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacjipl
dc.description.AffiliationKatarzyna Niziołek - Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Socjologiipl
dc.description.firstpage274pl
dc.description.lastpage293pl
dc.identifier.citation2„Tożsamość to matrioszka” . Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowejpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)
Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Tożsamość to matrioszka.pdf377,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)