Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8378
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kuciński, Paweł | - |
dc.date.accessioned | 2019-10-04T10:30:58Z | - |
dc.date.available | 2019-10-04T10:30:58Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 235-261 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-86064-47-02 | - |
dc.identifier.issn | 2450-1913 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8378 | - |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł podejmuje analizę dyskursu antysemickiego lat międzywojennych, który nieprzypadkowo skupia się wół Juliana Tuwima, jako „modelowego” – dla radykalnej prawicy – przedstawiciela jej wykreowanych i wymyślonych na użytek ideologiczny, rzekomych wrogów – Żydów - i żydowskich poetów. Tuwim jako symbol poety żydowskiego pochodzenia, podlega wszelkim mechanizmom dyskursu nienawiści, ale też – co najważniejsze – ukazuje jego tekstowe, tekstualne uwikłanie, prowadzące do nietekstowych gestów nienawiści. Tuwim poeta, jest również Tuwimem – wirtuozem, ikoną kultury masowej, wobec której, nawet jego nieprzejednani wrogowie, nie mogą przejść obojętnie, być może dlatego atakują go tym ostrzej i bezpardonowo. Dyskurs antysemicki celowo godzi w poetów, którzy dysponują słowem i umiejętnościami jego estetycznej obróbki, modelami przemienienia go w dyskurs, który potrzebny jest totalitarnej władzy do późniejszego uruchomienia nieludzkich, pozajęzykowych, opresyjnych dla społeczeństw otwartych – gestów, które – wobec tekstowej teorii nazywam – praktykami, gdzie retoryka przekształcona zostaje w gest nienawiści. Tuwim, jako ofiara tego gestu, jednocześnie ocala – przez milczenie – własne zaatakowane przez zwolenników radykalnej prawicy, słowo. | pl |
dc.description.abstract | This article analyses the anti- Semitic discourse of interwar period, which intentionally focuses on Julian Tuwim as an ideal example of a Jew and a Jewish created by the radical Right for ideological purposes. Tuwim as symbol of a poet of Jewish ancestry is the subject to hate speech but what is more important he is textually entangled which leads to non-textual gestures of hatred. Tuwim the poet is also Tuwim the virtuoso, a pop culture icon whose irreconcilable enemies cannot be indifferent to so they try to attack him more severely and ferociously. Anti- Semitic discourse is focused on poets purposely because they know how to handle words and how to works with them. So the totalitarian government needs these poets’ words to turn them into unhuman post language oppressive for open societies gestures. Gestures, which I call practice, where the ideological rhetoric is turned into the gesture of hatred. Tuwim as a victim of such gesture is at the same saved by lack of words, namely silence, and so saves the word attacked by the radical right. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.relation.ispartofseries | Białostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 3 | - |
dc.subject | antysemityzm | pl |
dc.subject | władza | pl |
dc.subject | poezja | pl |
dc.subject | nacjonalizm | pl |
dc.subject | radykalna prawica | pl |
dc.subject | Tuwim | pl |
dc.subject | anti- Semitism | pl |
dc.subject | power | pl |
dc.subject | poetry | pl |
dc.subject | nationalism | pl |
dc.subject | radical right | pl |
dc.title | Praktyki dyskursu antysemickiego a słowo Juliana Tuwima | pl |
