REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8664
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCzermińska, Małgorzata-
dc.date.accessioned2019-12-30T09:57:19Z-
dc.date.available2019-12-30T09:57:19Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 13, 2018, s. 23-36pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8664-
dc.description.abstractThe article seeks to address the question of functionality of poetics in understanding the organization of cultural space such as a museum or art gallery. The author asserts that reading museum space can correspond with reading a continuous narrative which includes all art collection, or that it can be read as anthology of individual and varied pieces of art. The comprehension of a museum should also involve the understanding of its contextual elements such as the symbolism of its architectural design or location. The author analyzes two situations: when the building is designed to function as a museum and when the museum building has been adapted for this purpose. This latter function may pose a challenge as in this case its past will remain present and will interfere with the new narrative.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmuseum spacepl
dc.subjectcontinuous narrativepl
dc.subjectanthologypl
dc.subjectcollectionpl
dc.subjectarchitectural symbolismpl
dc.titleKategorie poetyki w czytaniu przestrzeni muzealnychpl
dc.title.alternativeCategories of Poetics in Reading Museum Spacepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2018.13.02-
dc.description.Emailmalgorzata.czerminska@ug.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMałgorzata Czermińska, prof. zw., absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, od magisterium do emerytury pracowała na Uniwersytecie Gdańskim. Wykładała literaturę polską za granicą (University of Michigan w USA, University of Cambridge w Wielkiej Brytanii, Uniwersytet Grodzieński na Białorusi). Zajmuje się teorią powieści i prozy niefikcjonalnej, literaturą polską XX wieku, związkami literatury i sztuk wizualnych. Nowsze publikacje: Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry (2005); The Autobiographical Triangle: Witness, Confession, Challenge, (tłumaczyła Jean Ward, Berlin 2019, nowa, zmieniona wersja książki Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000). Redakcja i wstęp do zbioru przekładów: Autobiografia (2009).pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesCerteau de Michel (2008), Wynaleźć codzienność: Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesFilostrat Starszy (2004), Obrazy, przełożył, wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył R. Popowski, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesHoffman Eva (1995), Zagubione w przekładzie, przeł. M. Ronikier, Londyn: Aneks.pl
dc.description.referencesPomian Krzysztof (2012), Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja XVI – XVII wiek, przeł. A. Pieńkos, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesPopowski Remigiusz (2004), Starożytny przewodnik po neapolitańskiej pinakotece, w: Filostrat Starszy, Obrazy, przełożył, wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył R. Popowski, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.pl
dc.description.referencesStoichita Victor (2011), Ustanowienie obrazu. Malarstwo u progu ery nowoczesnej, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.number13-
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage36pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-8951-0426-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2018, nr 13

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_13_2018_M_Czerminska_Kategorie_poetyki.pdf159,96 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)