REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8380
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPróchnicki, Włodzimierz-
dc.date.accessioned2019-10-04T11:58:58Z-
dc.date.available2019-10-04T11:58:58Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationJulian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 285-312pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-47-02-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8380-
dc.description.abstractOd juweniliów po lata trzydzieste w poezji Tuwima obecny jest motyw śmierci. Ma on charakter częściowo ekspresjonistyczny, częściowo naturalistyczny, niekiedy przybiera formę groteskową. Fantomy, sztuczne postaci o zautomatyzowanych ruchach i rekwizyty kojarzone z kabaretem (niekiedy wywodzone z imaginarium fantastyki romantycznej) funkcjonują w tych wierszach obok utworów, których wymowa polityczna wpisana jest w obraz funeralny (Pogrzeb prezydenta Narutowicza). Przerażenie śmiercią, jej grozą i „nieludzkością” dostrzegają w Tuwimowskich tekstach Kazimierz Wyka (w eseju Piosenka umarłego, odwołującym się do starych i ludowych motywów kulturowych i literackich) i Piotr Matywiecki. Wyka rozważa przy tym egzystencjalny, filozoficzny wymiar śmierci, lęku i niechęci wobec nie dających się ominąć absurdalności tego, czym staje się śmierć. Zbliża to poezję Tuwima do metafizyki pisarstwa Leśmiana. Podczas II wojny światowej pojawia się tematyka Holokaustu, której osobiści przeżywany tragizm wyraża zwłaszcza wiersz Matka, sygnujący figurę Zagłady, łączący się poczuciem bezradności i winy. Przy trwałości pewnych modeli artystycznych u Tuwima figury śmierci, pogrzebu, martwoty, manekinów, martwych lalek sygnalizują nie tylko kwestię egzystencjalną, ale (zwłaszcza w krótkim okresie po II wojnie) problematykę społeczną i polityczną, a zarazem nieprzemijający indywidualny lęk.pl
dc.description.abstractSince the early poetic attempts to the poetry written in the ninety thirties death is a present motive in Tuwim’s works. This motive is partly expressionist partly naturalistic and sometimes becomes a grotesque. Phantoms, artificial characters with automated movements and stage props associated with cabaret (sometimes taken from imaginary romantic fantastic) function in these poems next to the works where political outcome is present in the funeral picture (Pogrzeb prezydenta Narutowicza [The Funeral of President Narutowicz]). Kazimierz Wyka (in the essay Piosenka umarłego [Dead man’s song] on old and folk cultural and literary motives ) and Piotr Matywiecki both notice the fear of death, its terror and ‘inhumanity’ in Tuwim’s works. Wyka reflects existential and philosophical dimension of death fear and aversion towards the cannot be ommited absurd of what becomes death. This brings Tuwim’s poetry closer to the metaphysics of Leśmian’s writing. During the second world war the theme of Holocaust appears which is personally and tragically experienced especially in the poem Matka [Mother] showing the figure of Szoah and at the same time the feeling of helplessness and guilt. Some of the Tuwim’s artistic models are durable such as the figure of death funeral, lifelessness, mannequins and dead dolls and they are not only existential problems but also (especially in the short period after the second world war) the problems of society and politics and never ending individual’s fear.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 3-
dc.subjectJulian Tuwimpl
dc.subjectPoezja polska XX wiekupl
dc.subjectMotyw śmierci w literaturze polskiejpl
dc.subjectdeathpl
dc.subjectHolocaustpl
dc.subjectearly poetic attemptspl
dc.subjectfearpl
dc.subjectmannequinpl
dc.subjectdollpl
dc.titleTuwim i śmierćpl
dc.title.alternativeTuwim and deathpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteWłodzimierz Próchnicki ‒ dr hab. prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego zatrudniony w Katedrze teorii Literatury na Wydziale Polonistyki. Zainteresowania badawcze: romantyzm polski i europejski, literatura Młodej Polski i dwudziestego wieku. Ostatnio opublikował teksty o twórczości Emila Zegadłowicza i Stanisława Vincenza.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesTuwim J., Do Jerzego Borejszy, w: J. Tuwim – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Hołdy, w: J. Tuwim – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Matka, w: J. Tuwim – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Pogrzeb prezydenta Narutowicza, w: J. Tuwim – Wiersze, oprac. A. Kowalczy-kowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J. Pogrzeb Słowackiego, w: J. Tuwim – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Strzyżenie, w: J. Tuwim, – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Śmierć, w: J. Tuwim, – Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. 2, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTuwim J., Mój pogrzeb, w: J. Tuwim – Juwenilia, oprac. T. Januszewski i A. Bałakier, t. 2, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesBaudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, przeł. S. Królak, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesCamus A., Notatniki, zeszyt IV, w: A. Camus – Eseje, przeł. J. Guze, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesCelan P., Fuga śmierci, przeł. S.J. Lec, w: Paul Celan – Utwory wybrane, oprac. R. Krynicki, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesEisner L.H., Ekran demoniczny, przeł. i wst. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.pl
dc.description.referencesEpikur, List do Menoikeusa, w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozo-fów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, B. Kupis, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesGłowiński M., Poetyka Tuwima a polska tradycja literacka, Warszawa 1962.pl
dc.description.referencesGondowicz J., Trans-Autentyk. Nieczyste formy Brunona Schulza, Warszawa 2014.Jankélévitch V., To, co nieuchronne. Rozmowy o śmierci, przeł. i wst. M. Kwaterko, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesKaliski B., Siła tradycji. O poezji Stanisława Wygodzkiego, w: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie, red. M. Głowiński, K. Chmielewska, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesKlibansky R., Panofsky E., Saxl F., Saturn I Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przeł. A. Kryczyńska, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesKott J., „Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną”, w: J. Kott, Kamienny Potok. Eseje o teatrze i pamięci, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesKristeva J., Czarne słońce. Depresja i melancholia, przeł. M.P. Markowski i R. Ryziński, Kraków 2007.pl
dc.description.firstpage285pl
dc.description.lastpage312pl
dc.identifier.citation2Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkichapl
dc.conferenceOgólnopolska Konfernecja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja - recepcja - perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Prochnicki_Tuwim_i_smierc.pdf528,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)