dc.title.alternative | The pracise of anti- Semitic discourse versus Julian Tuwim’s words | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Biographicalnote | Paweł Kuciński ‒ doktor, adiunkt w katedrze kultury XX wieku na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autor kilkunastu artykułów dotyczących literatury polskiej radykalnej prawicy lat 30. Zainteresowania naukowe skupiają się na relacjach literatury i polityki, kulturowej teorii i praktyce tekstu, komunikacji kulturowej, ideologicznej, politycznej, społecznej. Interesuje się również dyskursami: władzy, kategorią narzucenia i opresji w języku, losem kategorii estetycznych w totalitaryzmie, próbami opisu świata politycznego za pomocą kategorii z pogranicza estetyki i polityki, mową nienawiści, szczególnie dyskursem antysemickim. Współredaktor i pomysłodawca książki: Analizować nienawiść, Dyskurs antysemicki jako tekstowe wyzwanie, Warszawa 2011. Członek KG Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl |
dc.description.references | Tuwim J., Historia, w: tegoż, Wiersze zebrane, t. II., Warszawa 1955. | pl |
dc.description.references | Tuwim J., Rzeź brzóz, w: tegoż, Wiersze, t. I, Warszawa 1955. | pl |
dc.description.references | Tuwim J., Strzelanina, w: tenże, Wiersze zebrane, t. II., Warszawa 1955. | pl |
dc.description.references | Tuwim J., [Znów to szuranie, bełkotu chór], w: tegoż, Wiersze zebrane, t. II., Warszawa 1955. | pl |
dc.description.references | Arendt H., Żyd jako parias – ukryta tradycja, „Literatura na Świecieˮ 1982, nr 12. | pl |
dc.description.references | Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Bielecki T., Karol Hubert Rostworowski. Zarys idei społeczno-politycznych, Warszawa 1938. | pl |
dc.description.references | Dziadek A., Interpretant – zarys zagadnienia, w: Znajomym gościńcem. Prace ofiarowane Profesorowi Ireneuszowi Opackiemu, red. T. Sławek, A. Nawarecki, D. Pawelec, Katowice 1993. | pl |
dc.description.references | Gałuszka J. A., O sparszywieniu, „Gazeta Literacka” 1932, nr 4. | pl |
dc.description.references | Gałuszka J. A., Polskim jenerałom!, w: tegoż, O „sparszywieniu”. Odpowiedź p. Tuwimowi, „Gazeta Literacka” 1932, nr 6. | pl |
dc.description.references | Gałuszka J. A., Czym się karmi młodzież w szkołach, „Prosto z mostu” 1939, nr 18. | pl |
dc.description.references | Łaszowski A., Poszukiwanie mitu, „Kronika Polski i Świata” 1939, nr 4. | pl |
dc.description.references | Morawski M., Asemityzm, wyd. II, Kraków 1896. | pl |
dc.description.references | Pieńkowski S., Swojski humanizm, „Myśl Narodowa” 1933, nr 6. | pl |
dc.description.references | Pietrkiewicz J.,Skończyć z okresem „pseudo” w poezji. Niech żyje liryka imperialistyczna!, „Kronika Polski i Świata” 1930, nr 19. | pl |
dc.description.references | Pietrkiewicz J., Autentyzm i epika, „Prosto z Mostu” 1936, nr 4. | pl |
dc.description.references | Pietrkiewicz J., Cisza zachodzi, „Prosto z mostu” 1937, nr 57–58. | pl |
dc.description.references | Pietrkiewicz J., Na śmierć sielanki, „Kronika Polski i Świata”1939, nr 16. | pl |
dc.description.references | Słonimski A., Kroniki Tygodniowe 1936−1939, wst. i przyp. R. Habielski, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sznarbachowski W., Wprowadzenie do problemu twórczości, „Ruch Młodych” 1938, nr 1. | pl |
dc.description.references | Wasilewski Z., Wampiryzm poezji semickiej, „Myśl Narodowa” 1934, nr 6. | pl |
dc.description.references | Weber M., Etyka a polityka, w: tegoż, Polityka jako zawód i powołanie. Wybór pism, przeł. A. Kopacki. | pl |
dc.description.references | Witkiewicz S. I., Nienasycenie , Warszawa 1996. | pl |
dc.description.firstpage | 235 | pl |
dc.description.lastpage | 261 | pl |
dc.identifier.citation2 | Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konfernecja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja - recepcja - perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
P_Kucinski_Praktyki_dyskursu_antysemickiego_a_slowo_Juliana_Tuwima.pdf | 511,89 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)